LCD (Led) vs Plasma

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rethep

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 jan 2010
Al een tijd oriënteer ik mij op de aanschaf van een flatscreen tv. Plasma geeft qua natuurgetrouwheid het beste beeld vind ik. Goeie zwarten en goeie grijstinten. De meeste LCD (Led) tv's vind ik een "onecht" (fel) beeld geven.

De technologie van vooral led tv's is natuurlijk veel nieuwer en mechanisch stabieler. Ik lees veel verhalen over (mechanische) problemen met plasma tv's op de diverse sites (Kieskeurig enz.). Van zoemen tot gebarsten - en uitvallende beeldschermen, ingebrande logo's, ook bij duurdere exemplaren. Verder zijn ze (plasma) onhandig zwaar en gaan volgens mij minder lang mee.

Mijn vraag: kun je een led tv zo instellen dat deze een plasma imiteert ? Ik kan me zo voorstellen dat je het contrast veel lager zet, de grijswaarden anders instelt en/of anders. Ik vind dat vooral bij tv-films belangrijk. Ik wil een zo echt mogelijk (film)beeld. Zo ja: welke tv kan dat ?

Ik zoek qua formaat een 46 of 50 inch.

Laatst bewerkt:
Er is een wezenlijk verschil in plasma en lcd. LCD is gebaseerd op het principe van vloeibare kritallen, die onder invloed van een elektrische stroom van kleur veranderen. Door meerdere reservoirtjes vloeibare kritallen naast elkaar te leggen in een matrix, kan je op de manier een beeld weergegeven voor bepaalde locaties in de matrix aan of uit te zetten. Desnoods kan je zelfs bewegend beeld weergeven door dat in een opeenvolgend patroon te doen. Dat werkt niet heel snel, maar LCD schermen waren oorspronkelijk ook nooit bedoeld voor het weergeven van bewegende beelden. Voor de beelvorming: de eerste toepassingen van lcd-schermen waren horloges en rekenmachines.

Plasma is een ander verhaal. Dat is speciaal ontwikkeld voor het weergeven van bewegende beelden. De werking is gebaseerd op het principe van gasontladingslampen, zoals TL-lampen. Het scherm bestaat uit heel veel kleine lampjes. In die lampjes zorgt een elektrische spanning tussen twee elektroden dat een gas geïoniseerd wordt. Dat geïoniseerde gas (plasma) geeft UV-licht af, dat een fosforlaagje op het lampje laat oplichten.

Verschil in prestaties van beide technieken is dat plasma veel sneller kan schakelen tussen kleuren, en dat het aantal kleurschakeringen, dus de contrastverhouding, veel hoger is. Nadeel daarentegen is wel dat plasmaschermen VEEL meer energie verbruiken. (als gevolg daarvan zal de verkoop van deze schermen in de EU binnenkort aan banden gelegd worden)

De techniek staat echter niet stil, en ondertussen komen er ook steeds meer LCd schermen op de markt met LED-backlight. Dat heeft als groot voordeel dat het energieverbruik van deze schermen drastisch omlaag gaat (zeer prettige bijkomstigheid in allerlei draagbare apparaten, denk bijvoobeeld aan je laptop). Ander groot voordeel is dat LED lampjes heel erg snel kunnen schakelen, in heel veel verschillende lichtintensiteiten. Daarmee zijn de nadelen van het “ouderwetse” LCD scherm ten op zichte van plasma verdwenen.

Kort gezegd… ga gewoon eens op zoek naar een goed LCD-scherm met LED-backlight. Dat benaderd, zoniet overstijgt, de prestaties van een plasma-scherm. Zowel qua snelheid als contrast. Ga eens voor advies naar een "echte" audio/video zaak. Dan bedoel ik niet de plaatselijke mediamarkt, maar bijvoorbeeld een winkel van EP met het "first class" stempel.

Laatst bewerkt:
De werking enz. enz. is mij bekend! Maar het is geen antwoord op mijn vraag. Iemand ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan