LED aansluiten / window

Status
Niet open voor verdere reacties.

ffs78

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2002
ok, ik heb er al vaak genoeg over gelezen maar nu ik t wil toepassen weet ik t niet meer en kan ik t niet terugvinden:
ik wil een LED aansluiten op mn molex; dit zou kunnen door de 5v en de ground van de molex aan te sluiten.
nu mijn vraag: wat moest nou waar op de LED...??

En gelijk wat anders: ik ben bezig zelf een window te maken... hoe kan ik deze het makkelijkst in de kast bevestigen zodat ie goed vast zit en gelijk goed genoeg is gedempt enz (kan me voorstellen dat t kan trillen/ meer geluid doorlaat)
is standaard dubbel tape voldoende? en de randen van het metaal aan de buitenkant, waarmee is dat mooi af te werken. ik dacht rubber maar weet niet waar ik iets geschikts kan vinden.

mijn dank is weer groot :D

Geplaatst door ffs78

nu mijn vraag: wat moest nou waar op de LED...??

Ik heb echt geen idee wat je hiermee bedoelt... Zou je dit iets verder kunne uitleggen??

Even voor de duidelijkheid en iedereen die niet weet wat een molex is (waaronder ik), wat is een molex?

Geplaatst door ffs78

En gelijk wat anders: ik ben bezig zelf een window te maken... hoe kan ik deze het makkelijkst in de kast bevestigen zodat ie goed vast zit en gelijk goed genoeg is gedempt enz (kan me voorstellen dat t kan trillen/ meer geluid doorlaat)
is standaard dubbel tape voldoende? en de randen van het metaal aan de buitenkant, waarmee is dat mooi af te werken. ik dacht rubber maar weet niet waar ik iets geschikts kan vinden.

mijn dank is weer groot :D

Belangrijk is dat er geen valse lucht door wordt gelaten en dat er ook geen onnodige geluidsoverlast ontstaat door de randen als je rubber gebruikt. Je kunt heel goede lijmen of kitten voor deze doeleinden gebruiken. Het is alleen de vraag of je het venster dan ooit nog (netjes) los krijgt.

Laatst bewerkt:
Molex

Even voor de duidelijkheid en iedereen die niet weet wat een molex is (waaronder ik), wat is een molex?

Molex stekkertjes zijn die platte voedingsstekkertjes die je aansluit op je harddisk, cd rom speler etc.

Grtz.

Die witte dingen met vier adertjes 12v/5v/gnd, die je niet zonder enig geweld los krijgt?

Hangt volledig van de LED af, je zal een weerstand moeten gebruiken. Geef even deze gegevens:

Spanning (bv 3.5V)
en
Stroomsterkte (bv 0.3A)

Goed en mooi bevestigen: gewoon gat uit je window snijden, window ongeveer 1 cm breder snijden dan het gat. Vervolgens aan de rand (binnenkant kast) van je window dubbelzijdige kleeftape hangen, window uitlijnen en erop drukken, heb ik hier ook gedaan, werkt perfect en is veel mooier dan die dikke rubberen zooi.

ffs78,

Je moet sowieso geen 5 volt aansluiten op een led, dat vind de led niet leuk. Zet er bij een spanning van 5 volt een weerstand tussen van 220 ohm.

Ron

okay; dat dacht ik dus ook. ik kwam door het volgende op dat idee hem gewoon op 5v te zetten

http://www.monster-hardware.com/articles/casemods1.htm

'hem aansluiten' meelman: de led met de + en - op de ground en 5v. ik weet niet meer welke pin van de led op welke draad.

o en steve: hoe heb je dan de randen van je zijpaneel aan de buitenkant netjes afgewerkt?
ik ga met mn dremel of decoupeerzaag aan de slag dus helemaal mooi zal t niet kunnen worden (ookal ga ik wel bijvijlen)

en hangmat: dat zijn inderdaad de molex-stekkers hehehe ;)

Nick.

Laatst bewerkt:
Gewoon met de decoupeerzaag, werkte perfect. Zolang je geen al te scherpe bochten maakt..

5V zal inderdaad niet lukken.. Welke weerstand het wordt kan moeilijk voorspeld worden, daarvoor moeten we eerst weten welke spanning en stroom je LED trekt.

Neem voor de randen een vijltje. Desnoods een nagelvijltje! Vijl een beetje schuin naar binnen, zodat je niet teveel van de lak aan de buitenkant af vijlt.

Geplaatst door ffs78
okay; dat dacht ik dus ook. ik kwam door het volgende op dat idee hem gewoon op 5v te zetten
http://www.monster-hardware.com/articles/casemods1.htm
de led met de + en - op de ground en 5v. ik weet niet meer welke pin van de led op welke draad.
Die led zal heel vel gaan branden of mischien wel doorbranden als je er geen weerstand tussen zet.

Zie afbeelding voor + en - van een Led.
LED-1.jpg

dat plaatje stond me nog bij crash, en die moest ik dus ook hebben ;)

tja die led: eerst moet ik er nog een zien te kopen.. moet maar eens een zaak in de buurt binnen wandelen

Je kan ter plekke berekenen welke weerstand je nodig hebt...

Nemen we als voorbeeld een LED die 3.5V bij 0.02A trekt. Je hebt 5V, dus moet er 1.5V weggewerkt worden met de weerstand.

Je doet (5V-3.5V) / 0.02A

In dit geval heb je dus een weerstand van 1.5/0.02 = 75 Ohm nodig.

Dus je doet (5V-spanning) / stroomsterke en je hebt de weerstand. Meestal kom je een waarde uit die niet als kant-en-klare weerstand wordt verkocht, maar je kan gewoon een waarde nemen die in de buurt ligt, gewoon even vragen aan de zaak. En uiteraard hoeft een weerstand enkel op de positieve pool.

Toen ik 12V op mijn groene LEDjes zetten werden ze eerst heel erg geel om daarna niets meer te doen... :)

En nog iets over het vermogen dat de weerstand aankan.. Het vermogen van de weerstand bereken je door spanning met stroom te vermeningvuldigen, in het geval van het voorbeeld dus:

3.5 * 0.02 = 0.07W.. En een gewoon klein weerstandje kan 0.5W aan, dus je zit wel goed.

Laatst bewerkt:
dank voor de nuttige tips !!!
maar steve of wie dan ook: hoe ga ik nu de metalen randen van het zijpaneel netjes afwerken als ik geen gebruik maak van raamrubbers??? het gezaagde lijkt me geen mooi gezicht....

Je kan eventueel een dun rubberen randje erom doen... Maar het moet wel lukken, welke vorm krijgt je window?

Als je wipzaag gebruikt, en dan afwerkt met dremel en schuurpapier zal het niet mislopen..

het wordt waarschijnlijk rechthoekig; ben nog heftig aan het twijfelen. ik heb een miditower dus heelll veel oppervlakte ook weer niet ... misscxhien dat ik een inham in de linkerkant hou waar een soort van duwvlak zit nu om de case te openen... een soort C - vorm dus maar dan gespiegeld.
die scherpe hoeken (90graden) lijkt me vrij moeilijk met een decoupeerzaag?? maar met een dremel slijpen lijkt me ook een eeuwig karwei... heb ooit mijn casefan-ruimte vrij willen maken van het gaatjesmetaal dat was ook onbegonnen werk (en dus nogsteeds niet af :))

Je kan ronde bochten maken met de decoupeerzaag en dan afwerken tot hoeken met de dremel.. Persoonlijk vind ik ronde hoeken veel mooier. Of maak een speciale vorm, wees origineel.

Alvast een tip: zorg dat de rechterkant met de HDD en CD-rekken niet zichtbaar zijn, want dat is echt lelijk. Zorg voor ronde IDE-kabels en doe een kabelmesh over de voedingskabels.. En de bovenkant met voeding is best ook niet zichtbaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan