Hoe je met instrumenten omgaat, mag je zelf weten. Als je per lid één instrument wilt opslaan, dan is de makkelijkste manier om dat te registreren met een extra veld [Instrument] in je personentabel. Daarvoor zou ik dan ook een aparte tabel [Instrumenten] maken, zodat je in de ledentabel een InstrumentID opslaat, en niet de naam van het instrument. Dit om latere fouten te voorkomen. Want is een saksofoon hetzelfde instrument als een saxofoon? Als het instrumentID hetzelfde is, heb je daar geen probleem mee. En ook maar één naam voor het instrument.
Overigens maak je een denkfout, als je stelt:
leden die een dubbele functie hebben ( sommige leden zijn bestuurslid maar bespelen ook een instrument)
Een instrument bespelen is niet hetzelfde als een functie in de vereniging hebben. Een bestuurslid is per definitie lid, en een gewoon lid is ook lid. Dat zijn dus typeringen van hetzelfde soort. Een souzafoon bespelen of een triangel is ook van hetzelfde soort, maar van een ander type. De twee moet je dus echt scheiden. Tenzij in het reglement staat dat een bestuurslid geen instrument mag spelen, dan kan het wel.
Anders wordt het als een lid (van welk type dan ook) meer dan één instrument speelt, en je dat ook nog eens vast wilt leggen in je tabel. Dan zijn er twee opties, afhankelijk van of je Access 2010 of hoger gebruikt of niet. In Access 2010 (en denk ik ook in 2007, maar dat gebruik ik niet) kun je een veld maken waarin je meerdere waarden kunt kiezen. Access geeft dan voor dat veld een lijst met instrumenten (in jouw geval) die je aan- of af kunt vinken. Op die manier maak je één record aan per speler, met toch meerdere instrumenten. In de cursus ben ik nog een fervent tegenstander van deze constructie (omdat het ogenschijnlijk de normalisering van de db om zeep helpt) maar inmiddels denk ik er iets genuanceerder over, en vind ik dat het veldtype in sommige gevallen wel degelijk handig kan zijn. Dit lijkt mij zo'n geval. De reden dat ik er iets anders over denk, is omdat ik nu weet dat Access intern wel degelijk de gegevens uniek opslaat, en je dus ook met dit veld de gegevens genormaliseerd kunt uitlezen. En dat is uiteindelijk toch vaak de bedoeling.
Heb je een oudere versie, dan moet je sowieso een aparte koppeltabel maken, waarin je voor elke instrument-speler combinatie een apart record maakt. Met een Index op InstrumentID en SpeleriD voorkom je dan dat een combinatie meerdere keren wordt ingevoerd, wat natuurlijk niet mag.