ledenadministratie + bestelsysteem

Status
Niet open voor verdere reacties.

sanderke1994

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2013
hallo

ik ben opzoek naar iemand die me kan helpen een leden systeem te maken met bestel functie

wat moet het kunnenn

invoeren nieuwe leden
raport van leden
invoeren producten ( t-shirts, pennen,...)
bestellen ( door je productid in te geven dat automatisch de prijs en de omschrijving er opkomt)
bestellijst bekijken
factuurtjes toevegen per lid

wie kan mij helpen??

Ik zou zeggen: bekijk de voorbeelden van Microsoft eens; daar zit wel een ledensysteem in, en een bestelsysteem ook (Noordenwind). En wat je vooral mag doen: zelf een opzetje maken van wat je denkt nodig te hebben. Denk daarbij aan de gegevens die je wilt bijhouden van de verschillende gegevensbronnen, want dat kunnen wij toch niet voor je doen/beslissen. Daarbij zit er een zekere logica in de bij te houden gegevens; van leden zul je het adres willen weten, en eventueel de gezinssamenstelling (bijvoorbeeld voor contributies en mailings). Idem dito voor producten; daarvoor heb je bijvoorbeeld ook leveranciers. Dus zet (in ieder geval voor jezelf) alles op papier, en stel jezelf vooral veel vragen :)
Heb je een opzetje gemaakt, dan kunnen wij uiteraard met je meekijken om eventueel aan te geven wat je eventueel zou kunnen/moeten veranderen.

We zijn er om te helpen en niet om een kant en klaar product neer te zetten.
Anders zouden we wel bij een software bedrijf zitten :)

Beste in bijlage een voorbeeld bestand.

ik hoop dat jullie er aan uit kunnen en mij op weg helpen
ik ken er heel weinig van.

- ik zou dus graag als ik een bestelling maak dat ik de naam moet ingeven en dat dan het adres en de contactgegevens worden ingevoegd.
- Dat dan de bestelling in een andere tabel ( overzicht bestellingen komt) met daarin een over zicht wat ik moet bestellen.
- een ledenbestand ( waar als ik de postcode intyp autom. de gemeente komt te staan.
- overzicht van facturen voor leden ( bestellingen) + opmaken facturen ( weer het zelfde als ik ID van bestelling in geef dat deze autmatich alle info geeft idem voor het invoeren van de contactgegevens voor wie de factuur is)

wie kan mij verderhelpen?Bekijk bijlage voorbeeldbestand.rar

Opmerking 1:
Je tabellen zijn niet optimaal. Zo heb je in de tabel [Postcodes] een veld [ContactpersoonId]. Wie is dat? De burgemeester van die gemeente? Een postcodetabel heeft een postcode en een plaats nodig, verder niks. Het veld [postcodesID] zou dus eigenlijk ook weg kunnen, al is het voor verwijzingen wel handig om daar een klein veld voor te gebruiken. Maar het veld [Postcode] zou in ieder geval uniek moeten zijn, dus nooit <Ja (Duplicaten OK)> als instelling mogen hebben. Iets vergelijkbaars heb je in de tabel [Contactpersonen]. Daar zit een veld [FactuurID] in, wat er niet in thuishoort.
Opmerking 2:
Je tabellen zijn verkeerd gekoppeld; bij tabellen moet je de optie <Referentiële integriteit afdwingen> aanzetten, anders is de relatie volkomen waardeloos. Kun je net zo goed [Voornaam] aan [ProductID] koppelen.
Opmerking 3:
Je hebt nog te weinig tabellen. Je tabel [Bestellingen] bijvoorbeeld is nu onbruikbaar, omdat je maar één artikel kunt verkopen. Dat werkt alleen goed als je maar één artikel hebt, maar dat is meestal niet het geval.

Eigenlijk geldt voor de laatste opmerking hetzelfde als voor de eerste 2: je tabellen zijn nog niet in orde. Je moet goed nadenken over de gegevens die bij elkaar horen, en waar ze afhankelijk van zijn. Zo is een besteld artikel afhankelijk van de tabel Producten, want je slaat het ProductID op. Maar het bestelde artikel heeft niks met een klant te maken, dus in de tabel [BesteldeArtikelen] horen geen klantgegevens thuis. Kortom: in de tabel [Bestellingen] sla je alles op wat betrekking heeft op de bestelling, zoals klantgegevens, besteldatum en afleverdatum etc, en in de tabel [BesteldeArtikelen] sla je het bestelnummer op, en de bestelde artikelen waaronder hun prijs.
Zoals ik eerder al zei: het denkwerk dat vooraf gaat aan het bouwen moet je doen voordat je gaat bouwen. Want waarom heb je al formulieren gemaakt? Jij begint, net zoals veel anderen overigens, middenin het proces. En dat is altijd (ik herhaal: altijd) een héél slecht idee. Eerst de opzet goed, dan pas gaan bouwen!

Dus ik maak de volgende tabellen:

ledenlijst: naam, voornaam, adres, gemeente, postcode, gsm-nummer, telnummer, email en geboorte datum
bestellingen: bestelnr,artikel, aantal, prijs, naam lid
bestel lijst: artikel, aantallen
factuur:factuurnummer, naam lid, artikelen, prijs, totaal prijs,
postcode: postcode, gemeente
artikelen: artikel nummer, artikel, prijs

nu zou ik dus willen dat als ik bij de (bestellingen) het artikel ingeef dat er automatisch de prijs staat. en dat als ik de bestel bon nummer ingeef bij (factuur) dat dan deze automatisch wordt ingevult.

hoe moet ik dan te werk gaan wat dit snap ik dus niet goed.

alvast bedankt

Ik snap je tabellen nog niet helemaal. Bestellingen zou de algemene bestelgegevens moeten bevatten, zoals een nummer, een klantID, besteldatum etc. Maar Bestellijst (is dat wat je gebruikt voor de bestelde artikelen?) bevat dan Bestelnummer en de artikelgegevens. Factuur zou een aparte tabel kunnen zijn, maar als je per bestelling een factuur stuurt, is die tabel overbodig. De noodzakelijke gegevens heb je immers al in je bestelling staan. Pas bij verzamelfacturen, waarin je dus meerdere bestellingen verzamelt, wordt een factuurtabel echt nodig.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan