ledje op muis blijft branden

• Onderwerp starter Onderwerp starter jjge
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jjge

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2007
Hallo, *

Het is geen probleem, maar meer een vraag uit nieuwsgierigheid.

ik heb een muis met gewone PS/2 aansluiting. Daarop zit een LEDje, overigens knap hinderlijk, maar daar gaat het nu even niet om :-)

Wat me nu opvalt is, dat, als ik de computer uitschakel via het menu, alles inderdaad uitgaat, BEHALVE dat LEDje. Dat gaat pas uit als ik de powerswitch op mijn UPS uitzet.

Hoe kan dat? Zoveel draden zitten er toch niet in PS/2? Dat er eentje beschikbaar is om een LEDje te laten branden na powerdown? Hoe werkt dat? En waarom eigenlijk?

dat blijft ws. aan omdat je keyboard power on functie aan hebt staan in BIOS. Zodoende blijft er spanning op PS/2 poort staan.

Sowieso, als je computer uit is hoeft dat nog niet te zeggen dat alles uit is;)
Je voeding van je computer staat dan nog onder spanning - dus jouw moederbord (die grote groene plaat (voor als je niet weet wat een moederbord is) in jouw computerkast blijft onder spanning, dus jouw usb en ps2, jouw netwerkkaartje etc. blijven onder spanning staan.
Dit is inderdaad voor bijv. functies als Wake-up on Keyboard, Wake-up on Lan (in-/uit te schakelen door bij het opstarten in je Bios te gaan en daar te zoeken naar die optie).

Het beste is gewoon na het afsluiten je complete computer (bijv. achter op waar de stekker in je computerkast zit, zo''n zwarte vierkante Euro stekker, zit zo'n knopje 1/0 naast) uit te schakelen.
Of het beste, contactdoos waar alle apparatuur als printer, scherm, computer etc. op aangesloten is met zo'n mooie rode knop. Kost tegenwoordig geen €10,= meer.
Altijd beter én veiliger (zoals bijvoorbeeld dat het uitfikken van je computerkast terwijl je wegbent voorkomt als je de schakelaar netjes uitdoet), minder kans op blikseminslag aangezien je computer dan helemaal van het stopcontact gescheiden is als je de knop uit doet (behalve je aardedraad dan...).
En bovenal: energiebesparing, want er staat nu niet continu een computer, printer en beeldscherm onder spanning als je ze toch niet gebruikt:P

Dus al met al... antwoord op je vraag? Vraag anders gerust ohr, daar is dit forum voor he:D

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties. Ik had inderdaad niet verwacht dat keyboard en muis aan zouden blijven. Van Wakeup on LAN heb ik wel gehoord, maar nog nooit van Wakeup on Keyboard.
En verder, ja, zoals ik al aangaf, ik heb een UPS, en ik zet altijd voor ik naar bed ga de hoofdschakelaar daarvan uit. En dan gaat dat LEDje ook uit.
Nou, alweer wat geleerd. Mijn dank.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan