• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

leeftijd categoriseren op voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

maomanna

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2014
Berichten
234
Ik heb een ruw bestand met een hoop kolommen waarvan een kolom met geboortedatum, een met man/vrouw.

Nu wil ik in een ander bestand een overzicht maken met daarin hoeveel mannen in een leeftijdscategorie zitten.
In het ruwe bestand kan ik geen hulpkolommen plaatsen

Zelf dacht ik aan Somproduct: =SOMPRODUCT((ALS.FOUT(JAAR(NU()-JAAR($B$2:$B$10))>10;0)*(ALS.FOUT(JAAR(NU()-JAAR($B$2:$B$10))<=29;0))))
Maar dat geeft niet het gewenste resultaat.

Bekijk bijlage voorbeeld categorie.xlsx
 
De verwachte uitkomst in jouw bestand klopt niet. Iemand die bv op 19-11-1966 geboren is, is vandaag 50 en niet 51.
 

Bijlagen

  • voorbeeld categorie.xlsb
    9,9 KB · Weergaven: 34
Dank je voor het snelle antwoord!!

Had net na flink zoeken een soortgelijke formule gevonden, iets anders dan jou oplossing.
Beide werken perfect!

=SOMPRODUCT(--($C$3:$C$15=$H$3);--(DATUMVERSCHIL($B$3:$B$15;VANDAAG();"Y")>=F9);--(DATUMVERSCHIL($B$3:$B$15;VANDAAG();"Y")<G9))
 
Laatst bewerkt:
Als ik dit toepas in het productiebestand, krijg ik #waarde eruit.
Code:
=SOMPRODUCT((DATUMVERSCHIL('[alle-trajecten-2017-04-07_Bron_Q1_2017.xlsx]data'!$E2:$E1000;VANDAAG();"y")>30)*(DATUMVERSCHIL('[alle-trajecten-2017-04-07_Bron_Q1_2017.xlsx]data'!$E2:$E1000;VANDAAG();"y")<=40)*('[alle-trajecten-2017-04-07_Bron_Q1_2017.xlsx]data'!$K2:$K1000)="SBK")

in kolom E staat de geboortedatum, als korte datumnotitie.
in kolom K de voorwaarde, als tekst.

Wat moet ik aanpassen om het aantal eruit te krijgen?

Edit:

blijkt te komen door lege velden in de kolommen, moet daar dan een voorwaarde op komen? Als = "" dan ...
 
Laatst bewerkt:
Voorbeeldbestandjes horen te lijken op het echte bestand. Blijkbaar redt je jezelf aardig:thumb: Mocht je er niet uitkomen dan graag een representatief voorbeeld.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan