• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Leeftijden in categorieën groeperen

Status
Niet open voor verdere reacties.

weis1300

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2014
Berichten
10
Hallo iedereen,

Ik ben bezig met het analyseren van mijn enquetedata.
Hierbij heb ik leeftijden gevraagd. Het is nu de bedoeling hier twee groepen van te maken.
Een groep ouder dan 30 jaar en een groep jonger dan 30 jaar.
Hoe kan ik dit het beste doen?


Groetjes
 
je filter ze met een vba code en zet ze op een aparte map

Ik heb geen idee waar ik moet beginnen :(
Wil ze wel graag in mn bestand houden,
Gewoon een tabelletje met het aantal personen die ouder dan 30 jaar is en het aantal personen dat jonger is, zodat ik een cirkeldiagram kan maken.
Is hier geen simpele formule voor?
 
Maak een extra kolom aan met daarin de leeftijden.

Ik bedoel eigenlijk een kolom met > of < dan 30
 
Laatst bewerkt:
Je maakt een kolom bijen jonger dan 31 1 ouder 2 en je sorteer dan op deze kolom, dan heb je de jongere eerst en de oudere na de jongeren
 
Ik wil dit niet handmatig gaan sorteren, aangezien het om n=500 gaat.
Is er niet een formule die deze twee leeftijdsklassen voor mij kan scheiden?

Groetjes Kelly
 
Als je die leeftijden allemaal in bijvoorbeeld kolom A hebt staan en je wilt weten hoeveel er ouder dan 30 zijn kun je dit gebruiken in een willekeurige cel:
=AANTALLEN.ALS(A:A;">30")

Voor de groep van 30 jaar of jonger lijkt het me dan wel duidelijk.
 
met een klein xls voorbeeldje (ca 20 rijen) komen we makkelijker tot een oplossing.
 
Als je die leeftijden allemaal in bijvoorbeeld kolom A hebt staan en je wilt weten hoeveel er ouder dan 30 zijn kun je dit gebruiken in een willekeurige cel:
=AANTALLEN.ALS(A:A;">30")

Voor de groep van 30 jaar of jonger lijkt het me dan wel duidelijk.

Bedankt Edmoor, hier heb ik wat aan, heb je hem toevallig ook in het engels voor me?
Ik heb de engelse Excel.
Zelf had ik deze formule ingevuld maar die werkt niet: =COUNTIF(Q_2;''>30'')
Kolom heet Q_2
 
Je zit dichtbij, het is COUNTIFS ;)
En je moet dan een komma gebruiken in plaats van een puntkomma.
 
Laatst bewerkt:
Wat je met kolom Q_2 bedoeld is me niet duidelijk. Laat de functie eens zien zoals je hem nu hebt ingetikt?
 
Laatst bewerkt:
Een draaitabel over je data zetten en dan groeperen? Plaats even een voorbeeldje dat werkt wat beter. En dan geen plaatje want dat zegt niet zoveel.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij werkt het gewoon. Wat krijg je als resultaat? Zijn wel alle cellen in de range Q_2 numeriek?
 
VenA, ik weet niet hoe ik dat moet doen.

Hij geeft een error, Edmoor en alle leeftijden zijn nummeriek, dubbel gecheckt.
error.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een voorbeeldje in excel kan je plaatsen door op ga geavanceerd te klikken en vervolgen op de paperclip klikken. Let er wel op dat er geen vertrouwelijke info instaat en dat het bestandje niet te groot is. Een paar regels is meestal wel voldoende.
 

Bijlagen

  • Aantal van leeftijd.xlsx
    8,7 KB · Weergaven: 139
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal,

ik ben er al achter wat ik fout deed, ik typte gewoon Q_2 in plaats van letterlijk naar de andere sheet te gaan en de gegevens te selecteren. Er staat hetzelfde, maar Excel pakte hem niet als ik hem typte ofzo, bedankt! Als ik binnenkort een andere vraag krijg over dezelfde enquetes, kan ik die dan in dit bericht sturen of moet ik daar weer een nieuw bericht voor maken?

groetjes!
 
Het is beter daar een nieuw bericht voor te maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan