• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Leeftijdenoverzicht

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaanM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 okt 2000
Beste allemaal,

Hoop dat iemand het hoofd nog wat koel heeft..
Zie bijlage...

Formules in kolom M en kolom N heb ik ooit hier laten maken.

Wat bijzonder is.
Ik heb wat nieuwe collega's (Piet 60, Piet 61 en Piet 62). Dus ik wil de formule aanpassen in de cellen M3 t/m M8.

=AANTAL.ALS($E$3:$E$61;">="&O3)-SOM(M$2:$N2)

Zodra ik de 61 aanpas naar 64, wordt het resultaat 0. Dat is ook in de volgende cellen. Daar is de formule: =AANTAL.ALS($E$3:$E$60;">="&O4)-SOM(M$2:$N3). Zodra ik de 60 verander in 64 is het resultaat 0.
Kan iemand me helpen? Wat moet er nog meer gewijzigd worden?

En een tweede vraagje. Het percentage in cel N3 klopt volgens mij ook niet. Deze blijft maar 0, terwijl het toch iets moet zijn. Dus ook dat werkt nog niet.

Oja - je krijgt ook een vermelding over een kringverwijzing. Die krijg ik er ook niet uit. Is dat nog te verhelpen?

Wie kan me helpen?

Bijlagen

De kringverwijzing komt omdat je in de formule in M3 etc verwijst naar kolom N die weer van kolom M afhangt.

Wat jij nodig hebt is de functie AANTALLEN.ALS, bijvoorbeeld om te tellen hoe vaak de leeftijd voorkomt van 40 t/m 49:
Code:
=AANTALLEN.ALS(E$3:E$100;">="&40;E$3:E$100;"<"&50)
En gezien je X.ZOEKEN gebruikt neem ik aan dat je Excel 365 gebruikt. Dan is er de handige functie SORTEREN.OP die je kan gebruiken. Als je dan ook nog een "echte" tabel gebruikt wordt het e.e.a. veel overzichtelijker... zie bijlage.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Thanks!
Ik heb echt respect voor jullie (en jou nu in dit geval) dat jullie dit zo snel fixen.
#jaloers!

Nogmaals thanks

Ik heb nog een klein dingetje gefixed in het voorbeeldje dat ik bijgeplaatst had, de gemiddelde leeftijd berekening nam ook de onbekende leeftijden mee (0). Nu niet meer.

Bijlagen

Daan,

Het is toch wel heel spijtig dat jouw werkgever jou met Excel laat werken zonder je daarvoor goed uit te rusten met bijv. een cursus.
Dan had je geleerd dat in een tabel met samenhangende gegevens nooit een lege rij of kolom moet voorkomen.
Dit soort vragen zijn al bij het ontwerp van Excel voorzien en daarvoor is de draaitabel ontworpen en in Excel ingebakken.
Alle formule-acrobatiek is dan overbodig.

Zie bijlage

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan