Leeg Invoervak Aangeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leon25

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2007
Berichten
420
Niet erg slimme vraag ( excuus ), zie hieronder :

Ziehier het regeltje :


<script type="text/javascript">
function calculatesp00 ( form ) {
result00 = parseFloat(form.V.value); form.sp00.value = Math.round ( result00 * 1000 ) / 1000; if (result00 <= "0") {alert ("Impossible Value !")};if (result00 > "1") {alert ("Impossible Value !")};if (result00 = "") {alert ("no inputvalue, no calculation")}
}
</script>

Met name dit : if (result00 = "")

M.a.w., als ik in het betreffende invoervak NIETS invul ( het blijft blank ) wat moet ik dan tussen "" plaatsen ? Dus in if (result00 = "") ? Om het alert te doen verschijnen ?

En dan om de berekening niet te doen plaatsvinden, dus bijvoorbeeld door toevoegen van ;return; dus bijvoorbeeld : if (result00 = "") {alert ("no inputvalue, no calculation")};return; echter hier werkt dat niet, wat deed ik fout ?

Dank voor antwoord :)

Aangepast dd 070608 11:55 om te pogen nog iets duidelijker te zijn : als je in het invoervak bv invult 25 en in : if (result00 = "") heb je : if (result00 = "25") dan is er een voorwaarde voor het getal 25. Maar ik zoek het symbool voor geen, GEEN getal, dus als je helemaal niets invult in het vak. M.a.w., als er in een invoervak helemaal niets wordt ingevuld, dan moet er een alert melding volgen. Omdat ik er rekening mee hield dat mijn vraag duidelijker gesteld kon worden bij deze de toevoeging. Je weet maar nooit .. :)
 
Laatst bewerkt:
Werkt het dan niet zoals je het nu hebt gedaan, dus als ""?

Een if werkt op deze manier en maak je zo duidelijker

if (voorwaarde)
{
een regel die onder voorwaarde uitgevoerd wordt;
nog zo'n regel;
}
en dit wordt weer altijd uitgevoerd;
 
Ik heb je script wat knapper gemaakt:
PHP:
//javascript:

<script type="text/javascript">


function calculatesp00 (form) {

 result00 = parseFloat(form.V.value);
 form.sp00.value = Math.round (result00 * 1000)/1000;

  if (IsNaN(result00)) {
    alert("Input is no number !");
  }
  if (result00 <= 0) {
    alert("Impossible Value !");
  }
  if (result00 > 1) {
    alert("Impossible Value !");
  }

}


</script>

4 dingen:
1.) een "=" stelt iets gelijk; een "==" vergelijkt. je moet dus een dubbele '=' hebben, anders geeft het altijd een alert ;)
2.) er klopte 2x een puntcomma niet...
3.) een getal moet je zonder "" 's doen, anders dan ziet hij het als string.
4.) De "IsNaN" checkt of het een getal is. Geen getal, geen berekening - een lege string is geen getal. Dit zet ik daarom als 1e van de 3 if's.


Succes, :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan