Leerlingcijferlijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

statie2

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2009
Hallo,

Ik heb een vraag. Voor mijn school (500 leerlingen) wil ik graag een overzicht maken van alle rapportcijfers die deze leerlingen in hun schoolloopbaan hebben behaald.
Zo'n leerlingenkaart heb ik in excel gemaakt. (zie bijlage). Echter hier zijn de mogelijkheden beperkt. Ik wil namelijk leerlingen die de school verlaten, apart kunnen bewaren. En nieuwe leerlingen er aan toekunnen voegen.

Elk jaar moet een leerkracht de cijfers van drie trimesters van alle leerlingen kunnen invullen.
Dus elke leerling krijgt een apart blad waarop een totaaloverzicht ontstaat van 6 jaar onderwijs.
Een database van deze leerlingen heb ik.

Is dit mogelijk in access ? en zo ja wie wil mij daar op weghelpen.

Statie

Bijlagen

Hoewel het heel goed mogelijk is om zo'n lijst (al dan niet samen met een voortgangsrapportage aan de ouders) in Access te maken, is het niet iets wat op een regenachtige namiddag 'in elkaar' wordt gezet.

Je hebt al database met leerlingen.
Wellicht via EDEX uit het administratieprogramma, want dan heb je ook meteen de groepen en de leerkrachten, en hun onderlinge koppelingen.

Maak tabellen voor (meer als voorbeeld, dan als concrete uitwerking):
1. hoofditems (werkhouding, lezen enz), velden: hfdID (sleutelveld), omschrijving, volgorde
2. subitems (gedrag, concentratie enz) velden: itemID (sleutelveld), hfdID, omschrijving, volgorde
3. rapporten, velden: rptID (sleutelveld), leerlID, schooljaar, groep, leerkracht
4. scores, velden: scoreID, rptID, itemID, waarde1, waarde2, waarde3 (3 waarden voor 3 perioden)

Op basis van deze tabellen, maak je queries en invulformulieren.

Hallo Harry,

Bedankt voor je reactie.
Ik had al gedacht dat dit veel werk zal zijn.

Is het dan ook mogelijk om alle beoordelingen op 1 leerlingenkaart in te vullen.
Ziet het er dan ook uit als het voorbeeld in de bijlage (excel)
Ik ga er geen energie in stoppen als collega's naderhand zeggen dat het te omslachtig is om het in te vullen. Zeker als er enkele collega's niet vertrouwd zijn met de pc.

Heb je misschien een voorbeeld hiervan ?

Groeten,

Thijs

Eén van de verschillen die je hebt als het gaat om het invullen van gegevens, is dat je in een database met niks begint, en in Excel de complete layout al kunt vastleggen; eigenlijk zoals je in je voorbeeld al hebt gedaan.
In een database leg je de structuur van de gegevens vast, en ga je daarna regel voor regel toevoegen. Als je dus een rooster maakt, zul je in eerste instantie maar één regel zien als je begint, en niet het volledige schema. Dat is dus behoorlijk wennen, en de vraag is, of het invullen van een Access database dezelfde 'beleving' kan hebben als je nu hebt.
Het overzicht, waaarbij je op één pagina alle jaargangen, semesters, categorieën en subcategorieën hebt, met een vast aantal kolommen, is in Access bijna niet te maken. Tenzij je daar dagen programmeren en ontwerpen tegen aangooit.
Waar een database sterk in is, het verbanden leggen tussen verschillende gegevensbronnen, en die aan elkaar relateren, heb je voor het rooster ook eigenlijk niet nodig.
Persoonlijk zou ik er zo mijn vraagtekens bij hebben, of dit in een database moet. En dat zeg ik niet gauw....

Michel,

Fijn jouw mening daar over te horen.
Als ik het goed begrijp, kost het heel veel tijd en moet je er ook heel veel kennis van hebben om een goed werkende verzamellijst van de cijfers in Access te maken.

Dan moet dit waarschijnlijk beter gaan lukken in excel.
Alleen vraag ik mij af of je daar ook makkelijk en automatisch leerlingen en dus ook leerlingen kaarten kunt toevoegen en/of verwijderen.

Hier moet ik mij dan in gaan verdiepen. Of weet iemand daar meer over.
Of moet ik dan met mijn vraag naar het excel forum?

Groet,

THIjs

Ik zou de vraag inderdaad daar ook stellen. Ook in Excel kun je perfect automatiseren. Ik stel me zo voor, dat je een Master pagina gebruikt, die voor elke leerling wordt gekopieerd, afhankelijk van de ingevulde lijst. Ook kun je in Excel vermoedelijk veel beter berekeningen los laten op de cijfers.
Ik beschouw mezelf op Excel gebied niet bepaald als een groentje, maar ook ik kom daar oplossingen tegen waar ik diep voor buig, voor vragen waar ik mezelf echt wel een kwartiertje voor achter mijn oren zit te krabben!
(Daarom hou ikme zo vaak met Access bezig.. het land der blinden en zo ;) )

Ok Michel

Heel erg bedankt voor het meedenken. Ik ga hier verder mee.

Groeten

Thijs

Thijs,

Mijn ervaring met dit soort gegevens, in het basisonderwijs is, dat in Access
invoerschermen zijn te maken die voor iedereen redelijk makkelijk zijn te gebruiken.
Op basis van mijn eerder gegeven opzet, kan dat resulteren in een afdruk in Access zoals jouw voorbeeld in Excel. Maak ook in een hele hoop andere overzichten (b.v. per groep, per leerjaar)

Het gaat hier over gegevens die in de loop van 6 jaren wordt opgebouwd, voor 500 leerlingen. Ik zou niet eens overwegen om het in Excel te doen. Access is hiervoor de perfecte omgeving. Je moet dan wel redelijke kennis van Access en VBA hebben.

>Heb je misschien een voorbeeld hiervan ?
Een paar (scherm) voorbeelden, die in de buurt komen van wat jij wil, en van hoe zoiets zou kunnen worden opgezet vind je hier:
voorbeeld 1
voorbeeld 2

Laatst bewerkt:
Het voorbeeld van Harry ziet er inderdaad erg mooi en gelikt uit. Maar zoals al eerder gesteld: dit resultaat bereik je niet in op een regenachtig weekendje...
De vraag is, of de investering in tijd en geld te rechtvaardigen is, en dat is gelukkig niet aan ons om te bepalen...

Harry,

dat ziet er idd heel erg mooi uit.
Zo zou ik het wel willen hebben voor onze school.

Zelf ontwerpen heeft natuurlijk mijn voorkeur, maar het moet ook te realiseren zijn. Mijn kennis van Access is niet zo uitgebreid en van VBA weet ik te weinig of.

Ik moet er eens goed over nadenken en dan misschien gewoon eens starten en kijken hoever ik kom.

Thijs

Thijs,

Dit is een forum, met de bedoeling om elkaar proberen te helpen.
Hoewel ik niet zoveel tijd heb, ben ik natuurlijk wel bereid om zo nodig je te helpen met het opzetten van een leerlingcijferlijst.

De verwijzing naar de voorbeelden heb ik alleen geplaatst n.a.v. de opmerking van OctaFish:
>Persoonlijk zou ik er zo mijn vraagtekens bij hebben, of dit in een database moet. En dat zeg ik niet gauw....
omdat ik het daar dus helemaal met oneens ben.

Laatst bewerkt:
@Harry:
Mijn opmerking was gebaseerd op de opmerking van Statie over de hoeveelheid werk die er in moet worden gestopt. Zoals je zelf al aangaf, is dat niet gering, zeker niet als je iets wilt maken zoals het voorbeeld dat je zelf hebt gegeven.
Dat het mogelijk is, hoef je mij ook niet te vertellen, want dat weet ik; ik heb zelf wel ingewikkelder db's gebouwd. Maar niet in mijn vrije tijd, en ook niet op een regenachtige woensdagmiddag...
Kortom: heb je er de tijd en de kennis voor, dan is het echt wel te doen, maar de vraag hierbij moet toch zeker zijn: is het uiteindelijke doel de geinvesteerde tijd waard? En dan blijf ik bij mijn (inderdaad misschien kort door de bocht genomen) conclusie, dat een systeem dat nu nagenoeg goed werkt in Excel, prima is uit te bouwen naar een waterdicht systeem. Daarbij hoeft de functionaliteit niet onder te doen voor een Access oplossing...

Harry,

ik wil heel graag gebruik maken van jouw aanbod mij hierin te ondersteunen.

Dus : Hoe kun je geautomatiseerd de rapportgegevens overgezet krijgen in een verzamellijst per leerling? En dan op een gebruiksvriendelijke manier.

Heb je trouwens ooit gehoord van Esis B webbased? Dit is een leerlingadministratie- en leerlingzorgprogramma ?

Hoe kunnen we dan het beste starten?

Groeten,

THijs

Thijs,

Esis:
Tot voor kort was er Esis A (leerlingadministratie) en Esis B (leerlingvolgsysteem)
Dat is nu Esis webbased geworden.

>Hoe kunnen we dan het beste starten?

Inventariseren wat je nu gebruikt.
b.v.
Welk leerlingadministratiesysteem gebruik je nu? Kun je Edex-bestanden maken.
Gebruik je b.v. LVS van Cito waar gegevens uit moeten komen voor de cijferlijst.
Gebruik je methodegebonden toetsen waarvan gegevens in de cijferlijst komen.

Globaal zou eerste opzet kunnen zijn:
1 welke tabellen zijn nodig
zie mijn 1ste bijdrage
aangevuld met tabellen voor leerling-, groep-, leerkracht-, schoolloopbaan-, leerkrachtGroep-gegevens

2. routine maken voor importeren leerling- / groep- / leerkrachtgevens via Edex uit het leerlingadministratiesysteem

3. invoerformulieren maken

Groet,

Harry

Harry,

Wij gebruiken op dit moment Esis A en gaan dit jaar over op Esis B
Verder hebben we ook nog LVS cito
IK heb zelf nog een uitgebreid digirapport gemaakt. Hierin zitten alle methodegebonden toetsen en alle andere onderdelen(zie leerlingenkaart vorige bijlage) Dezen zijn in Excel gemaakt.
Daarnaast hebben wij nog het leerlingrapport in Word gemaakt, waar in de officiële beoordelingen op staan vermeld. Dit rapport krijgen de kinderen mee naar huis.

Wat betreft de Edex bestanden, moet ik een collega vragen. Ik weet niet precies wat daarin de mogelijkheden zijn.

THijs

Hallo Daneron,

Bedankt voor je reactie.

Ik gebruikt dit digirapport al heel veel jaren.
Zelf heb ik het voor onze school helemaal aangepast.

Nu wil ik van alle leerjaren rapportpunten verzamelen op 1 kaart.
Die heb ik al gemaakt zie bijlage.
Ik wil namelijk leerlingen die de school verlaten, apart kunnen bewaren. En nieuwe leerlingen er aan toekunnen voegen. Dit kost nu heel veel tijd.

Groeten,

THijs

Hoi, waar kan ik dit digirapport downloaden?

Ben zelf al enige tijd bezig met een database voor m'n vrouwke, ze is lerares en heeft veel werk te verzetten als het weer een week als oa ouderavonden is.
Omdat het vrij complex in elkaar steekt raak ik snel het spoor kwijt en verdwijnt het weer voor een tijdje bij wijze van spreken in de kast.

Hoi, waar kan ik dit digirapport downloaden?

Ben zelf al enige tijd bezig met een database voor m'n vrouwke, ze is lerares en heeft veel werk te verzetten als het weer een week als oa ouderavonden is.
Omdat het vrij complex in elkaar steekt raak ik snel het spoor kwijt en verdwijnt het weer voor een tijdje bij wijze van spreken in de kast.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan