Leerlingen db

Status
Niet open voor verdere reacties.

Heijnus

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2004
Berichten
62
Heey ,

Ik ben voor school begonnen aan een leerlingen database. En wil iets waar ik zelf niet uit kom. Het gaat om het volgende. Leerlingen zijn aan een klas gekoppeld. Bij het formulier om cijfers in te voegen kan ik eerst de goede klas kiezen. Nou wil ik dat dan bij de volgende keuze automatisch de namen van de leerlingen in die klas komen te staan.

Ik zou hier graag wat info op beginners niveau willen hebben. Omdat ik pas 2 weken met databases bezig ben.

MvG
Heijnus
 
Ps ben ondertussen ook bezig aan een inlog scherm waar ik personen wil laten inloggen op naam en wachtwoord. Maar wil dit gewoon maken met een aktieknop. Is dit mogelijk om dat te maken met een macro ? ZO ja , graag een voorbeeld of uitleg.
 
zorg ervoor dat de tabellen lokaal en leerlingen aan elkaar gekoppeld zijn in het relatie scherm en gebruik via nieuw formulier de wizard, selecteer de velden uit beide tabellen die je wil zien en laat de wizard zijn werk doen
 
Ik denk niet dat je het helemaal snapt. Ik heb 2 dropdown menu's en wil als ik bij de eerste de klas selecteer dat ik bij de 2de de namen uit die klas krijg. Tabellen zijn gemaakt en gekoppeld en er is ook een query gemaakt met klas en namen erin.
 
oke, ik heb een voorbeeldje gemaakt, kijk maar eens of je daar wat aan hebt
 

Bijlagen

  • db1.zip
    19,4 KB · Weergaven: 35
1e dropdown moet criteria van 2e zijn

Over dit onderwerp zijn op deze site al veel antwoorden gegeven. Zoek maar eens op "keuzelijst". Waar het om gaat is dat nadat je keuze klas hebt gemaakt in bv veld [klas] de querie van het veld [leerling] wordt aangestuurd door het veld klas.
Maak een querie op de tabel leerlingen waarin ook het veld klas voorkomt. Zet bij criteria van klas (veld in de querie leerlingen) iets als Forms![naam formulier]![klas]. Dit kun je ook bereiken door in het veld criteria de re-muisknop te bedienen en te kiezen voor opbouwen. Selecteer dan het veld [klas] uit het formulier waarin je net de klas geselecteerd hebt. Dit zorgt er voor dat de querie alleen de leerlingen laat zien van de klas die je geslecteerd hebt.
Nu moet je nog bij eigenschappen van het veld [klas] bii na bijwerken het veld [leerling] een requerie geven. Als je dan even een andere klas selecteert laat de querie ook andere leerlingen zien. Suc6.
 
Bedankt voor jullie hulp. Maar wat doe ik fout :confused: ik heb die voorbeeld database precies nagebouwd en hij doet het nog steeds niet.

Wilen jullie pls ff naar mijn testje kijken

MvG
Albert
 
komt ie
 

Bijlagen

  • dropdown menu test.rar
    22,9 KB · Weergaven: 18
Ik heb wat gewijzigd in de rijbron van het tweede dropdown menu, daar worden nu alleen de records weergegeven waarvan de klas overeenkomt met het gekozen klasnummer in combo1
 

Bijlagen

  • dropdown menu test.rar
    23,6 KB · Weergaven: 26
Thanks :thumb:

Ik ga het nu in de grote echte database gooien. Kijken of het lukt :D
 
het lukt me dus weer niet :S Ik maak precies alles na in mijn echte db en dan blijft ie maar vragen om parameters...... WAT doe ik verkeerd ???
 
Probeer in het parameter scherm eens een waarde in te voeren van een klaslokaal, is er dan wel iets te zien in combo2?Als dit zo is maak je ergens een schrijffout.
Gebruik de wizard om combo1 te selecteren dan weet je zeker dat de syntax goed staat
 
Een steeds terugkomende vraag omparameters wijst vaak op een schrijffout .... spatieje al dan niet vergeten of zoiets .... vaak heel stom (achteraf gezien dan) maar niet altijd gemakkelijk te vinden.

Heb deze fout ook al dikwijls gemaakt!!!

Groetjes

Marrosi
 
Werk je toevallig onder windows xp? Heeft bij mij tot het vragen om parameters geleid terwijl precies dezelfde formulieren ondere windows 98 perfect werkten zonder om parameters te vragen!
 
Gaat het om parameters die gevraagd worden bij het sluiten van een formulier of het anderszins verlaten van een object met een rijbron?

Ik heb dat probleem opgelost door bij het afsluiten van het formulier de rijbron leeg te maken en vervolgens bij het openen van het formulier weer te laten vullen. Je moet hier overigens wel VBA voor gebruiken.

Ik weet natuurlijk niet of dit ook jou probleem is.
 
Oke met dit probleem heeft hooija mij al geholpen :) Maar wil nu de gegevens die ik in dat formulier invoeg ook op een rapport zien te krijgen. Normaal is dit niet echt een probleem maar kom er nu toch echt niet uit.

Ik wil dit gaan doen met een actieknop als dat mogelijk is.

Wie kan mij er mee helpen ?

Alvast bedankt
Albert
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan