• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

leetijd vaststellen in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

maurach

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2002
Zou nu wel eens willen weten welke formule mij nu precies kan vertellen hoe oud iemand is op een door mij zelf te bepalen peildatum op grond van zijn/haar geboortedatum. Je eigen leeftijd vraag ik nog net niet maar dit wel aan jullie dus.
Groet

Als je de leeftijd in dagen wilt hebben kan je gewoon twee data van elkaar aftrekken. De cel waarin je de berekening maakt moet dan gewoon getal zijn. Wel even afronden op geheel getal.

Wil je een andere leeftijdberekening geef dan even precies aan hoe je het wilt.

Laatst bewerkt:
Zet in cel 1 de geboorte-datum neer:
09-09-1982

Zet in cel A2:
=Jaar(Nu() - A1) - 1900

wat hij doet is hij trekt van het tijdstip van nu de andere datum af. Doordat we rekenen met jaartallen zit die 1900 ons in de weg, dus die trek ik van het jaartal af.

Zorg er wel voor dat je de cel A2 de eigenschap meegeeft een getal of standaard te zijn en geen datum!

Laatst bewerkt:
Een simpele niet gedocumenteerde functie (vind je dus niet terug tussen de andere functies:)

=DATUMVERSCHIL(A1;VANDAAG();"y")

Luc

Uw formule was anders ook niet zo slecht. Het is de eerste keer dat ik het op een dergelijke manier opgelost zie. Terwijl mijn methode echt 'klassiek' is.

Ik heb er nog niet echt grondig over nagedacht... maar ik vraag me af of op jouw methode je geen klein foutje krijgt met schrikkeljaren.

Voor de rest... petje af. Is zeer goed bekeken. In tegenstelling tot andere oplossingen die vaak grotere fouten geven.

Luc

@luc
Voor schrikkeljaren zal hij even goed presteren als jouw datumverschil omdat ze allebei werken met de manier waarop excel werkelijke data weergeeft. Ik weet niet precies hoe excel dit rekent maar in mirc is het het aantal seconden vanaf 1970 bijvoorbeeld en zo zal excel het ook wel doen.

De functie jaar zet alleen die dingen even om in jaren en gaat dus ook uit van het principe van de "excel-datum".

Verder bedankt voor het compliment :D

Hoi,

Helaas Snabbi, kan je toch niet écht met de eer strijken.
Het probleem met je formule is de dag waarop iemand jarig is.
Hoewel rekenkundig correct, gaan wij er vanuit, dat als we op 1 juli geboren zijn ook op die dag als 'een jaartje ouder' worden gefeliciteerd.
Met jou formule ben ik op die dag nog niet jarig ..... !
Met de functe DATUMVERSCHIL gaat het wel goed.

Teun

i c
sowieso is die van luc al makkelijker omdat die het formaat natuurlijk niet aanpast naar datum.

Geplaatst door snabbi
Ik weet niet precies hoe excel dit rekent
Wat data betreft begint Excel te tellen op 1 januari 1900.
Die datum heeft als datumwaarde 1.
Om dat te zien typ je DATUMWAARDE=("1-1-1900"). Resultaat: 1.
Met de functie DATUMWAARDE kun je heel makkelijk allerlei leeftijdsberekeningen uitvoeren.
Wil je bijvoorbeeld weten hoeveel dagen er tussen 1 januari 2000 en vandaag liggen, dan type je in cel 1 =DATUMWAARDE("1-1-2000") - resultaat: 36526
In de tweede cel typ je =DATUMWAARDE("1-7-2005") - resultaat: 38534
En in de derde cel trek je het eerste resultaat van het tweede af: 2008 dagen.

De hoogste datumwaarde waar je mee kunt rekenen is 2.958.465 - dat is 31 december 9999. :)

Guus.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan