Legaliteit Supervisie Netwerk / "BigBrother"

Status
Niet open voor verdere reacties.

tarifa92

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 feb 2006
Sinds een paar dagen zijn we aangesloten op een netwerk.Diverse filialen hebben toegang tot diverse documenten van het hoofdkantoor. Maar nu mijn vraag. Wij hebben een afdeling informatica die "alles" superviseert. Ik neem aan dat zij in staat zijn na te kunnen gaan wie en op welk tijdstip er "surft" op internet en belangrijker nog, wat er bezocht wordt. 3 vragen naar aanleiding van deze overweging.
A: Kunnen zij wachtwoorden en sleutels (bank) breken
B: Valt deze supervisie binnen de legaliteit en welke wetgeving bestaat er hieromtrent (Kunnen ze mij ontslaan omdat ik de bv. de pagina van het nederlands elftal dagelijks bezoek en mijn bankzaken vanf het werk regel?)
C: Hoe kan ik binnen mijn systeem nagaan of er "GeBigBrothered" wordt ? en welke eventuele tegenaanvallen (zonder dat zij daarvan hoogte krijgen) kan ik inzetten.

Het is een computersysteem van een bedrijf. Als je geen protocol hebt op je werk tov het gebruik van de computers, heeft een werkgever naar mijn weten volle bevoegdheid en rechten, zij zijn eigenaar van het systeem.
En of het zowiezo verstandig is om je privébankzaken op een computer op je werk te regelen is natuurlijk vraag nummer twee :)

Er zijn mensen ontslagen met toestemming van een rechetr omdat ze xxxsites bezochten tijdens werk. Dat kunnen ze alleen merken door het scannen van internetverkeer, of het bekijken van tempfiles. Het is per definitie belangrijk dat je zelf alle tempfiles weggooit, als dat mogelijk is. Bij mij op het werk mogen ze niet eens zelf een achtergrond kiezen, gelukkig werk ik niet met pc's, maar is het hobby.

Paswoorden kraken mag niemand, ook je werkgever niet.
Ja, ze kunnen zien waar je heen bent gesurfd.
Een "tegenaanval" is niet toegestaan, dan ben je bezig met het hacken van het netwerk, dat is ook bij wet verboden.

Laatst bewerkt:
Ook bij mij op het werk wordt er gemonitored. De sites van b.v. online-bankieren worden bij ons gewoon geblokkeerd, het kan dus niet eens. Men kan inderdaad ontslagen worden als men te veel surft in de baas z'n tijd, "foute" pagina's bezoekt of "foute" e-mails verstuurd. Temp-files weggooien kan niet, evenals cookies. Kortom, bijna alles zit dichtgespijkers en als je al iets zou proberen als tegenaanval, wordt dat gelijk opgemerkt en sta je niet echt sterk in een eventuele rechtzaak :)

Bedankt

Sarvo en Erbicom. Bedankt voor jullie uitleg. Ik zal vanaf nu voorzichtiger te werk gaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan