• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lege cel in excel mag niet, zonder VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

Huigie

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2001
Ik ben zoek een oplossing voor Excel, zonder gebruik te moeten maken van vba. Dit omdat het dat op een ipad niet ondersteund wordt.
Met VBA kan ik prima voorkomen dat er bijv. niet opgeslagen mag worden als een cel leeg is, maar via gegevensvalidatie krijg ik het niet voor elkaar.

In de cel die niet leeg mag zijn, en waar altijd een waarde van 6 cijfers ingevuld moet worden had ik bedacht:
=EN(ISGETAL(L10);LENGTE(L10)=6)
Daarmee voorkom ik prima dat er niet per abuis letter wordt ingevoerd en dat er altijd 6 cijfers ingevuld moeten worden, maar nog steeds laat hij dan een lege cel toe.

Dus eigenlijk moet het zo zijn, dat als in veld f10 een datum wordt gezet, er in cel L10 6 cijfers ingevuld moet worden.

Iemand een idee?

Helemaal waterdicht krijg je het niet (denk ik).
Ik heb een voorzetje gemaakt met een aparte cel (M10) die een boodschap geeft als F10 een datum bevat en L10 niet een geheel getal van 6 cijfers is.
Bovendien wordt L10 dan geel (met voorwaardelijke opmaak).
Ik heb ook overeenkomstige gegevensvalidatie toegevoegd, maar dat is niet waterdicht: je kunt bijvoorbeeld nog steeds de cel leeg maken met de delete toets, of een gekopieerde waarde in de cel plakken.
Ik heb "is een datum" vertaald naar: een waarde tussen 40000 (6-7-2009) en 50000 (21-11-2036).

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan