• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lege cel wordt gezien/herkend als een null

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arnold1984

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2014
Ik ben bezig met een WK poultje voor werk, eerst de formule duidelijk en dan de punten.

Ik heb een invoerblad (uitslag) en het deelnemers blad. Deze zit gekoppeld aan mijn totaaloverzicht. Niet geheel mijn idee om dit op het deelnemersblad te doen maar mijn voorganger had dit zelf niet en raadde aan dit per persoon inzichtelijk te houden ivm discussies. We hebben erg fanatieke collega's, en in de vorige constructies zaten ook fouten :D

Ik heb nu deze formule;

=ALS(EN(G6=Uitslag!G6;I6=Uitslag!I6);7;ALS(OF(EN(G6>I6;Uitslag!G6>Uitslag!I6);EN(G6<I6;Uitslag!G6<Uitslag!I6));4;ALS(OF(EN(G6=Uitslag!G6;I6<>Uitslag!I6);EN(G6<>Uitslag!G6;I6=Uitslag!I6));1;ALS(EN(G6=I6;Uitslag!G6=Uitslag!I6);3;0))))

Voorlopige puntenverdeling:
Winnaar correct: 4 punten
Aantal doelpunten thuis correct: 1 punt
Aantal doelpunten uit correct: 1 punt
Gelijkspel correct: 3 punt
Complete uitslag correct 7 punten
(Vanaf de 8e finales gaan wij punten geven voor het juiste land op elk positie)

Ik krijg het niet voor elkaar om de lege cellen niet mee te laten tellen. Op dit moment worden lege cellen beschouwd als het getal nul.
Een lege uitslag en een 0-0 voorspelling telt dus als 7 punten

Weet iemand hoe ik dit kan aanpassen in mijn huidige formule ?? Ik zie het niet meer !

Alvast erg bedankt !!!

Met de functie ISLEEG kun je checken of een cel leeg is of niet, en dan kun je bijvoorbeeld de functie zo aanpassen:

Code:
=ALS(ISLEEG(G6)=WAAR;"";ALS(EN(G6=Uitslag!G6;I6=Uitslag!I6);7;ALS(OF(EN(G6>I6;Uitslag!G6>Uitslag!I6);EN(G6<I6;Uitslag!G6<Uitslag!I6));4;ALS(OF(EN(G6=Uitslag!G6;I6<>Uitslag!I6);EN(G6<>Uitslag!G6;I6=Uitslag!I6));1;ALS(EN(G6=I6;Uitslag!G6=Uitslag!I6);3;0)))))

Een voorbeeldbestandje erbij is handiger... omdat ik nu moet gokken waar de uitslagen staan (G6?) en niet goed kan checken of de formule correct is.

Laatst bewerkt:
Geweldig hij werkt. Heb het nu werkend als beide cellen (uit en thuis) leeg zijn.

Ik blijf hangen op het volgende nog :
=ALS(OF(ISLEEG(Uitslag!A93))=WAAR;"";ALS(A93=Uitslag!A93;50;""))

Als in UitslagA93 niks staat moet hij 0/niks laten zien, maar als de wereldkampioen in A93 gelijk is aan de uitslag A93 dan wil ik 50 punten zien.. (anders natuurlijk niet)

Nu geeft het 50 punten als ie leeg is en gaat op leeg als de twee cellen afwijken.

Plaats een voorbeeldje! Totaal onleesbare brei die je er van maakt zo.

Gaat om de rode cellen.

Ik heb nu alleen het deel eruit gehaald waar het niet werkt.

Ik heb allerlei verwijzingen staan in een tekst-tabblad zodat ik bij een volgend WK/EK alleen de landen hoef aan te passen.

Bijlagen

Behalve een mooie opmaak zie ik totaal niets wat met de vraag te maken heeft. Dus beter even terug naar de tekentafel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan