• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lege Cel zoeken met VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mcjack

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2008
Beste Forumleden,

Ik ben de hele dag met behulp van oude forumberichten en door trail & error een script in elkaar aan het zetten, maar nu moet ik toch echt hulp inschakelen. Ik ben bezig een database op te bouwen waarin leden gezocht moeten worden en nieuwe leden toegevoegd moeten worden. Ik heb een invoer cel waarin via een barcodescanner een nummer komt te staan. Vervolgens wordt dit nummer door middel van =VERT.ZOEKEN gezocht in kolom A. Daarna wordt het getoetst aan een logische test Ja of Nee.

Ik heb nu (deels) een macro geschreven waarbij je je met een druk op de knop naar de cel gaat als deze gelijk is aan de invoer cel (dus dat de barcode scanner een persoon scant die al lid is). Dit gebeurt als de waarde van de logische test Ja is. Als de logische test Nee is dan wil ik dat excel de eerst volgende lege cel in kolom A selecteert.

Dit laatste gedeelte lukt mij niet.

Excel bestand is bijgevoegd en dit is de macro die ik heb:
Code:
Sub Zoeken()
'
' Zoeken Macro
' Zoeken met macro naar waarde in cel D5
'
' Sneltoets: CTRL+SHIFT+Z
'
Dim waarde

waarde = Cells(3, 7).Value
    If waarde = "Ja" Then
    Range("D5").Select
    Cells.Find(What:=Range("D5"), After:=ActiveCell, LookIn:=xlFormulas, LookAt:= _
        xlPart, SearchOrder:=xlByRows, SearchDirection:=xlNext, MatchCase:=False _
        , SearchFormat:=False).Activate
    Else

' zoek eerst volgende lege cel in kolom a

End If

End Sub

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en alvast bedankt

Groet,
Jack

Bekijk bijlage Zoek en selecteer.xlsm

Beste Edmoor,

Mijn dank is groot. Ik heb uw code een klein beetje veranderd en nu springt hij naar de eerst volgende lege cel.

Code:
 With ActiveSheet
            lastrow = .Cells(.Rows.Count, "A").End(xlUp).Row
        End With
        Application.Goto reference:=Cells(lastrow, 1), Scroll:=True

Ik heb
Code:
 Application.Goto reference:=Cells(lastrow, 1), Scroll:=True
veranderd in
Code:
 Application.Goto reference:=Cells(lastrow +1, 1), Scroll:=True

Ik ben helemaal geholpen