• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lege cellen bij SOMPRODUCT NIET mee tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

dommeltje

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2007
Ik gebruik de volgende formule:

=SOMPRODUCT((A1:A184<>A2:A185)*1)+1

Door verandering via autofilter worden er een hoop cellen " leeg" gemaakt.
Deze cellen staan wel in de formule maar mogen niet mee berekent worden
Iemand een idee, het mag via VBA

bvd

Waarom niet deze erbij voegen: (A1:A184>0) je zou dan dit krijgen als formule:
Code:
=SOMPRODUCT((A1:A184>0)*(A1:A184<>A2:A185)*1)+1
Succes,

Zonder voorbeeldbestand is het voor een helper ook maar gokken, plaats eens een voorbeeld bestand met wat je wilt.

O, en bij je vorige topic is de vraag aan je gesteld om deze op opgelost/afgehandeld te zetten maar waarschijnlijk heb je hier overheen gelezen.

Succes,

Ik zie daar status opgelost staan :O

Hier een voorbeeld:
KOLOM A
Rijen B/L Nummer
2 PVBA9M600
6 PVBA9M700
8 PVBA96900
12 PVBA96V00
15 PVBA9LD00
19 PVBA9MZ00
22 PVBA9NB00
25 PVBA9P800

Hier zie je een aantal B/L nummers en de "RIJEN"
Zoals je ziet ontbreken hier een aantal "RIJEN"
Deze zijn verborgen via Autofilter maar zijn niet leeg zeg maar.
Maar die RIJEN mogen dus niet mee berekent worden.

bvd.

Laatst bewerkt:
Dommeltje,

er wordt gevraagd voor een Excel voorbeeldbestand, ontdaan van gevoelige info.

anders moeten de helpers het bestand zelf nabouwen en daar hebben ze lang niet allemaal zin in. ;)

Bekijk bijlage BLnummers aangepast.xlsHier het aangepaste document.

Nu moet ik bijvoorbeeld het C-nummer zetten op 110014 en Oorsprong nummer op 6
Dan krijg je dus een geselecteerde hoeveelheid verschillende BL nummers(kolom A)
Ik moet per C en Oorsprong nummer elke keer de aantal verschillende BL nummers weten.
Met =SOMPRODUCT((A1:A184<>A2:A185)*1)+1, Telt hij dus ook de BL's mee die verborgen zijn door het AutoFilter.
Weet iemand hier een oplossing voor

Hopelijk iets duidelijker zo

Mvg,

dommeltje,

Kun je dan geen subtotaal gebruiken?
B.V.B.
Code:
=SUBTOTAAL(9;B1:B845)
Dit laat enkel het opgetelde zien van wat je ziet na het filteren.

Laatst bewerkt:
Hmm, ik weet niet of ik dan krijg wat ik bedoel maar hij geeft bij mij een foutmelding op "9" ??
Ook weet ik niet of Subtotaal het aantal unieke waarde weergeeft ?

mvg,

dommeltje,

Hmm, ik weet niet of ik dan krijg wat ik bedoel maar hij geeft bij mij een foutmelding op "9" ??
Ook weet ik niet of Subtotaal het aantal unieke waarde weergeeft ?
Subtotaal geef geen unieke waarde weer.
Als je deze formule voor kolom B gebruikt en je filtert op kolom A dan laat hij de som zien van de getallen die je ziet.
Dus nu denk ik dat dit niet het goede is, volgens mij bedoel je wat anders.

Subtotaal geef geen unieke waarde weer.
Als je deze formule voor kolom B gebruikt en je filtert op kolom A dan laat hij de som zien van de getallen die je ziet.
Dus nu denk ik dat dit niet het goede is, volgens mij bedoel je wat anders.

Ah nee deze zoek ik niet,
ik zie in de kolom letters+cijfers en ik moet dan tellen hoeveel "unieke" waarde voorkomen.
Ik weet niet of mijn voorbeeld bestand + uitleg van hier boven onduidelijk is?

mvg,

Kijk hier eens misschien bedoel je dat.

Dit komt van Microsoft;
Unieke getalelementen tellen
Met de volgende formule wordt het aantal unieke waarden in het bereik A1:A10 geteld. Lege cellen en tekstvermeldingen worden niet meegeteld.

Code:
=SOM(ALS(INTERVAL(A1:A10;A1:A10)>0;1))

Opmerking De vorige en volgende formules zijn matrixformules. U kunt een matrixformule invoeren door op CTRL+SHIFT+ENTER te drukken. Als u een Macintosh-computer gebruikt, drukt u op COMMAND+RETURN.

De functie INTERVAL retourneert een getallenbereik. Met deze functie wordt voor de eerste keer dat een specifieke waarde voorkomt, een getal geretourneerd dat gelijk is aan het aantal keren dat deze waarde voorkomt. Voor elke volgende keer dat dezelfde waarde voorkomt, wordt met deze functie nul geretourneerd. Op deze manier wordt met deze functie het aantal unieke waarden geteld.

Laatst bewerkt:
Dat is precies wat ik bedoel, maar die formule neemt ook de door Autofilter verborgen cellen mee.
Ik zoek nu een formule of VBA iets waardoor hij die verborgen cellen ook negeert.

mvg,

Dat is precies wat ik bedoel...
Dat denk ik niet.
Die formule is bedoeld voor getallen en kolom A in jouw bestand is tekst.
Niet getreurd, de website van Microsoft waar ExcelAmateur al naar verwees, geeft ook daar de oplossing voor (heb je die webpagina wel goed gelezen??), namelijk:
Code:
=SOM(ALS(INTERVAL(ALS(LENGTE(A2:A183)>0;VERGELIJKEN(A2:A183;A2:A183;0);"");ALS(LENGTE(A2:A183)>0;VERGELIJKEN(A2:A183;A2:A183;0);""))>0;1))
in te voeren via Ctrl-Shift-Enter.
Gefilterde rijen worden ook hier in de telling meegenomen. Wil je dat anders dan moet je vba gebruiken.
PS: je somproductformule voldoet sowieso niet voor jouw doeleinden, ook al zouden er geen lege cellen in kolom A staan.

Laatst bewerkt:
Ok, ja ik ben zelf al meerdere malen op de site geweest maar ik kwam er alleen niet uit.
Ik heb de Formule van jou nu overgenomen maar krijg daar bij een foutmelding.

Hij verwijst dat de =SOM(ALS(INTERVAL(ALS(LENGTE(A2:A183)>0 ;0 hier op het einde incorrect is...
Nu heb ik er niet veel verstand van maar dit gaat me echt te ver hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen.

Mvg,

Tja, waarom weer een nieuwe vraag stellen terwijl je niet klaar was met de vraag, zie:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/601237-uniek-aantal

Ik kwam hierin al met een link naar een site met goede formules voor het tellen van unieke getallen/tekens e.d. Waarom dan niet ff verder vragen hoe het werkt. Nu doen helpers hier dubbel werk.

Als je unieke tekens wilt tellen met uitzondering van lege cellen en met voorwaarden dan zou ik een draaitabel (pivottable) aanraden. Als je het toch met formules wilt doen, gebruik dan een hulpkolom voor de voorwaardes. Hierin komt dan een 1 als aan de voorwaarden wordt voldaan en een 0 als dit niet zo is. Deze 0 of 1 (jouw voorwaarden) moet je dan inbouwen in de juiste matrixformule. Ik hoop dat je het snapt:);).

Dus, liefst met een draaitabel en anders met een moeilijke formule.

Laatst bewerkt:
Paul,

Ik heb het met een draaitabel geprobeerd echter de tabel telt alleen de totaal aantal BL's en niet de unieke codes (bv. er staan 100 BL nummers waarvan er 10 uniek zijn. ) als jij weet hoe je die unieke tevoorschijn krijgt in een draaitabel heel graag want ik vind met draaitabel persoonlijk ook makkelijker want ik snap idd niet wat je over de formule zegt...

Mvg,

Ik heb de Formule van jou nu overgenomen maar krijg daar bij een foutmelding
Dan heb je ze niet goed overgenomen, want die formule werkt goed. Kijk maar in de bijlage in H1. Wel invoeren met Ctrl-Shift-Enter, zoals ik al schreef.

Dan heb je ze niet goed overgenomen, want die formule werkt goed. Kijk maar in de bijlage in H1. Wel invoeren met Ctrl-Shift-Enter, zoals ik al schreef.

Ok dat lukt nu wel, maar wil jij in mijn bijlage de "Oorsprong" BV. op 7 zetten dan verandert Kolom A in 2 verschillende BL nummers maar hij geeft bij mij dan nog 65 aan en daar zou ik graag 2 willen zien als je me snapt.

Mvg,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan