• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lege cellen buiten optelling laten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hertenkamp

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2007
Beste forum-gebruikers,

Ik heb al wat fora afgestruind voor een oplossing, maar heb nog niemand met een soortgelijk probleem kunnen vinden. Normaal probeer ik dit soort zaken zelf op te lossen en ik hoop dat ik al dicht bij de oplossing zit. Mijn probleem is het volgende:

Ik heb data die ik over 10 groepen moet verdelen gebaseerd op het gemiddelde per persoon over een bepaalde tijdsperiode. (personen over de kolommen, datum over de rijen) Op basis van die indeling moet ik daarna over periodes die daarop volgen, het gemiddelde per groep uitrekenen.
Nou lukt het mij om de data in groepen in te delen op basis van het gemiddelde over de voorafgaande periodes. En het is geen probleem om met de SOM.ALS formule het gemiddelde per groep uit te rekenen wanneer alle cellen data bevatten. Het probleem ontstaat wanneer sommige cellen geen informatie of #WAARDE! bevatten. Hierdoor krijg ik voor de gemiddeldes van een groep over een tijdsperiode die lege cellen bevat ook de vermelding #WAARDE!. Voor het gemiddelde van een groep (waarin personen zijn geranked op basis van hun gemiddelde over de afgelopen 10 periodes) gebruik ik de volgende formule (werkbladen heb ik hier even anders genoemd voor het gemak):

=SOM.ALS(Blad2!$B$2:$CW$2,"1",Blad1!$B11:$CW11)/(AANTAL.ALS('Blad2!$B$2:$CW$2,"1")-AANTAL.LEGE.CELLEN(Blad1!$B11:$CW11))

Dit is dus de formule voor groep 1. De SOM.ALS formule kijkt naar het bereik waarin de ranking staat (1 tot en met 10), dan selecteert hij de fondsen die tot groep 1 horen en telt de waardes van de komende periode die corresponderen met de personen die tot groep 1 horen bij elkaar op. Om het gemiddelde te berekenen deel ik ook door het aantal personen dat tot de groep behoort. Omdat dit een aantal is, kan ik hier uiteraard wel het aantal lege cellen al afhalen. Zodat het gemiddelde niet verstoord wordt, wanneer de lege cellen niet mee worden genomen.

Mijn vraag is dus hoe ik het gemiddelde per groep kan berekenen, zonder de lege cellen hierin mee te nemen.

Misschien dat dit makkelijker is met macro's, maar ik ben een leek met VBA. Bovendien los ik het zelf altijd liever zonder op. Mocht het niet anders op te lossen zijn, dan is hier natuurlijk niks aan te doen. Mocht u een voorbeeld nodig hebben, dan kan dat natuurlijk geregeld worden.

Bij voorbaat dank!

Beste vanveelen,

Bedankt voor uw snelle reactie. Ik werd vannacht wakker en dacht dat ik hier al niet goed over na had gedacht. Aangezien ik al de cellen die #WAARDE! bevatten bij mij gewoon leeg kan maken, en dan moet de formule van mij ook werken. Maar iig bedankt voor het antwoord!

Groeten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan