• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lege cellen controle

Status
Niet open voor verdere reacties.

Abel Visscher

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2007
Berichten
171
Beste mensen,

Ik zou graag het volgende willen bereiken:
cel b4 t/m f4 moeten worden gecontrleerd op inhoud dwz er moet wat in staan.
Als een van de cellen leeg is moet er een msgbox komen met een melding: Alle cellen invullen.
Nu is het wel zo dat de kolommen b t/m f vast staan, maar de rijen niet.
4 kan dus ook 5 worden of 6 enz.
Ik wil per rij controleren dus niet alles in een keer.
Wie helpt mij op weg?

Groeten Abel Visscher
 
Laatst bewerkt:
Ik zou er voorwaardelijke opmaak op zetten, en hier geen VBA voor gebruiken.

Wigi
 
Ik zou toch graag met vba werken daar ik er wat meer van wil leren.

Groeten Abel Visscher
 
Voorwaardelijke opmaak is anders een goede suggestie.
Je kan ook nog wat doen met validatie.
Het kan natuurlijk ook in VBA met een eventmacro
b.v sheet_change, dan kijken in welke rij de acitvecell staat en daarvan controleren of er lege waardes in de cellen b t/m f staan.
Bij validatie en VBA krijg je dus bij elke waarde die je invult een melding wanneer die rij leeg is tot je alle cellen hebt gedaan.
Lijkt me niet prettig.
mvg leo
 
Ik zou toch graag met vba werken daar ik er wat meer van wil leren.

Groeten Abel Visscher

stoute opmerking: zou je dan niet beter zelf eerst aan de slag gaan, en een vraag stellen wanneer je een concreet probleem hebt. Of tenminste omschrijven hoe je het probleem denk aan te pakken en dan wat advies/commentaren hier vragen.

Door gewoon wat code te vragen om je probleem op te lossen ga je nog niks meer leren van VBA. Dus best zelf eerst aan de slag en wanneer je vastloopt terugkoppeling vragen.

just my 2 cents.
 
stoute opmerking: zou je dan niet beter zelf eerst aan de slag gaan, en een vraag stellen wanneer je een concreet probleem hebt. Of tenminste omschrijven hoe je het probleem denk aan te pakken en dan wat advies/commentaren hier vragen.

Knap van je dat jij daar in Belgie kunt zien dat ik er nog niet mee aan de slag ben gegaan.
Ik heb eerst met de functies if then else goto het een en ander geprobeerd maar ik kom er (nog) niet uit. Dus het is zeker niet zo dat ik op een makkelijke manier een code probeer te ontfutselen.
 
Abel,

Je bent hier ondertussen 3/4 jaar, dan zou je toch al wel eens gehoord mogen hebben van een Worksheet_Change event. (en tevens van de nadelen daaraan verbonden).

Wigi
 
Knap van je dat jij daar in Belgie kunt zien dat ik er nog niet mee aan de slag ben gegaan.
Ik heb eerst met de functies if then else goto het een en ander geprobeerd maar ik kom er (nog) niet uit. Dus het is zeker niet zo dat ik op een makkelijke manier een code probeer te ontfutselen.

Ik ga enkel af op de gegevens van je eerste post. Daar vind ik nergens iets terug van verwijzingen naar een poging tot oplossing. Vermeld dat dan gewoon in de openingspost (evt. met concrete code die je had - maar blijkbaar niet het gewenste resultaat heeft).

Ik heb het gevoel dat je mijn post eerder negatief opneemt, en dat is jammer want dat was niet de bedoeling. Naar mijn inziens heb je, heel kort door de bocht, 2 groepen die raad vragen voor VBA code. De eerste groep heeft een probleem en hun enigste probleem is dat opgelost zien geraken. Het zal hun worst wezen dat ze die code niet begrijpen, als ze maar doet wat ze verlangen. De kans dat ze ooit nog eens met VBA in aanraking komen is klein. Een tweede groep wil ook een oplossing van hun probleem, maar beseft dat VBA hen kan helpen bij andere (toekomstige) problemen en wil dat dus ook onder de knie krijgen. Die mensen telkens klakkeloos code geven gaat hun, naar mijn mening, niet verder helpen. Die zijn meer gebaat zelf aan de slag te gaan, en hun pogingen te laten "keuren" (kon niet dadelijk een beter woord vinden) door meer ervaren gebruikers. Op die manier kan je enorm veel bijleren. Aangezien je aangaf tot die tweede categorie te behoren was de bedoeling van mijn post u zelf wat denkwerk te laten verrichten. Nogmaals ik zag nergens sporen van een eigen probeersel.

Zie het als veters binden. Voor een kleine van 2 jaar doe je dat zonder nadenken. Maar moest er ooit iemand van 20 jaar vragen aan u om zijn nestels te binden omdat hij/zij het zelf niet kan, zou je dan ook eens niet willen zien tot waar hij/zij geraakt, om hem dan te zeggen wat er verkeerd is en wat hij je hem moet aanleren zodat hij zelf zijn veters kan binden?
 
Ik heb het al opgelost.
Code:
if activecell.value = "" then goto line1
if activecell.offset 0, 1).value = "" then goto line1
if activecell.offset 0, 1).value = "" then goto line1
if activecell.offset 0, 1).value = "" then goto line1
if activecell.offset 0, 1).value = "" then goto line1
Goto line2
line1: msgbox "Vul alle gegevens in", vbInformation, "Gegevens invullen"
exit sub
line2: (vervolg van code)

Groeten Abel Visscher
 
Ik ga enkel af op de gegevens van je eerste post. Daar vind ik nergens iets terug van verwijzingen naar een poging tot oplossing. Vermeld dat dan gewoon in de openingspost (evt. met concrete code die je had - maar blijkbaar niet het gewenste resultaat heeft).

Ik heb het gevoel dat je mijn post eerder negatief opneemt, en dat is jammer want dat was niet de bedoeling.

Nee Finch, ik neem/nam uw post niet negatief op ik was wel degelijk zelf aan het proberen. Ik had zelf echter mijn probeersels beter uit kunnen leggen, daar heb je gelijk in.
Maar zoals je ziet is het klaar.

Groeten Abel Visscher
 
Ik zou er wel een check inzetten om te kijken in welke je zit.

En ik zou met Target werken, niet met ActiveCell. Target maakt deel uit van het Worksheet_Change event.

Wigi
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan