• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

lege cellen niet in grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plotinus

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
L.S.

Is er een manier om lege cellen niet in een grafiek mee te nemen?
Concreet gaat het om het volgende: Ik heb een kolom met cellen waar getallen in staan en met cellen die leeg zijn. De hele kolom (reeks dus) neem ik mee voor de te maken grafiek. Echter je krijgt dan bij de lege cellen een streep op de x-as en een lijn omhoog als er wel waarden in de grafiek getekend moeten worden. In mijn geval zou ik dus losse stukje lijn in de grafiek willen hebben zonder dat deze met een lijn op de x-as verbonden worden.

Excel 2003/2007

gegroet,
mrt

Zorg dmv een formule dat er de cel niet leeg is maar dat er NA() staat.

@Willem, in Ned NB()

Goede aanvulling, ik heb de engelse versie en denk daar dus als eerste aan.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het percentage gebruikers dat de engelse versie en/of de nederlandse versie (en/of evt nog andere talen) gebruikt.

Beste Willem en Rob,

Ik gebruik de volgende formule:

=ALS(EN(UUR($P18)>=7;UUR($P18)<19);$T18;"NB()")

Dit levert o.a het volgende in opeenvolgende cellen onder elkaar op:

43,47
42,31
NB()
NB()

In de grafiek blijven echter de strepen naar en van de x-as bestaan. Doe ik iets onnozels dat dit verklaart?

gegroet,
mrt

Mrt,

In bijgaand plaatje zit een NB() tussen 4 en 5 en je ziet de lijn doorlopen. Kun je niet een voorbeeldje maken, zodat we kunnen zien wat er gebeurt? Misschien levert deze excercitie je ook nog nieuws op.

Bijlagen

• grafiekje.jpg
    grafiekje.jpg
    29,2 KB · Weergaven: 504
Dank Rob,

Ik ga het thuis even uittesten. Hier op het werk zitten we nog in 2002 te 'prutsen' en daar zie ik geen effect. Ik heb er goede hoop op dat het thuis wel het geval zal zijn. Ge hoort van mij!

gegroet,
mrt

Plotinus,

Het laatste gedeelte van je formule moet als volgt uitzien, denk ik.
Code:
;#N/B)

Ik hanteer, in een andere omgeving:
Code:
=ALS(AANTAL.ALS(Q9:AJ9;"c")=0;NB();AANTAL.ALS(Q9:AJ9;"c"))
In jouw geval zou ik dus kiezen voor:
Code:
=ALS(EN(UUR($P18)<7;UUR($P18)>19);NB();$T18)

Laatst bewerkt:
Dag Rob en eventueel andere geïnteresseerden,

Bij deze een zwaar uitgeklede Excel-sheet (moest binnen de 100 kb blijven). Hier zie je wat er misgaat: er worden verbindingen gelegd tussen de gele, rode en blauwe lijnstukken (geluid-meetresultaten); de kleuren zouden op elkaar moeten aansluiten.

Er is overigens nog een 'klein' probleempje: de x-as wordt niet als een tijdlijn gezien, waarbij elke tijdseenheid dezelfde grootte krijgt. Zo heb ik meetresultaten van om de minuut en om de 5 minuten. Op de x-as krijgen ze echter dezelfde ruimte, wat dus resulteert in een niet gelijke breedte van de verschillende perioden van de dag ( dagperiode, avondperiode en nachtperiode). Ook heb ik zojuist ontdekt dat een gehele in de meetreeks ontbreekt. Dat wordt echter niet als een 'gat' in de grafiek weergegeven.

Ik hoop dat je er een uitdaging in ziet?

gegroet,
mrt

Bijlagen

mrt,

Sorry, dit overschrijdt mijn kennis.

Dag Rob,

Misschien leuk voor jou om te weten:
Bij toeval het volgende ontdekt: als ik de inhoud van de cellen verwijder, dus de cellen waar #N/B staat, dan verdwijnen de verbindingslijnen. De uitdaging is nu om dit te kunnen verpakken in de formules, zodat deze omslachtige bewerking achteraf niet nodig is. 'NB()' levert dus een gevulde cel op en gebruik van "" in de formule levert de strepen omlaag naar de 0-lijn (x-as). Dit zijn overigens resultaten onder Office 2002 dus...

Dat gat in de grafiek is trouwens een lege dag die ik met lege rijen heb gecreëerd.

gegroet,
mrt

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan