• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lege cellen verwerken met de ALS functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

statistiek

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 mei 2022
Hi op dit moment ben ik bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik een dataset heb gemaakt. Echter staan er in de dataset lege cellen, omdat respondenten die vragen niet hebben beantwoord. Volgens het boek dat ik gebruik moet ik de ALS functie gebruiken, om de cellen optisch leeg te laten, maar dat ze de waarde 0 krijgen. Als ik dit niet doe kan ik ook niet verder met het berekenen van de Cronbach's Alpha en mijn analyses. Is er iemand die mij hierbij kan helpen?

Dankjewel!

Hieronder zie je dus de lege cellen staan.
vraag.png

Dan zou ik snel een macrotje runnen om die lege cellen op te vullen met nullen. De celeigenschappen worden ook aangepast.
Wel even het bereik aanpassen in de "with" regel.

Code:
Sub jec()
 With Range("A1:A10")
   .SpecialCells(4).Value = 0
   .NumberFormat = "0;;"
 End With
End Sub

Heel erg bedankt voor je hulp. Het is inderdaad gelukt. Alle cellen hebben nu de waarde 0. Zal de nul waarde invloed hebben op het berekenen van de Cronbach's Alpha? Weet je dat misschien?

Excel heeft 2 standaard oplossingen om 0 waarden te verbergen terwijl in de cel wel een 0-waarde staat.

methode 1.
via de opties, dan geldt het voor een heel werkblad

methode 2.
via cel opmaak dan kun je zelf per cel bepalen waar een 0 wel of niet getoond moet worden (Door de opmaak die je voor die cel kiest

zie deze helptekst.
https://support.microsoft.com/nl-nl...erbergen-3ec7a433-46b8-4516-8085-a00e9e476b03

De code van JEC doet niets anders dan methode 2 toepassen op een bepaald bereik. Dat kun je dus ook makkelijk.

______
met celopmaak kun je heel veel meer dan veel mensen weten of denken.
een leestip is o.a. deze pagina https://exceljet.net/custom-number-formats

Kan ook uiteraard met zoeken en vervangen op een bepaald gebied. En daarna de celeigenschappen aanpassen. Als je gaat rekenen met die nulwaarden, hebben ze zeker invloed op de uitkomst

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan