• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

lege kolommen verwijderen via macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

ictopr

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2013
allen;

vermits ik niet zoveel kennis heb van macro's. onderstaande vraag.
ik heb een file waarin een heleboel kolommen staan. op de 1ste lijn staan hier overal gegevens in maar verder is het afhankelijk van de persoon of er gegevens staan.
nu zou ik graag een macro maken dat wanneer er geen gegevens in de kolom staat deze volledig verwijderd wordt inclusief de 1ste lijn mag dan weg.
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
zal in elke geval het bestandje er bij zetten zodat jullie iets meer informatie hebben om mee te werken.

gtjs

Bijlagen

Verwijderen van lege kolommen/lege regels lijkt me nogal drastisch, want weg is WEG!!!
Je kan dan het bestand niet meer gebruiken om opnieuw gegevens in te vullen.

Daarom in bijlage een voorbeeldje hoe lege kolommen/regels kunnen verborgen worden.
Door het grote aantal kolommen duurt het wel even voor alles verborgen is.
Regel 3 en kolom KC zet je op verborgen.

Bekijk bijlage kolomverwijderen.xlsm

zie bijlage.
Aangenomen is dat elke kolom een header heeft, zoals in je bestand het geval is.
Toets Ctrl-q om de kolommen te verwijderen.

Verwijderen van lege kolommen/lege regels lijkt me nogal drastisch, want weg is WEG!!!

Je kan geen kolommen en/of rijen verwijderen.
Je kan enkel de gegevens in die cellen wissen, dus als je een kolom/rij verwijdert wis je in feite enkel de gegevens.
Tegelijkertijd schuif je de resterende gegevens op naar links en of boven.
En je oorspronkelijk werkblad blijft steeds even groot met evenveel kolommen en rijen die je weer kan gebruiken.

bedankt iedereen,

Met het antwoord van Zapatr kan ik perfect verder.

Nu zou ik de macro van Zapatr ook willen uitvoeren op verschillende werkbladen in eenzelfde excel file?

Is dit mogelijk?

groetjes,
Ilse

Dan maak je toch een lusje waarin je de verschillende sheets opneemt.
Om welke bladen gaat het en waar staan die in je bestand?

hier een voorbeeldje. het blad algemeen moet blijven zoals het is. In de andere werkbladen(kan verschillen) moeten de lege kolommen + titel verwijderd worden.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan