Lege velden tellen per rij

Status
Niet open voor verdere reacties.

LienVD

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2010
Hallo,

Ik heb een tabel in Access met verschillende prijzen van hotels per dag (Dag van de week, Datum van prijs, datum van onderzoek, prijs hotel 1, prijs hotel 2 etc.). Soms zijn hotels gesloten en staat er dus een leeg veld.
Nu ben ik een query aan het opbouwen om die lege velden per dag te tellen. Dat zou er ong. zo moeten uitzien:

Dag ---- Datum prijs --- Datum van onderzoek ---- Gesloten
Mon ---- 12/04/2010 ---- 02/04/2010 ------------------- 2
Tue ----- 13/04/2010 ---- 02/04/2010 ------------------- 0
Wed --- 14/04/2010 ---- 03/04/2010 ------------------- 1
etc.

Hoe kan ik nu die lege velden per rij tellen? Ik heb al [Hotel1]count(*) geprobeerd en ook met het criterium "Is Null", en een combinatie van de 2, maar het lukt mij niet om het aantal lege velden te tellen...

Heeft iemand een idee hoe ik dit moet aanpakken?

Alvast hartelijk bedankt!

mvg

re

Wat misschien zal lukken is volgende

Waar een hotel moet komen zet je volgend :
iif(isnull(hotel1);1;(Hotel1)
iif(isnull(hotel2);1;(Hotel2)

Daarna in de laatste kollom doe je een sum van de verschillende hotellen.
Omdat de naam van een hotel niet opgeteld kan worden zal hij normaal wel de verschillende 1'tjes met elkaar optellen.

Je kan dit natuurlijk ook in VBA, maar ik weet natuurlijk niet hoe je daarmee overweg kan.

Hopelijk is dit iets

Groeten

Bedankt voor je snelle reactie!
Moet ik waar jij (hotel 1) hebt gezet de naam van het hotel invullen? Access laat dit niet toe... Ik moet jouw formule toch invullen in "veld" in de query he? Sorry, maar ik ben nogal een beginner in dit soort dingen.

Een VBA zal mij niet echt lukken denk ik, tenzij je het echt stap voor stap uitlegt...

mvg

Hoe ziet je tabel er uit? Heb je voor elk hotel een apart veld, of heb je één veld voor HotelID, één voor HotelNaam en bouw je zo voor elke dag een apart record op?
Kun je eventueel een voorbeeldje posten? Dat scheelt ons nabouwen....

re re

Ik zal even een klein access file maken.
Zal deze dan uploaden.

Even geduld ;)

Je hebt de hotels een numeriek veld gegeven. Is dat een verwijzing naar een Hoteltabel?

d

Heb het via VBA code moeten doen.

Hopelijk is dit niet te moeilijk..
Kijk eens of je er aan uit geraakt!

Ik heb een knop op een form die in de laatste kolom de cellen telt die leeg zijn.

Groeten

Bijlagen

Michel, de hotels zijn numeriek omdat ze een prijs bevatten. We krijgen alle gegevens toegestuurd in een excel bestand en ik zet dat bestand dan in Access, daarom staat het op "numeriek".

Bertje, het werk en ziet er ok uit, maar ik heb geen idee hoe je dat in elkaar gestoken hebt... Gaat zoiets rap? Zou je het eventueel willen aanmaken in mijn database als ik je die doorstuur...? :) dat gaat waarschijnlijk rapper dan dat je alles moet uitleggen en ik het moet invoeren...

mvg

@Bertje:
wat je hebt gemaakt, kan makkelijker met een Bijwerkquery:

UPDATE test SET test.Teller = IIf([Hotel1] Is Null,1,0)+IIf([Hotel2] Is Null,1,0)+IIf([Hotel3] Is Null,1,0);

Bijlagen

Laatst bewerkt:
e

Tuurlijk, hier ben ik ook al veel geholpen.

Zeg maar welke tabel het is en zend hem maar.

Groeten

@Lien:
Als je de db comprimeert en herstelt, kun je hem waarschijnlijk klein genoeg maken om hem hier te posten, bij voorkeur uiteraard zonder privacy-gevoelige informatie.... Kunnen we er met meer mensen naar kijken!

Inderdaad OctaFish,

Maar had eerst met een count van de kolommen gewerkt, om zo automatisch als er een nieuwe kolom bij komt de teller index uit te breiden.

Heb het op het laatste beetje simpeler gemaakt, Append query is dan inderdaad simpeler

Groet

Ik kan de database niet toevoegen hier.. Kan ik het je sturen via mail?
Sommige dingen staan misschien wel in het Spaans, want ik werk voor een Spaans bedrijf... Het zou in de tabel ANALYSIS PRICES 3 moeten (in de laatste kolom), maar als het ergens anders staat (in een query of andere tabel) is het ook ok hoor!

Kan ik daarna met die nummers van lege velden berekeningen maken? En als ik nieuwe gegevens invoer, gaat jouw systeem dan alles automatisch berekenen?

@ Michel: Hoe kan ik jouw systeem invoeren om te proberen?

Alvast bedankt!!!

mvg

email

Privé berichten gaat niet, omdat ik geld moet doneren ;).
En mijn email is posten is waarschijnlijk tegen de regels.

Octa wat stel je voor? :)

@LienVD:

De Bijwerkquery maak je door de tekst:
UPDATE test SET test.Teller = IIf([Hotel1] Is Null,1,0)+IIf([Hotel2] Is Null,1,0)+IIf([Hotel3] Is Null,1,0);
in een nieuwe query te plakken. Of zelf te maken uiteraard... Want je moet in ieder geval de veldnamen aanpassen aan je eigen situatie.
Als je een nieuwe query maakt, kies je in het menu <Query> de optie <Bijwerkquery> (weet uiteraard niet wat dat in het Spaans is...) en dan kun je het veld TotaalCount gebruiken om de formule in te maken.
Overigens kun je ook een Selectiequery gebruiken, waarbij je het veld Totaal genereert als je de query uitvoert. Je hebt alleen een bijwerkquery nodig als je het totaal wilt opslaan.

Laatst bewerkt:
Heb het bestand gecomprimeerd, maar heb 110 kb, dus net te veel om het up te loaden. Hoe kan ik het bestand nog kleiner maken? Gegevens en query's verwijderen, tekstgrote verkleinen helpt allemaal niet...

mvg

Je kunt als je WinRar gebruikt, een bestandje splitsen. Vermoedelijk kan WinZip dat ook wel, maar daar heb ik de instellingen niet van.

Bijlagen

• Winrar Settings.jpg
    Winrar Settings.jpg
    37,7 KB · Weergaven: 62
kleinere database

Probeer eens je database te compacten.
Staat bij Tools in access 2003

Ik heb het bestand kunnen toevoegen!!

Octafish heeft ondertussen een query kunnen maken met het een veld voor het aantal lege velden, dus dat probleem is opgelost.

Kan ik nu met dat gegeven de gemiddelde prijs per dag berekenen?

Ik had zoiets in gedachten:
De som de prijzen van alle hotels gedeeld door 8 (het aantal hotels) min het aantal lege velden per dag.

([Hotel Emperatriz]+[Hotel Bauza] +[......])/(8-[NUMMER VAN DE LEGE VELDEN])

Hoe speel ik dat voor elkaar?

mvg

Bekijk bijlage Analysis de la demana de la ciudad por precios 2.zip

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan