• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

legenda tonen in werkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

joshuwa

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2016
Berichten
12
Beste, excelgenoten,

Eerste keer dat ik op dit forum een vraag stel. Ik heb een soort van uurregistratie gemaakt voor onze medewerkers (±100 personen)
Nu voor deze registratie in te vullen heb ik een legenda gemaakt welke afwezigheden allemaal mogelijk zijn.
Probleem is nu dat wanneer ik naar onder scroll de legenda verdwijnt. En daarom de vraag: is het uberhaupt mogelijk om toch de legenda
in beeld te houden terwijl ik omlaag/omhoog scroll.
Ik ken het gebruik van blokkeren en splitsen maar dit geeft niet het gewenste resultaat. Ik hoor het graag of er een oplossing mogelijk is.
Ik vermeld ook nog dat ik kennis heb van VBA (amateuristisch) en dat de oplossing dus ook in die richting mag liggen.

alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Daarvoor gebruik je toch het eenvoudigst validatie ?
 
Laatst bewerkt:
Tja, dit doet wel wat het moet doen, maar de sheet wordt gebruikt door ongeveer 20 mensen
en van die mensen zijn er weinigen die kaas gegeten hebben van excel.
Als het mij lukt plaats ik dit weekend nog een file met de gegevens (ontdaan van gevoelige)
Wat validatie betreft denk ik dat ik niet goed mee ben.
Misschien best dat ik een bestandje plaats met meer info.

Alvast bedankt voor het meedenken ;)

Joshuwa
 
Laatst bewerkt:
Bekijk dit bestandje eens.
Selecteer medewerker en datum (bv medewerker 007 op 5 jan dit is cel G10)
Klik daarna het vakje met kleur aan in rij 1

Rij 1 tm 3 blijven zichtbaar dmv blokkeren
 

Bijlagen

  • planning met kleur.xls
    89 KB · Weergaven: 38
Popipipo
Uw voorbeeld is ongeveer wat ik heb en heb dus ook mijn bijlage bijgewerkt/toegevoegd.
De commandbuttons zijn nog niet allen voorzien van hun opdracht maar de code zit er al wel.
Er zit ook wat voorwaardelijke opmaak bij en een formule om de datums te bepalen.
Dit wat betreft de opmaak en nu mijn probleem: je zal zien dat er aan de rechterzijde een legenda staat
maar deze verdwijnt naarmate ik naar onder scroll. Nu zou het de bedoeling moeten zijn dat deze legenda
mee naar onder schuift zodat ze altijd te zien is.
De commandbutton bevatten ook wel een verwijs naar deze legenda maar zijn niet voor iedereen even duidelijk.
Reden hiervoor is dat er teveel mensen aan dit bestand moeten werken met niet genoeg kennis van zaken.
Ik hoop dat mijn bijlage een beetje meer licht op de zaak werpt en hoop dat er een oplossing mogelijk is.

Ik volg alles van nabij op.

alvast bedankt,
 

Bijlagen

  • voorbeeld_verlof_permanentie.xlsm
    66,4 KB · Weergaven: 42
Ik zou de legenda in een apart bestand zetten. Als je beide bestanden opent en verticaal tegelt in Excel ziet het er ongeveer zo uit:
Bekijk bijlage 273091
 
Dit is een leuke insteek alleen moeten we dan 2 bestanden openen en er zijn er
bij die met veel moeite één bestand open krijgen. ALs je dan ook nog eens moet gaan tegelen,
jammer genoeg gaat dit alleen maar fouten en problemen opleveren al zit er wel
een leuk idee achter dit bestand. Misschien dat ik dit idee wel kan gebruiken in een ander bestand.
Bedankt alleszins voor uw inbreng.
 
Wat jij wil kan volgens mij niet.
Druk de legenda anders af op een kleurenprinter en plak op het bureau of de monitor van je digibete collega's.
 
Dit is misschien het proberen waard maar wel heel verregaand denk ik zo.
Terwijl ik al deze berichten opvolg dacht ik er aan dat het misschien mogelijk
is om in de commandbutton of in uw vorm een opmerking te plaatsen ?
Je kent ze wel, het kleine rode driehoekje rechtsboven in een cel (meestal)
waar je meer info krijgt als je de cursor hier over schuift.
Of iets dergelijks mag/kan ook. Nou ja, misschien gewoon in de cel zetten
waar ik de commandbutton of vorm neerzet. Cel iets groter maken dan de
button en... ik probeer het alvast.
 
Laatst bewerkt:
Misschien is een niet-modale userform een idee?
 
of
 

Bijlagen

  • __verlof snb.xlsb
    64,9 KB · Weergaven: 34
Deze laatste 2 berichten komen steeds met een foutmelding betreffende koppelingen die niet te vinden zijn.
Meer dan waarschijnlijk heeft dit betrekking op de file die nog op jullie computer staat want ik kan de koppelingen
niet veranderen (of ben ik nu ook volledig fout) Ik hoor het wel wat er verkeerd zit of wat ik verkeerd doe.

Toch bedankt voor het meedenken.
 
Die koppelingen zitten in het bestand dat jij uploadde (het zijn dus jouw koppelingen !!). Jij hebt ze blijkbaar zelf van je eigen systeem verwijderd. Klik gewoon op continue.
 
dit zal waarschijnlijk gebeurt zijn toen ik het bestandje ontdeed van gevoelige info.

ik probeer nog verder
 
De koppelingen zijn verlegd met het up- en downloaden.
Ze zitten in je gedefinieerde bereiken (bv Maand, Jaren en Feestdagen). Dan kun je ze inderdaad niet veranderen in het scherm Koppelingen Bewerken.
Je zal die gedefinieerde namen opnieuw moeten aanmaken.
Maar wat vind je van de oplossingen in #12 en #13?
 
Ik vind beide oplossingen best doenbaar, volledig nieuw voor mij, en ga het eens proberen te integreren in mijn file.
Ik weet niet zeker of dit het ook gaat worden want het idee van de opmerking heeft mijn aandacht getrokken en is
zeker iets dat ik wil proberen. Ik ga vandaag nog wat proberen als ik thuis ben, nu effe andere verplichting.
Wat betreft de koppelingen ben ik volledig mee, is inderdaad zo dat ik maar een sheet gekopieerd heb uit een file
van meer dan 20 werkbladen. Dus dit probleem is dus opgelost en het andere zal mijns inziens ook niet lang meer duren
al vermoed ik wel dat er nog andere forumleden aan het meedenken zijn. In wacht wel af.
 
Waarom zet je de legenda niet boven de gegevens? Wat wil je hier verder mee bereiken? Lijkt mij een aardige klus om hier informatie uit te halen.
 

Bijlagen

  • voorbeeld_verlof_permanentie-3.xlsb
    58,6 KB · Weergaven: 29
Dit is bijna wat ik voor ogen had. Ik probeer nog de gekleurde cellen in de legenda (button met macro) te bewerken
en dan kan ik mijn rij er ook nog tussenuit knippen zodat het allemaal een beetje oogt.
Bedoeling is dat de leidinggevende van elke stielgroep deze sheet invult voor al zijn techniekers en dat de persoon
die van permanentie is kan zien wie op welke dag, bij welke stielgroep ook van permanentie(wacht) is.
Hiervoor moet ik ook nog iets uitwerken, had al zitten denken aan een soort van formulier, of draaitabel, zodat wanneer
de datum wordt ingegeven, automatisch de personen van permanentie(wacht) te voorschijn komen.
Maar dit zijn zorgen voor later, nu eerst een makkelijk overzichtje van mijn legenda vinden en dan stappen we verder.
wordt ongetwijfeld vervolgt...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan