• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lengte optimaliseren

• Onderwerp starter Onderwerp starter ffk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ffk

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2005
Hallo beste exceler's

Ik zou graag in excel iets maken om lengten te optimaliseren maar weet niet goed hoe ik
eraan moet beginnen :
De bedoeling is als je bvb 5 metalen profielen hebt liggen van 6 meter en 3 m en je moet 10 verschillende lengten van bvb 200( 5 stuks) ,540,600( 3 stuk ),300,454,...mm eruit halen. Wat is de beste combinatie met zo weing mogelijk verlies en hoeveel staven heb ik nodig van 6 m en hoeveel van 3 m

Kan iemand mij hierbij helpen.

Bedankt

Philippe

tja, ik denk dat dit wel mogelijk is met de solver/oplosser binnen excel, maar ik denk niet dat dit makkelijk zal zijn. Misschien is het met VBA (waar ik niet goed in ben) wel iets makkelijker:confused:.

Het is dat ik het momenteel wat drukker heb, anders had ik waarschijnlijk wel wat voor je willen proberen.

Philippe,

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik beschik wel over een programma die dit mogelijk maakt, hierin kunnen de lengtes vrij ingeput worden met aantallen en de rest per lengtes wordt minimaal berekend. Ik verzaag roosters uit lengtes van 6 meter....

Maar dit moet dan nogmaals ingegeven worden in een Excelfile en dit zou ik graag 2in 1 hebben in het Excelfile.

Hebje ondertussen een oplossing gevonden in Excel.

MVG

Is dit geen standaard huiswerkvraag ?

Ik beschik wel over een programma die dit mogelijk maakt

Hoe ziet dat programma eruit? Is het een standalone programmaatje zonder enige link met Excel? Kan je aan de source code ervan? Enz.

Het betreft inderdaad een Stand-alone programma. Het is een programma dat lengtes optimaliseert, schikt als het ware, met als resultaat de best mogelijke combinatie lengtes uit een lengte van 6 meter met minimale rest.

Eigenlijk worden eerst alle afmetingen in dit programma ingegeven met respectievelijke aantallen, dit programma berekent dan het totaal aantal lengtes.

Nadien moeten deze aantallen opnieuw ingegeven worden in mijn excel-file om een aankoopvergelijking te maken.

Mijn vraag is eigenlijk of dit eventueel gekoppeld kan worden, zodat deze aantallen slechts 1-maal moeten ingegeven worden of dat alles in het excelfile kan gebeuren, lengtes uitrekenen met minimale rest en de aankoopvergelijking maken.

Hoe gebeurt de output in dat programaatje? Wordt er iets in textfiles weggeschreven of enkel op het scherm getoond? Want op 1 of andere manier moet dat ook in Excel geraken, bvb. door Excel textfiles te laten uitlezen.

Wigi

Het programmaatje geeft tekstfiles, een zaaglijst. Bovenaan wordt een totaal gemaakt van het aantal benodigde lengtes met de totale rest en eronder wordt voorgesteld welke lengtes uit die lengte van 6 meter gaan met de respectievelijke rest per lengte.

Het programmaatje geeft tekstfiles, een zaaglijst. Bovenaan wordt een totaal gemaakt van het aantal benodigde lengtes met de totale rest en eronder wordt voorgesteld welke lengtes uit die lengte van 6 meter gaan met de respectievelijke rest per lengte.

Hang hier eens zulke textfile bij, en hoe het zou moeten komen in Excel.

Textfiles inlezen is wel in ieder geval al vaak behandeld geweest op het forum hier, en elders op internet.

lengteoptimalisatie

Het betreft inderdaad een Stand-alone programma. Het is een programma dat lengtes optimaliseert, schikt als het ware, met als resultaat de best mogelijke combinatie lengtes uit een lengte van 6 meter met minimale rest.

Eigenlijk worden eerst alle afmetingen in dit programma ingegeven met respectievelijke aantallen, dit programma berekent dan het totaal aantal lengtes.

Nadien moeten deze aantallen opnieuw ingegeven worden in mijn excel-file om een aankoopvergelijking te maken.

Mijn vraag is eigenlijk of dit eventueel gekoppeld kan worden, zodat deze aantallen slechts 1-maal moeten ingegeven worden of dat alles in het excelfile kan gebeuren, lengtes uitrekenen met minimale rest en de aankoopvergelijking maken.

Arne, ook ik zou regelmatig een lengteoptimalisatie moeten uitvoeren. Wij hebben op het werk wel een zaagoptimalisatieprogramma, maar dit is jammer genoeg niet echt geschikt voor onze toepassing.
Veel eenvoudiger zou het zijn mocht ik het kunnen implementeren in onze excel-toepassingen.
Zou het misschien mogelijk zijn om dat programma ook even naar mij door te mailen. Als je wil natuurlijk hé :)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan