Opgelost Lenovo fout geluidskaart of Wavepad software van NCH ?

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

windig

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2005
Vanaf 2020 heb ik mijn destijds nieuwe Lenovo laptop met daarin toegevoegd Wavepad van NCH.
Er waren niet eerder problemen met mijn zang opnamen wellke uitermate perfect waren en staan allemaal op YouTube onder mijn naam Laurens Windig.
Nu begint de ellende van overmodulatie via mijn JBL koptelefoon bij de nieuwste versie van Wavepad waarin veel is veranderd!
Daarnaast heb ik de gratis software van Audacity en Ocenaudio gedownload door uit te proberen of deze dezelfde
overmodulatie geeft via mijn koptelefoon en inderdaad is hier hetzelfde probleem. Heeft iemand dezelfde ervaring?

Neem je in Audacity (die ander ken ik niet) ook op, of speel je de nummers alleen af?

Neem je in Audacity (die ander ken ik niet) ook op, of speel je de nummers alleen af?
Op dit moment gebruik ik Audacity niet meer maar alleen 'Ocenaudio' ook een van de beste vrije softwere.
Bij Ocenaudio gebruik ik geen koptelefoon meer daar zing ik meteen rechtstreeks tegen mijn laptopscherm en dat gaat best maar het geluid is minder natuurlijk dan met een koptelefoon, die ik niet meer kan gebruiken door die overmodulatie.
Wavepad gebruik ik alleen nog om zang en muziek te mixen.
Wat zo vreemd is dat die ellende met overmodulatie begon met de nieuwste versie van Wavepad. Met de oude versie waren er geen problemen met overmodulatie. De oude versie van Wavepad is door NCH vervallen en niet meer te bestellen.

Dank voor je interesse OctaFish, groet, Laurens Windig.

Heb je verder wel je audiodrivers geupdated?
Ook ff kijken naar de invoervolume van je microfoon of die niet al dan niet p.o. is gewijzigd na de nieuwe versie.

Waar ik veel meer benieuwd naar ben: zit die overmodulatie ook in de opgenomen muziek? Want daar begint het natuurlijk mee. Of moet ik zeggen: eindigt het :). Want als je alleen vervorming krijgt als je met een hoofdtelefoon op aan het opnemen bent, maar de opgenomen zang wél goed is, dan ligt het probleem niet aan je microfoon, of aan het invoerniveau van die microfoon (zoals jackall denkt).
Muziek opnemen is aan sich vrij simpel: als het invoerniveau goed is, heb je geen oversturing. Als het uitvoerniveau niet klopt, hoor je oversturing. Maar die zit dan dus niet in de opgenomen muziek.

Overigens snap ik niet helemaal waarom je het opnemen niet even test met Audacity en Ocenaudio. Wat is er op tegen om te kijken of je daar óók oversturing hebt? Of niet? Problemen oplossen = oorzaken opsporen en uitsluiten.

Zelf zou ik nooit met een ingebouwde audio processor opnemen; ik heb een externe audio interface (Steinberg URC22, maar er zijn uiteraard zat andere AI's zoals FocusRite die minstens net zo goed zijn) waarmee je zowel het microfoonsignaal als het koptelefoon signaal perfect kan instellen. Dan heb je ook echt beter geluid.

Maar het kan zeker geen kwaad om ook even naar de drivers te kijken.

Ook ff kijken naar de invoervolume van je microfoon of die niet al dan niet p.o. is gewijzigd na de nieuwe versie.
Hai jackall,

Dom van mijzelf dat ik niet eerder naar Helpmij ben gegaan, want ik ben er nu meteen al uit en alles werkt zoals het behoort toen ik mijn audio driver heb gecontroleerd en gedownload. Die overmodulatie is totaal verdwenen die ook bezit had genomen van de overige software programma's AUDACITY en OCENAUDIO!

Waar ik veel meer benieuwd naar ben: zit die overmodulatie ook in de opgenomen muziek? Want daar begint het natuurlijk mee. Of moet ik zeggen: eindigt het :). Want als je alleen vervorming krijgt als je met een hoofdtelefoon op aan het opnemen bent, maar de opgenomen zang wél goed is, dan ligt het probleem niet aan je microfoon, of aan het invoerniveau van die microfoon (zoals jackall denkt).
Muziek opnemen is aan sich vrij simpel: als het invoerniveau goed is, heb je geen oversturing. Als het uitvoerniveau niet klopt, hoor je oversturing. Maar die zit dan dus niet in de opgenomen muziek.

Overigens snap ik niet helemaal waarom je het opnemen niet even test met Audacity en Ocenaudio. Wat is er op tegen om te kijken of je daar óók oversturing hebt? Of niet? Problemen oplossen = oorzaken opsporen en uitsluiten.

Zelf zou ik nooit met een ingebouwde audio processor opnemen; ik heb een externe audio interface (Steinberg URC22, maar er zijn uiteraard zat andere AI's zoals FocusRite die minstens net zo goed zijn) waarmee je zowel het microfoonsignaal als het koptelefoon signaal perfect kan instellen. Dan heb je ook echt beter geluid.

Maar het kan zeker geen kwaad om ook even naar de drivers te kijken.

Hai OctaFish
Dom van mijzelf dat ik niet eerder naar Helpmij ben gegaan, want ik ben er nu meteen al uit en alles werkt zoals het behoort toen ik mijn audio driver heb gecontroleerd en gedownload. Die overmodulatie is totaal verdwenen die ook bezit had genomen van de overige software programma's AUDACITY en OCENAUDIO!

Dank en Groet Laurens Windig

Terug
Bovenaan Onderaan