leren OCen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sun1337

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2009
hoi ik ben nieuw bij het OCen. en ik heb een aantal vragen erover. ik hoop dat iemand mij kan helpen.

ik heb een q9559 @ 2.8
Asus StrikerII NSE (met kapote geheugenbanken)
2x 9800gx2 in quadSLI
een module van 2gig ram 1333mhz
PSU 750 of 800 watt weet ff niet meer welke merk of specs

en ik heb een ouwe dell pc met pentium 3 of 4 ofzo. @ 2.8 ofzo iets en 512mb ram.

ik heb al 2x eerder geOCd. een keer un 7600gs OCed wat ik mocht lenen van de winkel. was redelijk stabiel. en later belde de winkel op dat de vga kapot was en als ik er iets van af wist? ik wist van niks zei ik:D
en ik heb samen met een kameraad een q6600 naar 3.0 en 3.2 geOCd. maar die jongen had de CPU in een keer naar 3.0 geOCd. zonder te testen noch de voltages aangepast.
Hij keek alleen naar de tempraturen die toen er goed uitzagen met me cheapie waterkoeling. die later kapot is gegaan. ik had de enne crash na de andere. heb ik um zelf nog terug geklokt en toen stapsgewijs naar 2.6 2.8 3.0 geOCd maar bleef maar onstabiel. iemand op een forum rade mij aan om de voltages iets omhoog te gooien. alles stond op auto en wist niet wat de Vcore en andere voltages voor stonden. ik gooide um omhoog resultaat: doorgebrand en dus een EPIC FAIL. kreeg er wel garantie op WTF:eek:

nieuwe CPU en mobo gekregen. gaat later me geheugenbanken en waterkoeling kapot..

ik heb wat sites handleidingen en forums gelezen op het net. een heb toch al veel geleerd over OCen. dat FSB de snelheid tussen de CPU en werkgeheugen is. dat multiple het vermedigvullen van de CPU's rekenkracht is. en als je OCd dat je FSB per 5 omhoog moet gooien en goed letten op tempraturen en moet testen. en dat FSB x multiple = kloksnelheid is? en als je FSB per 5 omhoog gooit is het iets van 100mhz?
wat ik niet snap is de voltage gedeelte, ik zie nergens Vcore of dergelijke in mijn bios. of welke voltages ik omhoog moet gooien en moet toepassen en mee moet verhogen etc?

verder heeft het nut om de CPU te OCen met 2gig ram? hoe ver kan ik OCen met een stock fan? kan ik beter wachten op een nieuwe mobo te kopen en dan met 4gig ram te OCen? kan ik 3extra silverstone fans gebruiken voor te OCen en airflow ? zal ik eerst op de ouwe dell pc wat OCen ?(stock fan) kan iemand mij helpen bij het OCen? moet ik een betere luchtkoeler kopen voor de quad core te OCen naar 3.0 of 3.2?

als ik nog iets ben vergeten of nog moet weten zeg het dan ! pff srry voor het lange verhaal:P en alvast bedankt voor jullie aandacht en hulp!

Ik zou maar snel stoppen met proberen te overklokken als ik het zo lees.....

hoi ik ben nieuw bij het OCen. en ik heb een aantal vragen erover. ik hoop dat iemand mij kan helpen.

ik heb wat sites handleidingen en forums gelezen op het net. een heb toch al veel geleerd verder heeft het nut om de CPU te OCen met 2gig ram? hoe ver kan ik OCen met een stock fan? kan ik beter wachten op een nieuwe mobo te kopen en dan met 4gig ram te OCen?

dit snap ik al helemaal niet van je......

Ik zou maar snel stoppen met proberen te overklokken als ik het zo lees.....

hoezo? ook jij bent er ooit mee begonnen!

@frank ja kan nergens iets conqreet vinden over CPU en RAM. alleen als het echt te weinig is. over 2gig en quad core kan ik niks vinden. en kan ook niks vinden over OCen met de stock fan. en als ik uberhaupt zou gaan OCen als het niet te veel wordt voor mijn 2gig ram. en die handleidingen zijn allemaal oud en gaat over AMD CPU's.

dus antwoorden aub? ;)

ja graag! ik dacht dat ik de basic nu wel wist. of toch niet? en wat ik boven heb vermeld klopt dat?
Ik ben er zelf ook nie kapot van het OCen maar wil het wel leren, en kan in de toekomst handig zijn met me low budget:D en lijkt me een leuke hobby om mss in te gaan verdiepen. ik wil het deze keer ook stapsgewijs en voorzichtig doen.

en bedankt voor het verwelkomen )

Laatst bewerkt:
wat en wil je gaan doen is aan jezelf.
Maar verdiep je je er eerst maar eens goed in...

Ik ga er verders niet op in aangezien ik bij goede systemen geen voorstander ben van OC..

succes

ja bedankt voor de goeie links ! ik ga dit een andere keer even goed doorlezen.
ben atm @ werk.
nee dit systeem was eigenlijk ook nooit bedoeld om te OCen. maar de games worden steeds zwaarder en ik wil betere performance:evil: en ik ga sowieso eerst met die ouwe dell spelen. (op een ouwe fiets moet je het leren eh:p)
maar eerst k moet eerst een OS erop zien te krijgen en genoeg koeling, ik laat jullie nog wel meer weten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan