• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Letter en cijfer in 1 cel, hoe nu de cijfers op laten tellen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quanta

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2006
G'Day All,

Als er in een cel een letter en een cijfer staan, hoe kan ik dit dan op laten tellen?

Ik ben bezig om een Verlofkaart te maken en wij werken met TVT (Tijd voor Tijd) en V (Vakantie) Nu is het dus de bedoeling om TVT-uren automatisch van de beschikbare Tijd voor tijd uren af te laten trekken en dit is dus ook het geval bij de V-uren.

Bijvoorbeeld, in C4 staat T8 en in C5 staat V8, nou zou ik graag willen weten hoe ik dit bij elkaar op kan laten tellen en dat er tegelijkertijd gekeken wordt naar de letter die voor het getal staat.. Is dit mogelijk of rijkt mijn fantasie te ver?? :-))

Alvast bedankt voor jullie reactie's!!

Greetz, Quanta..

Quanta, Is het niet gemakkelijker om te gaan werken met kolom-headers? Dus een kolom met je TVT-uren; een kolom met gewerkte uren; een kolom met... enzovoorts.
Dat maakt het tellen makkelijker en houdt je tabel ook overzichtelijker!

Groet, Leo

G'Day Ginger,

Aangezien een aantal afdelingen al met een wat oudere versie van de Verlofplanner werken, is het, op het moment, bijna niet te doen om die mensen weer om te laten schakelen naar een andere verlofplanner.. Mocht niemand een tip hebben dan wacht ik een paar maanden en zet dan gelijk een hele nieuwe op die dan einde van het jaar geintroduceerd word, zodat de mensen die er mee moeten werken, er vast aan kunnen wennen..

Uiteraard hoop ik dat er toch een gouden tip komt, maar mocht dat niet het geval zijn, dan ga ik op het gemak een geheel nieuwe maken..

Thanks voor de reactie Ginger!!

Greetz, Quanta..

Quanta, Ik adviseer je echt om tegen het einde van het jaar een database-structuur op te gaan zetten voor je urenregistratie. Daar heb je op den duur heel veel plezier van!

Om je probleem nu op te lossen, kan je gebruik maken van deze matrix-formule (= na het intikken afsluiten met Ctrl+Shift+Enter ipv alléén enter)...
Code:
{=SUM(VALUE(MID(C4:D4;2;3)))}

NL:  {=SOM(WAARDE(DEEL(C4:D4;2;3)))}
...in cel E4. Je krijgt dan als resultaat 16 (naar je eigen voorbeeld). Ik ga er in deze formule van uit dat je 'letter-voorvoegsel' ALTIJD uit slechts 1 letter bestaat!

Groet, Leo

EDIT: Hmmmm... ik zie nu pas dat je wilt aftrekken.... Dan moet ik nog ff verder denken... ;-)

EDIT2: Opzich bood ik je een leuke oplossing, maar helaas is die compleet NIET van toepassing op je vraag! Grrrr.... terug naar de tekentafel dan maar... :-(

Laatst bewerkt:
Quanta,

Splits C in twee, al dan niet verborgen, kolommen:

In D:
Code:
=LINKS(C4;1)
In E:
Code:
=WAARDE(RECHTS(C4;LENGTE(C4)-LENGTE(D4)))
En dan:
Code:
=SOM.ALS(D4:D7;"T";E4:E7)

Ginger bedankt voor deze tip, ga ik zeker eens proberen..:-)

Als ik de tijd er voor kan vinden de komende tijd, ga ik zeker iets nieuws opzetten, alleen op het moment ontbreekt me de tijd daarvoor...

Nogmaals bedankt voor je hulp!!

Greetz, Quanta..

G'Day Rob,

Bedankt voor je hulp, ik zal dit zometeen eens gaan proberen.. Ik neem aan dat ik dit ook voor de V in kan voeren, aangezien wij met Tvt en Vakantie werken??

Bedankt voor de hulp,zeer gewaardeerd!!

Greetz, Quanta..

Quanta, hierbij de formule zonder hulpkolommen (wel als matrix-formule)
Code:
{=SUM(IF(LEFT(A4:D4;1)="T";VALUE(MID(A4:D4;2;3));0))}

NL: {=SOM(ALS(LINKS(A4:D4;1)="T";WAARDE(DEEL(A4:D4;2;3));0))}

In dit voorbeeld heb ik de range uitgebreid naar kolom A. De formule nog steeds in cel E4.

Groet, Leo

@ Quanta, Uiteraard kun je de T wijzigen in V

@Ginger, Ik was in die richting aan het denken, maar zie nu dat de als en de matrix de oplossing zijn. Dank voor de les. Ik heb hem in mijn voorbeeld aangepast
Code:
{=SOM(ALS(LINKS(C4:C7;1)="T";WAARDE(DEEL(C4:C7;2;3));0))}
en dan zijn de resultaten gelijk. Jouw methode blijkt ook te werken op
Code:
{=AANTAL(ALS(LINKS(C4:C7;1)="V";0))}

Laatst bewerkt:
@Ginger,

Fantastisch, het werkt nu zoals ik wil, enorm bedankt!!..:-))

@Rob,

Jij ook van harte bedankt, ik ga jullie hulp combineren en verwerken in (toch maar) een nieuwe verlofkaart..:-)

Greetz, Quanta

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan