• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lettertoetsen gebruiken om waarde van een cel met +1 te verhogen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tristan83

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2014
Berichten
14
Hallo forumleden,

Ik ben op zoek naar een manier om de waarde van een cel met +1 te verhogen door één enkele druk op een letter- of cijfertoets. Ik heb in totaal zestien verschillende toetsen nodig, die stuk voor stuk corresponderen met een eigen cel. Ik moet dit met één hand blind kunnen doen dus de toetsen mogen niet te ver van elkaar af liggen. Bijvoorbeeld bij het indrukken van Q wordt de waarde van cel B1 met +1 verhoogd, W verhoogt B2 met +1, E verhoogt B3 met +1, enz. En dan ook nog zonder na iedere toets een enter (of andere toets) nodig te hebben om te bevestigen. Iemand een idee hoe dit te realiseren is?

Bij voorbaat dank,

Tristan
 
De vraag is niet HOE dit te realiseren is maar OF dit te realiseren is. En het antwoord is nee. Excel kent de gebeurtenis (event) niet dat ervoor nodig is. In combinatie met de Crtl toets is daar wellicht iets voor te maken.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht kan iemand mij dan helpen het via een tussenstap op te lossen. Eerder heb al ergens het onderstaande bestand gevonden. Hierbij wordt via een macro een getal tussen 1-15 dat in een tekstbox wordt ingetikt, zonder bevestiging met enter in achtereenvolgende cellen geplaatst. Vervolgens zou ik dan de functie AANTAL.ALS kunnen gebruiken om te tellen hoevaak een getal voorkomt. Nu ben ik helaas niet zo handig met VBA. Is het mogelijk om de macro zo te verbouwen dat de input niet 1-15 is maar zestien verschillende letter- of cijfertoetsen? Ik zit dan te denken aan 1234-qwer-asdf-zxcv.
 

Bijlagen

  • snelleIngave.xls
    33,5 KB · Weergaven: 57
Dat is dus niet direct in een werkblad maar via een userform of control. Daar kan dat inderdaad wel.

Edit:
Als je verteld wat je per toets (1234-qwer-asdf-zxcv) wilt doen dan wil ik wel voor je kijken of dat te doen is.
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je dat het dan via een userform wel mogelijk is om rechtstreeks de waarde van een cel met +1 te vermeerderen of is die tussenstap met AANTAL.ALS nodig?
 
Ik bedoel dat dat dan rechtstreeks kan. Een user control is daarbij handiger dan een userform. Daarmee bedoel ik dan zo'n textbox zoals in je voorbeeld document.
 
Dat zou dan precies zijn wat ik nodig heb. Wat ik graag wil is dat de waarde van een cel direct met +1 wordt vermeerderd wanneer de toets die met die cel correspondeert, wordt aangeslagen in de textbox. De toest-cel-combinaties zouden dan als volgt moeten zijn:

1 - E7
2 - E8
3 - E9
4 - E10
Q - E11
W - E12
E - E13
R - E14
A - E15

S - E17
D - E18
F - E19

Z - E21
X - E22
C - E23
V - E24
 
Dat is inderdaad wat ik wil. Klopt het dat het alleen werkt met de toetsen 1,2,3 en 4? De lettertoetsen doen namelijk (nog) niets.
 
De lettertoetsen doen het hier prima. De hele combinatie zoals je hebt gevraagd zit erin.
 
Sorry, ik zie dat het hoofdlettergevoelig is... Hartelijk bedankt voor de hulp. Probleem opgelost.
 
Ok. Hier dan de versie die niet hoofdletter gevoelig is. Tevens heb ik de L toets erbij gedaan waarmee de cellen ineens leeg worden gemaakt.
Bekijk bijlage snelleIngave.xls
 
Dank je. Vanwaar de "L" voor leegmaken? Gaat er iets mis als ik "delete" gebruik? En nog een (voorlopig) laatste vraag: mocht ik in de toekomst de de toets-cel-combinaties willen aanpassen, kan ik dat dan eenvoudig zelf doen? En zo ja, hoe?
 
De Del toets zal niet werken in die textbox, vandaar de L. Wat het wijzigen betreft, kijk eens in de code van de textbox, het is zeer simpel.
 
Ik geloof direct dat het simpel is om de code te wijzigen. Het probleem is alleen dat ik niet weet waar ik de code moet zoeken... Ik verwachtte iets te vinden onder de macro's maar daar zie ik niets. :confused:
 
Dubbelklik in de VBA project verkenner op Blad1. Daar zit de code achter.
Sneltoetsen.jpg
 
Graag gedaan :)
 
het kan ook door de toetsen aan een macro te koppelen:
 

Bijlagen

  • Toetsen aanpassen met vba.xlsm
    22,1 KB · Weergaven: 51
Bedankt voor het alternatief, Sylvester. Ik ga even kijken welke van de twee het best bevalt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan