lettertype anders op apple

Status
Niet open voor verdere reacties.

nathalia174

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2007
Berichten
32
Ik heb een website gemaakt waarbij o.a. het lettertype op een apple computer er anders uit komt te zien dan wanneer ik de site bekijk op een pc.
Op een pc ziet de site er uit zoals het hoort, zowel in firefox als in explorer.
Ik heb de site op mijn mac bekeken en daar ziet hij er heel anders uit.

Weet iemand hoe dat kan??


Dit is de website (ik heb er enkele keer de letter x in rode letters tussen gezet, anders krijg je bij google ook deze pagina te zien als men de naam van de website intoetst, je moet dus alle rode x-en weghalen, dan heb de de domeinnaam)
www.xxxadvertentie-ontwerpxxx.nl


Alvast bedankt.
 
lettertype anders

Kan zijn dat het gebruikte font niet aanwezig of geladen is op je Mac. Ik zit ook op Mac te kijken en vind het er prima uitzien.
Erm... misschien moet je op http://www.advertentie-ontwerp.nl/wat we doen.html die rode tekst een ander kleurtje geven want dat is bijna niet te lezen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het lettertype nu geladen in mijn apple en nu ziet het er inderdaad wel uit zoals het hoort.

Is het verstandiger om standaard lettertypes te gebruiken?

Als andere mensen nl ook het lettertype niet hebben geladen, hebben deze hetzelfde probleem.
 
Krek!
Maar je kunt het één doen, en het ander niet laten. :)
Met CSS kan je namelijk de browsers (onder Windows/Mac/Linux) een afvalrace langs verschillende lettertypen laten houden. Dit werkt als volgt:
  1. Je begint met het lettertype van je voorkeur.
  2. Is die op een computer niet aanwezig, dan schakelt de browser automatisch door naar je tweede keus. Enz.! Zo kan je de meest wenselijke alternatieven voor verschillende systemen raken.
  3. Je eindigt altijd met een reddingsboei (voor als géén van de opgegeven lettertypen aan boord zou zijn). Daar zijn 5 mogelijkheden voor: sans-serif (schreefloos, d.w.z. zonder ophaaltjes zoals de Arial), serif (met schreef, zoals de Times New Roman), en monospace (tikmachine-letter met gelijke letterafstand, zoals de Courier) zijn het meest gebruikt. Daar naast zijn er ook nog cursive en fantasy als 'generieke font-family'. Deze algemene soorten moeten op elke computer aanwezig zijn, welk systeem het ook is. Ze gebruiken er alleen misschien net een ander type voor, maar het komt in elk geval in de buurt.
Verder moet je in de gaten houden dat lettertype-namen met een spatie erin altijd tussen aanhalingstekens geschreven moeten worden, en dat de verschillende typen gescheiden worden door een komma.
Dan wordt het bijvoorbeeld in de css:
Code:
[FONT="Courier New"][SIZE="2"]body {
   font-family: "Trebuchet MS", Helvetica, Verdana, sans-serif;
   }[/SIZE][/FONT]
Om uit te zoeken wat voor jou de meest bruikbare alternatieven zijn (op mijn WinXPpro heb ik tig lettertypes staan, maar géén Journal), kan je kijken op bv.:

Succes!
CSShunter

PS: de complete voorschriften voor het gebruik van font-family staan hier: www.w3.org/TR/CSS2/fonts.html#font-family-prop

PS-2: "Zo goed al gratis" (index.html) ... blijkt € 299,- (wat we doen.html). Kan qua vergelijkbare winkelwaarde best heel weinig zijn, maar "zo goed als gratis" zou ik het ook weer niet noemen. ;)

PS-3: Bij bekijken op een resolutie van 1024x768 (nog veel gebruikt) schuift de tekst aan de linkerkant onleesbaar over de achtergrond-afbeeldingen heen. Ik zou wel de pagina (met de header) centreren, maar niet het menu en de tekst eronder. Dan kunnen die mooi rechts van de achtergrond-afbeeldingen blijven.

PS-4: De html-validator is niet helemaal tevreden.
 
Ps-3

Hoe kan ik dit het beste oplossen.

Moet ik het menu en de tekst rechts uitlijnen? (dit staat ook niet zo netjes)
Of hoe kan ik er voor zorgen dat de tekst en het menu naast de foto's op de achtergrond komen te staan?

Wederom alvast bedankt.
 
Hoe kan ik dit het beste oplossen.
Ai! De pagina is voor de layout opgemaakt in een tabel ...
Dat maakt het niet makkelijk, - en tabellen voor opmaak zijn dan wel niet "evil", maar worden sterk afgeraden.
Tabellen zijn lang niet zo flexibel als wat je met CSS kunt bereiken, en een aantal dingen zijn gewoon onmogelijk.

Je kan het dus het beste oplossen ... door de opmaak met een tabel (en een tabel in een tabel...) overboord te kieperen, en er mooie <div>-containers voor in de plaats te zetten.
En door regelmatig in de broncode te kijken of je html-editor alle css wel mooi en praktisch heeft opgeschreven (zonder rare verdubbelingen enzo). Die dingen moet je in de gaten houden! ;)
En door de html-validator tips op te volgen om er geldige html van te maken.
En door een Doctype "Strict" te gebruiken: dat geeft de beste garantie voor gelijke vertoning door verschillende browsers.

Als je dat gedaan hebt, kan je met { width: ..px; margin 0 auto; } iets prachtig centreren (en dat geldt dan meteen voor alle formaten beeldscherm).

Kijk: voorbeeld.

Succes!
Met vriendelijke groet,
CSShunter

PS:
  • Door het gebruik van css is de html nu mooi schoon en overzichtelijk geworden.
  • Van de loeigrote achtergrond-afbeelding (van 162 KB) is alleen het plaatjesgedeelte gebruikt (nu een jpg van 33KB; dat is 5x zo klein, en scheelt prettig in downloadtijd).
  • De rest van de blauwe achtergrondkleur is gewoon de { background-color: #2E4895; }, en die kost helemaal geen downloadtijd. :)
  • Valid html en valid css.
  • Het menu zou verbeterd kunnen worden met een "css-hover" oplossing, dan is alle javascript niet nodig. Zie bv. dit voorbeeld (en de broncode daarvan): je hebt maar 1 image nodig in plaats van 8 of meer (even scrollen om het ene plaatje te zien), en bent meteen van alle hover-flitsen af.
 
bedankt

In eerste instantie alvast erg bedankt dat je al die moeite voor me hebt genomen.

Maar om eerlijk te zijn snap ik maar de helft van wat je me voor tips geeft.

Ik ben een jaar geleden begonnen met het proberen van het maken van een website in dreamweaver 8. Ik heb geen enkele cursus of iets dergelijks gehad. Ik dacht dat ik e.e.a. nu redelijk onder de knie had, maar dit blijkt in het geheel niet waar te zijn dus.

Van het hele css verhaal snap ik echt (nog) niets!!

Sinds kort heb ik dreamweaver cs4 en heb ik een boek aangeschaft van Peter Kassenaar.
Ik denk dat ik het beste helemaal vanaf 0 moet beginnen met het maken van een website.
Ken jij dit boek en denk je dat ik het hiermee helemaal onder de knie kan krijgen of is het volgen van een professionele cursus het beste?
 
CSS en HTML cursus

Hoi nathalia174,
om eerlijk te zijn snap ik maar de helft van wat je me voor tips geeft.
Tja, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Het heeft mij ook heel wat jaartjes studderen en knutselen gekost om css een beetje onder de knie te krijgen.
Je raakt er wel steeds meer door betoverd! :)

Het vern**keratieve van webeditors als Dreamweaver is, dat ze via de ontwerp-weergave ("WhatYouSeeIsWhatYouGet") allerlei automatische snufjes hebben ingebouwd, die je doen dromen dat het allemaal prachtig is. Helaas is dat WYSIWYG lang niet altijd waar, en als je zo'n site in het echt, al of niet op een andere computer, of met een ander formaat beeldscherm gaat bekijken, is WhatYouGet niet altijd WatJeZag bij het ontwerpen, en dus niet WatJeWilde.

Ik denk dat je eigenlijk pas optimaal van Dreamweaver e.d. (dure, geavanceerde) web-editors gebruik kan maken, als je ook precies weet wat je doet. D.w.z. dat je ook de door de editor ingevoerde codes (in code-view) kunt begrijpen, controleren en zo nodig kunt corrigeren. Dat komt er dan op neer dat je twee handleidingen moet kennen: (1) de handleiding om DW goed te kunnen gebruiken (ook redelijk ingewikkeld), en (2) een handleiding/gebruiksaanwijzing/cursus om de html- en css-codes te kunnen vatten en toepassen. En eigenlijk ook nog (3): een cursus javascript, de taal die nodig is om functionaliteit in een website te brengen. Ook het door web-editors gegenereerde javascript mag soms wel eens goed door de wasmachine! :rolleyes:

Zelf heb ik daarom onderdeel (1) achterwege gelaten: ik gebruik géén WYSIWYG web-editor, maar heb geleerd alles "op de hand" zelf in code te zetten. Scheelt me het leren van de gebruiksaanwijzing van een editor (die als puntje bij paaltje komt soms slechte of overbodig ingewikkelde codes produceert, of een ontoegankelijke website voor zoekmachines of mensen met een beperking; dingen die je dan toch weer met de hand moet rechtzetten). - In elk geval: als er bij mij iets fout gaat, weet ik zeker dat ik het zelf gedaan heb! :D

Nu dolen er heel wat handleidingen, online cursussen en tutorials voor webmaken op internet rond. En ook zijn er lessen en cursussen in het echt. Maar juist als je nog relatief beginnend bent, kan je niet beoordelen of al die dingen ook kloppen en waarmaken wat ze beloven. :confused:
Jammer genoeg spoken er namelijk ook heel wat slechte leermeesters rond: bv. verouderde online tutorials, of cursussen die domweg foute dingen aanleren.
  • Het boek van Peter Kassenaar ken ik niet, misschien kan iemand anders daar iets gefundeerds over zeggen?
Of je meteen in het diepe moet springen met een professionele cursus (waarschijnlijk vrij prijzig...), weet ik ook niet.
Wat je zeker kan doen, is je oriënteren via twee prima sites/cursussen op internet, die hier regelmatig worden aanbevolen:
Waarschijnlijk kan je daar voorlopig goed mee voort! ;)

Met vriendelijke groet,
CSShunter
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan