Lettertype vergrendelen in Word

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hobbit

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2002
Hallo,

Op mijn werk maak ik weleen Word-sjablonen die op het netwerk worden geplaatst. Ik wil het lettertype kunnen vergrendelen zodat men alleen met bijv. Arial kan typen, en dus het lettertype niet kan veranderen.

Ook de tekstvakken mogen niet verplaatst worden.

Verder mag het document ook niet opgeslagen kunnen worden. Het is dus een tekstvak invullen, printen en weer afsluiten.

Er zijn namelijk altijd eigenwijze mensen die toch weer dingen willen veranderen.

Wie kan mij helpen??

Groetjes Hobbit

Is er wel behoefte aan .....

Hoi Hobbit,

Waarom zou je dit allemaal doen?
Als mensen kennelijk geen belangstelling hebben voor jouw formuliersjablonen, of deze willen gebruiken om er naar eigen idee iets 'beters' van te maken is dat uiteindelijk de verantwoordelijkheid van deze mensen zelf.
Ik denk dat Word toch altijd de vrijheid biedt hiervoor. Het alternatief is een apart progrmma'tje, of AS400 ..... (daar kan je het zo regelen dat mensen niets meer kunnen dan wat jij hen oplegt)

Teun

Waarom zijn er altijd mensen die vragen moeilijker maken dan ze zijn. Als je de vraag niet snapt, antwoord dan niet.

Mijn vraag was dus niet waarom mensen mijn formulieren willen veranderen.
Mijn vraag is dus hoe je dat lettertype kunt vergrendelen.

Maar goed, speciaal voor jou leg ik het dan toch maar even uit.

Ik bewaak de huisstijl binnen dit bedrijf en wil PERSE dat men het lettertype gebruikt dat in de huisstijl wordt gebruikt. Dat wordt namelijk verwacht van iemand die de huisstijl bewaakt. Tevens ben ik grafisch vormgever op de marketingafdeling van dit bedrijf dus ben ik ook nog aangewezen om dit soort dingen vorm-te-geven.

Misschien zijn er dus nog mensen die het WEL weten.

Groetjes Hobbit

Hobbit,
als je een .dot maakt dan is niet alleen het lettertype vergrendeld, maar ALLE opmaak is ontoegankelijk voor de gebruiker (inc. het verplaatsen van door jou in de .dot geplaatste velden / invoervakken etc. etc.)

Succes !

Hoi Hobbit, Als je een vraag stelt trachten de helpmijers een antwoord te formuleren. Ik vind dat je nogal uit de hoogte antwoord en NEE ik weet het ook niet.
Trouwens als je het antwoord van Teun.van.Veelen leest daar staat wel een antwoord.

khk,

er zit een kern van waarheid in je reactie en toch kan ik een heel eind "meevoelen" met Hobbit. Ik had namelijk de reactie van Hobbit (m.b.t. huisstijl) wel verwacht of in ieder geval iets soortgelijks. Ook binnen het bedrijf waar ik werk hebben wij met dit soort administratieve processen te maken. Als er door het bedrijf op een bepaald moment gekozen wordt voor een bepaalde huisstijl, dan moeten werknemers die stijl gebruiken. Willen ze 'm niet gebruiken ? OK, dan gaan ze toch lekker bij een ander bedrijf werken wat een huisstijl hanteert die zij wel mooi vinden........?

M.a.w. ik vind het op zich niet interessant WAAROM een vraagsteller een bepaald doel wilt bereiken met z'n software reden waarom ik dan ook maar zelden "belerend" zal reageren door te stellen dat er toch een bepaalde "vrijheid" is voor iedere gebruiker om te doen wat 'ie leuk vindt (al kan ik mij bij die reactie ook wel weer wat voorstellen...........)

In die zin snap ik dus een heel klein beetje de reactie wel van Hobbit.

Laatst bewerkt:
Hoi, geen potten gebroken hoor, Het was de toon van de reactie die me deed besluiten om te reageren. Ik begrijp al jullie reacties wel maar je moet er ook aan denken dat niet iedereen op een bedrijf de ganse dag met de pc of met netwerken bezig is en er ook een groot deel zoals ik gewoon huisman is of zo.;)

Groetjes

P.s. Bedankt voor de .dot tip

Beste khk,

Ik vind niet dat ik uit de hoogte doe, ik probeer alleen duidelijk te maken waarom ik wil weten hoe je iets oplost. Hierbij deel ik dus ook mijn werkomgeving.
Blijkbaar had ik mezelf niet duidelijk gemaakt bij mijn vraag, want Teun liet me weten dat de vraag niet duidelijk was. Helaas kan ik ook absoluut geen antwoord in zijn verhaal vinden, ik vroeg namelijk hoe je zoiets in Word doet, en niet in een ander programma.

De reden waarom ik eigenlijk zo bot reageer is omdat er op dit "supersite Helpmij.nl" veel mensen ronddwalen die er een wedstrijd van maken om het meeste te weten of het intersantst over te komen. Een leek moet er ook uit kunnen komen, en dan moet je niet beginnen over systemen als AS400.

Maar goed, geen potten gebroken inderdaad, ik zou er zelf bijna een wedstrijd van maken.

Trouwens Pasja, bedankt voor het ondersteunen en ik ga meteen aan de slag met je .dot verhaaltje. Mocht het niet lukken, ....tja, dan laat ik het hier wel weer weten....:-)

Groetjes Hobbit
Carpe Diem

Hobbit,

Gegarandeerd dat die .dot werkt (vergeet 'm overigens niet te "vergrendelen" als je definitief klaar bent met het maken van de .dot)

Als je 'm namelijk niet vergrendeld / beveiligd, dan blijft het een "gewoon" Word docje waar nog iedereen in kan editten.

Na vergrendeling / beveiliging zijn de opmaakfuncties van Word "lichtgrijs", oftewel onbenaderbaar voor "gebruikers".

Hobbit,

ik vergat nog iets "belangrijks":

je maakt m.i. een heel, heel belangrijke en terechte opmerking ".........veel mensen ronddwalen......". Ik deel die mening voor 100%. Waar ik een beetje nieuwsgierig naar ben is ht feit hoe jij tot die conclusie komt. Ben je veel online en "kijk" je veel naar postings of......... (Het aantal postings dat je hebt gedaan geeft niet direct een indicatie dat je zoveel online bent dat je die waarneming al na een zodanig hoeveelheid kunt doen, tenzij je bijzonder scherpzinnig bent.) ;)

Het kostte mij toch wel even om tot dezelfde conclusie te komen, in ieder niet binnen de 100 berichten of zo. :D

Jouw opmerking daaromtrent was / is voor mij de hoofreden om te besluiten vooralsnog geen "verenigingslid" te worden. Ik heb echt even een avondje nagedacht om het te doen, doch idd. jouw waarneming deed mij voor 75% besluiten om het niet te doen.

De overige 25% bestaat uit een "lichte" irritatie over de -soms- gigantische traagheid van de site. Het boeit mij niet om voor een "nobel" doel een Eurootje of 20 te doneren op jaarbasis, maar ALS ik iets aan IEMAND doneer, dan verwacht ik daar redelijk hoge kwaliteit voor terug...................

Laatst bewerkt:
Kortom ....

Hobbit,

Het 'bewaken' van de huisstijl is niet voorbehouden aan ICT-deskundigen.
Dat heeft meer te maken met 'commitment' van de medewerkers.
Dat jij die huisstijl in je (beveiligde) sjablonen verwerkt is terecht.
Maar men mag niet van jou verwachten, dat je de policy afdwingt door jou deskundigheid.
De beveiliging die door andere beantwoorders is aangereikt: prima.

Ik pretendeer niet de wijsheid in pacht te hebben.
Maar als beheerder een zekere discipline afdwingen werkt sowieso niet; en ik spreek uit ervaring.

Ik hoop voor je dat er uit komt.

Teun

Hey die Pasja,

Nou, het werkte fantastisch dus daar ben ik erg blij om.
Hardstikke bedankt daarvoor.

Ik heb inderdaad nog niet zo heel veel post gezet op Helpmij. Maar de vragen die ik heb gehad zijn wel altijd nog beantwoord geweest. Daarom vind ik Helpmij ook een hele goede site, vooral voor Office-leken als ik..:-)
Die conclusie over ronddwalende wizzzkids heb ik niet alleen getrokken bij Helpmij, pak maar willekeurig een forum, ze zitten er altijd wel weer tussen. Daar word ik soms een beetje moe van. Tot dat vandaag de druppel viel die de emmer.. bla bla bla...toen dacht ik, ik ga er eens iets over zeggen. Mensen hebben vaak een vooroordeel, en daar hou ik niet van.
Ik was blij dat er mensen zijn die mijn mening ondersteuen. Ik hou er helemaal niet van om zo'n discussies te voeren op het internet, in een totaal voor andere doeleinde bedoelde site, maar ergens moet het toch een keer gezegd worden...toch?

Pasja, nogmaals bedankt, ik ga even m'n kopje koffie leeg slurpen (inmiddels alweer thuis beland).

Groetjes Hobbit
Carpe Diem

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan