lettertype

• Onderwerp starter Onderwerp starter keej
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

keej

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2007
Het eerste lettertype is nu voor degene die het hebben Maiandra GD, voor de andere gewoon Trebuchet MS. Van het eerste toch ongewone lettertype vraag ik me af of dit nu ook kan of toch beter niet en of iemand hier aanstoot aan zou nemen.

Verder heb ik mijn tekst nu zwart gemaakt in plaats van wit. Voor het contrast met de tekst en met de achtergrondkleur zijn de links nu bruinachtig en niet blauw (hoewel ik mss zelf niet helemaal tevreden ben van de kleur). Is dit af te raden om geen blauw te nemen of vormt het geen probleem?

En tot slot: ik heb graag de tekst groot en hoop dat ook dat niet als een 'vormblunder' gezien wordt, aangezien dat blijkbaar niet zo standaard is.

En ander commentaar mag ook natuurlijk.

O ja, mss zou het ook nog beter zijn om het emailadres te vervangen door een contactformulier, maar dat doe ik later anders nog wel eens.

*KNIP*

Laatst bewerkt:
Even reageren op je (ietwat vage) vragen met betrekking tot je website.

Een Font (lettertype) zou zoveel mogelijk aansluiting moeten vinden bij je bezoekers. Het font dat je gekozen hebt is niet standaard waardoor de meeste bezoekers gewoon het andere font te zien krijgen. De meeste bezoekers zullen dus niet doorhebben dat je een ander font als voorkeur font wilt gebruiken.

Bij de teksten gaat het vooral om de leesbaarheid, contrast met achtergrond. De keuze zwart op blauw is prima, goed contrast. Bruine links kan ook wel, belangrijk bij links is dat deze duidelijk naar voren komen door een underline. Zo kan de gebruiker direct zien dat het een link is, en dit is algemeen geaccepteerd.

Grote letters is geen probleem, mits met mate natuurlijk (niet enorme grote hanteren). Zorg er wel voor dat je lettergrootte niet vast staat zodat een browser (indien de gebruiker dit heeft ingesteld) de tekst nog wel kan vergroten of verkleinen.

Dit even als reactie op je vraag.

Op zich niet zo erg als ze de tweede font zien, die heb ik ook gekozen. Maar je zegt dat ik dan dus beter gewoon de eerste ook weglaat?

Nu worden de links onderlijnd als er met de muis over gegaan wordt. Als ik ze standaard onderlijn worden de links in het menu ook onderlijnd. Maak ik dan best voor de menu's een uitzondering en onderlijn ik anders wel links? En wat kan ik dan best doen als er met een muis over een link wordt gegaan (dat de ingenomen plaats van de link niet verandert)?

De lettergrootte staat bij mij wel vast. Dit heeft als reden dat een variabele lettergrootte ervoor zorgt dat tekst soms niet past in het voorziene vak. Dit is zelfs standaard het geval in veel websites omdat dit voor sommige browsers conflict heeft met een instelling in Windows (dpi). Voor de tekst in het venster zelf zou ik dat wel kunnen doen. Ik vraag me echter af of dit vaak gebruikt wordt en of men tegenwoordig niet eerder de zoomfunctie die in de meeste browsers zit gebruikt (die ook nooit probleem geeft met tekst die niet past in een vak, maar wel voor horizontaal scrollen zorgt).

Je hoeft je lettertype niet weg te halen als dat je intensie is om als default te gebruiken. Je moet er echter wel rekening mee houden dat de meeste mensen dit lettertype niet hebben en dus standaard het tweede lettertype gaan gebruiken.

Het onderstrepen van links kan je ook aanpassen in een .css bestand. Als je daar opgeeft dat je een link wil onderstrepen of niet kan je voor verschillende hyperlinks verschillende methodes gebruiken.
Vb. <a class=noline href="">Geen Lijn</a> <a class=line href="">Lijn</a>
In het voorbeeld moet je wel in je CSS bestand deze classes definieren (staat genoeg over als je Googled).

De tekst dynamisch maken van grootte heeft als voordeel dat je in CSS veel gemakkelijker lettergroottes kan aanpassen. Daarnaast heb je vast de site gemaakt in de resolutie die jij gebruikt op je computer maar dit hoeft niet het geval te zijn voor andere bezoekers. Die kunnen (theoretisch) nog op een resolutie van 800x600 draaien waardoor je letters enorm groot zijn. Ik draai een 1680x1050 en vind de letters ook al iets aan de grote kant.

Het is altijd een beetje uitproberen maar houdt de eindgebruiker van de website in de gaten. Ga bijvoorbeeld niet een site maken voor een hoge resolutie (zoals 1680x1050) omdat die resolutie weinig gebruikt wordt. De meeste mensen op dit moment gebruiken 1024x786. Pas je content dan ook zoveel mogelijk aan aan deze resolutie en door dynamsiche opbouw van de site (fluid-design) kunnen bezoekers met een hogere resolutie de website ook nog goed bekijken.

Ik heb nu de links aangepast zodat ze onderlijnd worden, uitgezonderd de bovenste topbar en de bovenste zijbar. Zijn deze zo duidelijker? De lettergrootte van de tekst heb ik niet meer vast gezet.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan