• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Leuk excelvraagstuk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chiel1304

Gebruiker
Lid geworden
6 okt 2016
Beste mensen,

Druk bezig met excel loop ik tegen het volgende aan.

In de bijlage ziet u waar ik ongeveer mee bezig ben.

Voor een formulier wil ik een willekeurig persoon in cel B5 een deel van een beschrijving laten invoeren, waarna excel in deze cel automatisch opties geeft van de omschrijving die in cel A9:A16 staan. Dus als daar een "t" in wordt gevuld, dan wil ik dat in cel B5 automatisch alle opties waar een "t" in zit opdoemen of onder elkaar komen te staan.

In principe is deze kwestie niet heel erg lastig op te lossen, maar wel als het hand in hand moet gaan met het volgende, wordt het een stuk lastiger. Op basis van de beschrijving, die dus automatisch in B5 is ontstaan, wil ik in cel A5 het artikelnummer zien van de beschrijving in B5, dit artikelnummer zal excel dus moeten zoeken op basis van Cel B9:B16, op basis van de beschrijvingen in A9:A16.

Dit probleem is slechts een format, in werkelijkheid gaat het om een bestelformulier, waar een monteur een artikelnummer moet invullen voor inkoop. Deze monteur weet echter niet het artikelnummer maar wel vaak de beschrijving of een deel daarvan. Vandaar dat hij geholpen moet worden bij het automatisch invullen van de beschrijving, waarna ook automatisch een artikelnummer wordt gegenereerd.
Ik weet niet of dit überhaupt mogelijk is in excel, of in de Engelse versie van 2007 waar ik momenteel mee werk, ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,
Chiel van Haaren
Bekijk bijlage Format probleem.xlsx

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reacties!

Helaas kan ik het bestand van VenA niet openen, excel crasht...

De VBA van dotchie heb ik nu in mijn eigen formulier gezet en het werkt perfect, rest mij slechts één vraag, hoe kan ik met CMDbutton het artikelnummer en beschrijving automatisch in het excelbestand op de juiste plek in laten voeren? Welke code gebruik ik daarvoor? En dat de button ook automatisch een volgend veld invult, als het eerste veld al ingevuld is.

Mvg,
Chiel

Laatst bewerkt:
Het artikelnummer dat in het formulier staat, moet in A5 komen te staan, een eventuele volgende in A6 enz. t/m maximaal A15. Idem voor de beschrijving alleen dan in de B-kolom.

Zie vbtje
In het vbtje ben ik ervan uitgegaan dat Sheet 2 het invulblad is en sheet 1 de gegevens bevat.
De code zoekt de eerste lege lijn in kolom A en vult daar de gegevens in, moest dit problemen opleveren in uw
echte bestand (omdat er gegevens staan in kolom A na A15) post dan een vbtje van uw invulblad.

Bijlagen

Het probleem is helaas nog niet opgelost.

Ik kan helaas het echte formulier niet uploaden, omdat er gevoelige informatie in zit.
Wel heb ik een ander formulier dat erg op het huidige lijkt.

Het probleem is nog steeds hetzelfde, ik wil de gegevens automatisch laten invullen in cellen B14:B24 en C14:C24
Bekijk bijlage Format probleem2.xlsm

Het zou ons op het bedrijf in ieder geval heel erg helpen als we dit goed hebben!

Als dit allemaal klopt, is het dan ook mogelijk om het systeem de andere kant op te laten werken? Dus dat je zoekt op artikelnummer en daar een omschrijving bij krijgt. Heb niet zo heel erg veel verstand van Visual Basic...

Laatst bewerkt:
Voor het wegschrijven van de gegevens.

Code:
Sheets("Sheet1").Range("B24").End(xlUp).Offset(1).Resize(, 2) = Array(TextBox1, TextBox2)

Dit gaat al, typ maar eens 10 in
Als dit allemaal klopt, is het dan ook mogelijk om het systeem de andere kant op te laten werken? Dus dat je zoekt op artikelnummer en daar een omschrijving bij krijgt
De rest volgt

De code is nu zo dat hij alle resultaten weergeeft die aan de voorwaarden voldoen die in het zoekveld zijn ingegeven van het blad 'Sheet1'.

Mag ik jullie bij deze heel erg bedanken? Het is allemaal gelukt en de formulieren die ik, grotendeels dankzij jullie hulp, heb ontwikkeld, zullen hier gebruikt gaan worden! Nogmaals hartstikke bedankt en alvast een fijn weekend :D

Beste Dotchie,

Ook de laatste dingen die je hebt toegevoegd staan nu in mijn eigen formulier. Ik heb enkel nog één klein probleem. Als ik namelijk op Find item druk, dan krijg ik in het formulier dat dan opdoemt niet meteen de artikelen te zien die reeds ingevoerd zijn. Vul ik dan een ander item in, dan doemen wel alle items op in het vak aan de rechterkant van het formulier.

Dus nog een laatste vraag, heb jij enig idee hoe dat komt en hoe het opgelost kan worden?

Mvg,
Chiel

Waarschijlijk hier
Code:
Private Sub UserForm_Initialize()
[COLOR="#FF0000"]ListBox1.List = Sheets("Sheet1").Range("B14:C23").Value[/COLOR]
If Sheets("Sheet1").Range("B23") <> "" Then Label12.Visible = True
If Sheets("Sheet1").Range("B23") = "" Then Label12.Visible = False
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan