• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Leuk vraagstukje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guuske87

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 dec 2013
Berichten
4
Hela,

Ik probeer mijn hoofd te breken over volgend vraagstuk, zie ook de bijlage voor meer details.

In de cellen A2 t/m R2 heb ik de vraag staan op een specifieke dag.
de cellen A3 t/m R4 heb ik de uiteindelijke uitkomst staan die ik wil weten.

Wat is nu de bedoeling:
Ik heb bijvoorbeeld de eerste 2 dagen een vraag van 10 en vaste voorraad van 5. het is een verhuur product dus de 10 zijn 2 dagen verhuurd. Dat betekend dat ik nu eenmalig 5 te kort kom.
Deze heb ik nu voor de duidelijkheid even in cel B3 gezet. Als je dan verder kijkt zie je dat ik op dag 5 en 6 25 artikelen verhuur en dag op 7 en 8 10 hier geldt de regel dat ik nu eenmalig 20 artikelen te kort kom voor alle vier de dagen.
De laatste variant dag 11 - 10 verhuurt, dag 12 - 10, dag 13 - 15, dag 14 - 10 en dag 15 - 10. Hier moet ik er in eerste instantie 5 extra hebben maar op dag 13 nog 5 dus in deze periode kom ik er in totaal 10 te kort.
Nu hoef ik niet perse te weten hoeveel ik wanneer te kort kom maar alleen het totaal over de hele periode zoals is cel S3.

De volgende variant kan ook nog voorkomen: 0 - 10 - 10 - 15 - 10 - 10 - 15 -15 - 10 - 10 - 7 - 10 - 7 - 0 in deze periode zou ik er 25 te kort komen.

Wie kan mij hiermee verder helpen.

Mocht het nog niet helemaal duidelijk of moet je nog meer info hebben laat het dan even weten.Bekijk bijlage Vraagstuk.xlsx
 
Hallo,

je hebt inderdaad gelijk, het is toch wel een wel oerverziende vraag, een ECHT vraagstuk!
Ik kan je niet meteen helpen, maar ik ben er zeken van dat er hier heel wat mensen beter in zijn.

Veel Geluk!
 
hierbij mogelijke oplossing met hulpkolommen

mvg
Leo
 

Bijlagen

  • Vraagstuk L.xlsx
    13,9 KB · Weergaven: 32
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan