Leuke router maar geen DSL?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roxy90

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2009
Ik wil graag een nieuwe router hebben en deze keer 2 in 1 (router en modem). Nu hebben we nog een modem en router los. Ik heb al een mooie router gezien maar deze heeft geen DSL functie? (op de modem (SpeedTouch 546) zit namelijk een lampje waarmee DSL aan is).

Dat staat namelijk hier (ADSL features
DSL connection type No
).

Verder hebben we de modem van de KPN gekregen waarvan we ook internet hebben. Alleen ik weet dat je niet zomaar een ander modem eraan mag hangen of zelfs verkopen, als ik het goed heb?

Een router heeft ook geen DSL. Een modem/router wel, omdat het ook een modem is.
De SpeedTouch 546 is inderdaad een modem/router.
Op het router gedeelte kun je gewoon een wireless acces point aansluiten als het je daar om gaat.

KPN zal niet staan te springen om je de exacte gegevens voor je eigen modem te geven denk ik. Hoe oud is de KPN-modem die je nu hebt, heeft die al niet een router-functie en is het niet makkelijker om evt aan kpn een nieuwe wifi-modem/router te vragen?

Roxy,

Je kunt een andere router wifi of niet, gewoon achter je Speedtouch 546 hangen. Let er wel op dat je die router wel instelt op
dezelfde range als de speedtouch. Standaard staan de meeste routers ingesteld op 192.168.0.1 , het IP adres van de speedtouch
modem/router vind je als je inlogt in dit modem. In de nieuwe router moet je DHCP uitschakelen en daarna dus een IP adres
instellen in dezelfde range. Stel dat je IP van de 546 eindigt op 21.1.100 dan moet het in je router bijv. 21.1.101 worden

Suuk6 ermee

Een router heeft ook geen DSL. Een modem/router wel, omdat het ook een modem is.
De SpeedTouch 546 is inderdaad een modem/router.
Op het router gedeelte kun je gewoon een wireless acces point aansluiten als het je daar om gaat.

Maar ik heb liever gewoon 2 in 1. Het is toch ook raar als je een geluidsinstallatie (2.1) voor altijd aan je simpele radio hangt terwijl je net zo goed een radio kunt kopen met boxen? Maar wat doet een modem met zijn ingebouwde router? De SpeedTouch heeft dus geen antennnes hangen.

KPN zal niet staan te springen om je de exacte gegevens voor je eigen modem te geven denk ik. Hoe oud is de KPN-modem die je nu hebt, heeft die al niet een router-functie en is het niet makkelijker om evt aan kpn een nieuwe wifi-modem/router te vragen?

De modem is zo'n 5 jaar oud. Goede tip om het eens te vragen. Maar mag je ook naar een KPN-shop gaan, of gaat dat alleen over mobieltjes? Heeft geen ingebouwde router met antennes.

Roxy,

Suuk6 ermee

Dat wist ik allemaal al. Maar zoals ik al zei wil ik liever 2 in 1 hebben. Hoe kan ik weten dat een router alleen maar aangesloten kan worden op een ander netwerkapparaat? :)

Wat je nodig hebt is eigenlijk een 3 in 1: Modem/Router/Wifi
Zo worden ze tegenwoordig bijna allemaal geleverd.

Ik ben naar de KPN shop gegaan in Zwolle en daar zijn een medewerker dat het mogelijk is om een onbekende router aan te sluiten. Het werd wel aangeraden om eerst te bellen naar hun klantenservice, en dan vraag ik het voor de zekerheid of dat wel waar is. Want volgens mij is de KPN idd niet zo.

Stel dat het kan kan ik dan deze router morgen kopen?: http://www.icidu.com/index.php/networking/wireless/wireless-gigabit-router-300n.html

Onze huidige configuratie is als volgt:

ADSL-kabel komt binnen -> splitter -> ADSL-kabel naar de modem (WAN-poort) (1 computer hangt eraan vast (bedraad, LAN)) -> aan deze modem hangt een router (voor draadloze verbinding, LAN).

==

Maar volgens de nieuwe router moet er ook een ethernet apparaat er zijn? Op dit moment doet dat onze modem. Maar de nieuwe router heeft dat niet?

[smallimg]http://www.imgdumper.nl/uploads4/4eb7b25db9217/4eb7b25db6b03-Naamloos.png[/smallimg]

Laatst bewerkt:
Mijn vriend heeft het net allemaal verteld hoe het in elkaar zit:

Ik wil een modem/router in één hebben. :) Alleen die zijn wel erg prijzig?

Hoi !

Als je allang bij @KPN bent, en je dreigt over te stappen naar 'n ander, geven ze je de modem/router/WLAN gratis.

Greetz,

Harry.

Dag,

ik heb een vergelijkbare router gekocht voor dezelfde prijs: de D-Link DIR-635. Ik heb toch maar geen alles in 1 apparaat gekocht omdat het duur en volgens de verkoper van de D-Link geeft het niet echt een goed draadloos signaal af. :)

Alleen ik heb een vraag over de DHCP en de range van twee reeks IP's:

Onze SpeedTouch heeft de DHCP aan maar de router ook. Alleen de SpeedToch heeft de 10. reeks en de D-Link de 192. Ik wil graag dat de SpeedTouch als DHCP fungeert zodat hij ook wat te doen heeft. :D Dat kan ook want de DHCP kan in de D-Link natuurlijk uit. Maar wat is de juiste volgorde voor deze configuratie? Eerst de D-Link aan de pc sluiten en dan DHCP uit en de IP naar 10.0.0.0? Of moet je bij 10.0.0.1 beginnen? Onze oude router (die gaat dan weg) heeft dit IP ook en dan krijg je dus een conflict.

Verder heb ik wat configuraties gezien die zowel in de SpeedTouch als de D-Link te zien is. Zoals UPnP bijvoorbeeld. Bij welk netwerkapparaat kan ik dat het beste uitschakelen?

En nog een vraag: Hoe kan het dat ik internet had via de D-Link die 192 adressen uitdeelt terwijl de SpeedTouch 10. adressen uitdeelt. Waarom kunnen ze dan toch met elkaar communiceren want ik heb geleerd dat ze in dezelfde range moet zitten! Draadloos internet werkte nog niet daar moet ik nog naar kijken. :)

Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat er mis is, maar ik had eerst internet zonder maar iets te configureren en nu niet meer. Na pieren en doen werkt internet het niet meer voor op de router. :( Ik heb wel tig keer gereset omdat ik steeds dingen fout deed en niet meer in de router kwam. En DHCP stond verkeerd ingesteld die op beiden aan stonden. Dankzij het gegeven linkje kan ik de router weer besturen vanaf het volgende IP: 10.0.0.254. DHCP range modem: 10.0.0.1 - 10.0.0.254.

De router meld het volgende in het logje:

The addressing of the Internet side learnt thru DHCP conflicts with the addressing selected for the LAN side. Internet communications will be disabled until you have changed the LAN side addressing to resolve the problem.

==

Vandaag goed voor gezeten en wat langer gewacht dan normaal met het configureren van de router: ik zie het WAN lampje knipperen als hij verbinding maakt met de modem/ISP. De SpeedToch werkt ook mee. Ik heb de volgende screenshots:

[smallimg]http://www.imgdumper.nl/uploads5/4f0b301036178/4f0b301035d8e-naamloos.JPG[/smallimg]

[smallimg]http://www.imgdumper.nl/uploads5/4f0b302505bf3/4f0b302505815-naamloos2.JPG[/smallimg]

[smallimg]http://www.imgdumper.nl/uploads5/4f0b304dbe145/4f0b304dbdd61-naamloos3.JPG[/smallimg]

Zelfbedachte websites kunnen pingen?????????? Zelfs als het niet verbonden was met de modem kon het pingen met websites??

[smallimg]http://www.imgdumper.nl/uploads5/4f0b3064368eb/4f0b306436502-Ping.JPG[/smallimg]

SpeedTouch:

[smallimg]http://www.imgdumper.nl/uploads5/4f0b3098f3627/4f0b3098f3241-ST.JPG[/smallimg]

Hoi !

In je eerste screenprint staat al duidelijk: Incorrectly configured !

Heb je, zoals in de link uit m'n vorige post, in de 2de router DHCP uitgesachakeld, en die router 'n IP-adres in de juiste range gegeven ?
Heb je de tweede router in 'n lanpoort van de eerste aangesloten ?

Zo nee: gaat het nooit werken.

Greetz,

Harry.

Ik ben weer opnieuw begonnen maar het heeft weer niet geholpen! LAN-poort naar poort 1 gezet voor de modem en dat geldt voor de router ook. Het logje meld nu het volgende:

[INFO] Sat Jan 31 10:43:10 2004 Log viewed by IP address 10.0.0.199
[INFO] Sat Jan 31 10:42:55 2004 Allowed configuration authentication by IP address 10.0.0.199
[CRIT] Sat Jan 31 10:42:54 2004 The addressing of the Internet side learnt thru DHCP conflicts with the addressing selected for the LAN side. Internet communications will be disabled until you have changed the LAN side addressing to resolve the problem.
[CRIT] Sat Jan 31 10:38:52 2004 Above message repeated 5 times
[INFO] Sat Jan 31 10:38:47 2004 Wireless link is up
[CRIT] Sat Jan 31 10:38:44 2004 The addressing of the Internet side learnt thru DHCP conflicts with the addressing selected for the LAN side. Internet communications will be disabled until you have changed the LAN side addressing to resolve the problem.
[CRIT] Sat Jan 31 10:38:37 2004 Above message repeated 3 times
[INFO] Sat Jan 31 10:38:36 2004 Bringing up WAN using DHCP
[INFO] Sat Jan 31 10:38:36 2004 WAN interface cable has been connected
[INFO] Sat Jan 31 10:38:35 2004 LAN interface is up
[INFO] Sat Jan 31 10:38:35 2004 LAN Ethernet Carrier Detected
[INFO] Sat Jan 31 10:38:34 2004 Device initialized
[WARN] Sat Jan 31 10:38:33 2004 Wireless schedule init
[INFO] Sat Jan 31 10:38:33 2004 No Internet access policy is in effect. Unrestricted Internet access allowed to everyone

DHCP staat uit voor de router. Heeft nu IP 10.0.0.1 gekregen! Het logje van de modem:

[smallimg]http://www.imgdumper.nl/uploads5/4f0b52681f974/4f0b52681f58e-naamloos.JPG[/smallimg]

[smallimg]http://www.imgdumper.nl/uploads5/4f0b530e5f0c7/4f0b530e5ece4-naamloos.JPG[/smallimg]

Download hier de configuratie plaatjes!!!

Bijlagen

Hoi !

Tja. als n.b. 5 x de volgende melding niet genoeg is:"The addressing of the Internet side learnt thru DHCP conflicts with the addressing selected for the LAN side. Internet communications will be disabled until you have changed the LAN side addressing to resolve the problem "

Volgens mij kun/wil je niet lezen hoe dit probleem is te voorkomen.....

Greetz,

Harry.

Volgens mij kun/wil je niet lezen hoe dit probleem is te voorkomen.....

Natuurlijk wel. :) Ik heb al heel wat gedaan om het op te lossen (wat niet lukt). De LAN side geldt dat voor de modem of niet?

Kun je me niet helpen met TeamVieuwer? Want ik word er gek van ondanks dat ik de stappen goed doe. :)

Als ik de router hang aan de modem dan kan ik vanaf de computer (die aangesloten is op de modem) hem wel bereiken.

Ik zal die eens volgen. Maar wat moet ik met UPnP doen?

Waar moet de DHCP uit? Modem of de router? Modem is router 1 en router 2 is router 2, toch? :)

Laatst bewerkt:
Hoi !

Eerst maar zorgen dat alles vlekkeloos werkt, lijkt me !!

Greetz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan