levensduur dig. foto camera¿

Status
Niet open voor verdere reacties.

1marcel

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2002
Onlangs een digitale fotocamera gekocht, eindelijk deze stap genomen in de digitale wereld, krijg ik te horen van een erkend fotozaak dat digitale camera,s maar een levensduur hebben van 4 - 5 jaar.

Daarna zouden ze gewoon op zijn¿¿¿

Iemand die daar meer over weet¿

Je zou maar een camera hebben van 700 euro of meer..

gr. marcel

Bedankt John,

Voor de snelle reactie en goeie link.

Ze spreken nu gem. over een levensduur van 5 - 10 jaar. Dit geeft al wat meer ruimte.
De tijd zal het leren.

Ik zal niet zeggen dat ik over 5 jaar nog dezelfde camera zal hebben, maar voor die mensen die meer als 1000 euro besteden ( ikke niet ) zal het toch een domper kunnen worden.

Ik zal mijn ( oude ) camera nog maar goed bewaren , hopelijk hebben ze dan nog ouderwetse foto filmpjes.

gr. Marcel

1marcel zei:
Bedankt John,
Ik zal niet zeggen dat ik over 5 jaar nog dezelfde camera zal hebben, maar voor die mensen die meer als 1000 euro besteden ( ikke niet ) zal het toch een domper kunnen worden.
Ik besteed wel meer dan € 1000,= aan een camera en verwacht dat ie toch minstens een jaartje of 8 a 10 mee zal gaan. Technisch gezien, dan. Heb daarom bewust voor een kwaliteitsmerk gekozen die in dat artikel dan ook genoemd werd. Gewoon om er zeker van te zijn dat ik ook met een defecte camera van 4 jaar binnen kan komen zonder dat de verkoper beweert dat ik beter een nieuwe kan kopen.
Maar je moet daarbij niet vergeten dat de technische ontwikkeling van een digitale camera nog lang niet aan zijn einde is en ook dat die ontwikkeling in een enorme stroomversnelling gekomen is. Was 4 jaar geleden een 5 megapixel camera je-van-het, tegenwoordig noemen ze dat een instapmodel. Ik bedoel hiermee te zeggen: de technische veroudering gaat dus vele malen sneller dan de kwalitatieve veroudering.Persoonlijk heb ik het idee dat de pixelrace (gelukkig) een beetje op zijn einde is omdat de consument begint te begrijpen dat een goede 4 megapixel camera betere plaatjes kan produceren dan een slechte 6 megapixel camera.
Persoonlijk voorbeeld: mijn Nikon CoolPix 950 voelt nog steeds zo lekker aan als toe ik 'm kocht in 1999. De sluiterknop voelt degelijk, het draaimechaniek is zo "Nikon" als het maar kan en het lcd schermpje is scherp en nog steeds krasvrij. Maar als ik de fotokwaliteit vergelijk met de D200 die ik sinds kort bezit dan moet je gewoon constateren dat wat dat betreft de technische vooruitgang niet heeft stilgezeten. Conclusie? Die Coolpix is geen donder meer waard.... ..... economisch gezien dan. Want ik doe 'm namelijk niet weg want hij werkt nog prima ;)

Ik denk dus dat ze met die levensduur van 4 a 5 jaar bedoelen: de tijd die nodig is om een compleet nieuwe generatie digitale camera's op de markt te zetten. Iets wat bij de analoge camera duidelijk langer duurde. een F4 koop je voor je leven. Alleen af en toe een nieuwe sluiter erin. Een Eos 300D deed je weg omdat de D20 op de markt kwam, een paar jaar later. En die D20 is eigenlijk ook alweer geschiedenis want de D30 komt eraan als je intussen niet al een D5 hebt gekocht.

Het is net als bij pc's: net zolang doorontwikkelen totdat de consument een beetje "koopmoe" wordt. En dat punt is nog lang niet bereikt v.w.b. digitale camera's.

Ook jij bedankt Sidi voor je reactie,

Ik hoop alleen dat het technische ( mechanische ) gedeelte van de camera wat langer mag mee gaan. De megapixels daar gooien ze je mee dood. En inderdaad het zal wel net als in de comp wereld gaan ( de sky is de limit ) .

gr. Marcel

Yep, de sky is the limit. Maar net zo min dat de pure processorkracht van een pc de snelheid van het ding bepaalt, net zo min is de pixelgrootte van de sensor een garantie voor de beste foto's. Het objectief is veel belangrijker en NOG belangrijker is degene die door de zoeker kijkt.....;)

In het geval van een spiegelreflex camera gaat de sluiter tussen de 40.000 en 100.000 opnames mee. Afhankelijk van de camera.

Technisch gezien zal een Digicam afgeschreven zijn na een jaar of 4-5. De techniek gaat zo hard vooruit. Vergelijk het maar met een pc.

Dit wil niet zeggen dat je met een 4 jaar oude cam geen leuke foto's meer kan maken. Het is gewoon wat je wilt doen met je cam.

Maak je kiekjes van je kids en je tuintje kan je natuurlijk lang met een camera doen, maar gebruik je hem semi-pro of professioneel zal je om de paar jaar moeten switchen van cam.

Ik kan je wel vertellen dat het een dure hobby is. :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan