Levensduur Harde schijven ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

frankdubbe

Gebruiker
Lid geworden
28 mrt 2008
Berichten
886
Meldingen van Test programmas

Ik heb en HD van 1 gb van WD die als levensduur nog 197 dagen te goed had
Nu 2 jaar later +* 700 dagen

Draait de schijf nogal tijd ??

Ik heb ook harde schijven die als Back up in de kast liggen en die na 2 jaar stil zwijgen zelfs niet meer opstarten

Dit gaat wel om schijven die ik uit oude pcs haal om backups op te plaatsen
 
En je vraag is ?

Zal gelijk je vraag even laten verplaatsen naar de HDD sectie want heeft verder niks met USB of Firewire te maken ;)
 
Harde schijven kunnen in principe 10 jaar mee. Een en ander afhankelijk van de rotatietechniek en aansturing.

Smart functionaliteit (die gebruikt wordt om levensduur in te schatten) is veel verbeterd en veranderd over de afgelopen 20 jaar. Voorspellingen op vooral oude schijven zijn gebaseerd op statistiek. De fabrikant zette dan verwachtte waarden op de chip en de testsoftware vergelijkt die.

bijvoorbeeld: verwachtte aantal spinups gedurende de levensduur: 40000. gemiddelde gemeten spinups per dag: 40. Verwachtte levensduur resterend gebaseerd op spinups = 40000 / 40 = 1000 dagen = 3 jaar.

Dit soort berekeningen wordt gedaan op 4/5 parameters en de laagste waarde wordt gerapporteerd als de nog resterende levensduur. Als de motor echter in de praktijk 100000 spinups aankan is de echte levensduur echter nog bijna 8 jaar. Naast de statistische waarden zijn er ook kritieke waarden: read-failures, oplopend aantal "bad blocks" etc. Dit zijn meestal wel "harde" indicatoren dat de schijf nog maar heel kort te leven heeft.
 
Welke fouten maken we zelf die de levensduur verkorten vd Harde schijf !

dat is niet zo moeilijk. Te veel defragmenteren natuurlijk. Dat is echt voor HD's funest.
Ik ken echt mensen die dit wekelijks doen en ook al geef ik aan dat dit echt niet goed voor de schijf is, ze blijven het doen.

Ik heb hier schijven van 5 jaar en ouder (10 jaar zelfs!) die nog steeds normaal werken en zonder bad sectors zijn. Maar ja, ik defragmenteer niet, dat hoeft in Linux niet. ;)
 
Nee, die moet je al helemaal niet defragmenteren.

Het veelvuldig verplaatsen van data tijdens defragmenteren zorgt voor onnodige schrijfacties, en dat is iets waar SSD’s allergisch voor zijn: niet alleen vermindert veel schrijven de levensduur van SSD’s, ook zorgt het ervoor dat ze onderhuids ‘vol’ lopen, wat een nadelig effect heeft op de prestaties.
 
Als je gewoon een vlotte pc hebt zie ik het nut ook niet. Heeft bij mijn oude PC's nooit merkbaar verschil gemaakt.
 
Nou, als je veel doet, dingen veel verplaatst en zo, en je hebt een Windows pc........
Toen ik vroeger nog met Win werkte, was het toch best wel nodig hoor zo af en toe. En dan merkte ik echt het verschil wel!
 
@frankdubbe,

Heb je vraag even naar de harde schijf sectie verplaatst hoort daar beter thuis.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan