• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Levermogelijkheden via comboboxen weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerald Baalhuis

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2006
Hallo,

Wij hebben een bestand met circa 3500 artikelen (homeopatische middelen), elk leverbaar in één of meer soorten (D-potenties, C-potenties, LM-potenties, K-potenties en Gemmae) die weer in één of meer sterktes (bijv.: D1, D2, D3, D12, D30, C100, C200, LM1, LM2, enz.) die elk leverbaar zijn in diverse vormen (tablet, vloeistof, korreltjes enz.) en tenslotte in verschillende verpakkinggroottes (25 ml, 50 ml, 25 gram, 50 gram, enz.)

Ik denk dat het mogelijk is om via een userform met comboboxen een soort keuzeformulier te maken. Dit zou dan in onderstaande volgorde moeten gaan:

Kies uit de lijst het middel (dus beginnen met intikken van de naam),
zodra juiste middel is gevonden naar volgende keuzelijst met de soorten (potenties)
Zodra je de juiste potentie gevonden hebt krijg je de mogelijkheid om de sterkte te selecteren, daarna de vorm te kiezen (diluut, tablet, korreltjes) en tenslotte dus de verpakkingsgrootte...

Uiteindelijk heb je dus één middel in een bepaalde soort, sterkte, vorm, sterkte en grootte)
(bijvoorbeeld: Calendula D6 tabletjes in flesje 25 gram)
Dit middel zou dan op de bestellijst moeten komen.

Bijgaand het totale overzicht van alle leverbare middelen, soorten en sterktes en vormen (de verpakkingsgrootte moet ik nog invoeren).

Gerald

Bijlagen

Beste Paul,

Dit is zeker al wat!

Ik vroeg mij een paar dingen af: Het is vast zo: Hoe groter de lijst, hoe langer het duurt om de userforms te vullen?
De 'volgorde'voor het kiezen in de userform zou moeten zijn:
1e Naam middel
2e potentie soort (D, C, K, LM, Gemmae),
Hiervan mis ik nu een aantal kolommen in je voorbeeld (het kan natuurlijk dat je die vanwege de werkbaarheid/snelheid niet in het voorbeeld heb opgenomen.
3e de potenties zelf, dit kunnen er soms per middel+potentiesoort wel 30 zijn.
en als 4e de vorm (diluut, granules of tablet) en de 5e vorm: de verpakkingsgrootte.
Bekijk bijlage Map1.xls
Om je dus een voorbeeld te geven heb ik een klein excel bestand met één middel bijgesloten.

Ik hoop van harte dat je mij hiermee verder kan helpen.

Groeten en alvast heel veel dank,

Gerald

Dag Gerald,

Het is natuurlijk wel zo dat de lijst gevuld moet worden en het is evident dat een lange lijst meer tijd nodig heeft dan een korte. Een gebruiker/apotheker zal de spreadsheet echter 's morgens openen en 's avonds weer sluiten. Dat kan volgens mij geen probleem zijn. De werksnelheid is nogal goed, lijkt me.
Wat je bestand betreft, stel ik vast dat de gegevens, wat abrotanum betreft, alvast stevig afwijken van het bestand van gisteren. Op de een of andere manier zou je moeten komen tot één product per rij. Anders kan ik niet uitsluiten dat de gebruiker een potentie D koppelt aan sterkte 12k; tabletjes en 25 gram, helemaal verkeerd dus.
Een beetje huiswerk dus voor regenachtige dagen :rolleyes:... succes.

Beste groeten,

Paul.

Paul,

Mijn baas ziet liever een horizontale keuzelijst, maar volgens mij zit dat niet in Excel :(

Zou het wel mogelijk zijn om:
De vijf 'soorten' als vast item op te nemen in de userform, en dat, zodra je de naam gekozen hebt, de niet beschikbare soorten niet selecteerbaar worden (dus 'grijs' ipv zwart en met een keuzerondje)?

Idem met de overige te selecteren keuzemogelijkheden?

Of wordt dat erg veel programeerwerk?

Ik wacht in spanning af....

Gerald

Ik vrees ook dat dit niet mogelijk is.
Met keuzerondjes kan het, maar ik kan het zelf niet.
Misschien weet een ander wel raad...

Sorry,

Paul.

Kan één van de andere Helpmij leden mij op het juiste spoor zetten?
Mijn leidinggevende vindt keuzerondjes toch wel rustiger 'staan'. Maar hoe krijg ik nu voor elkaar dat je na het selecteren van de naam en het keuzerondje de juiste 'sterktes' in het userform gealden krijgt? En dan natuurlijk de verdere stappen.....
Als er iets aan de opbouw van de sheet moet gebeuren hoor ik dat graag..

Alvast weer bedankt,

Gerald

Ik zit me suf te googlen op een antwoord: kan je in een userform een keuzerondje zodanig programmeren dat als het aangeklikt wordt, je een listbox krijgt met de middelen die voldoen aan de reeds ingevoerde "criteria" in de eerste listbox (waar je de naam van het middel kiest) en het geselecteerde keuzerondje.

Gerald

In principe allemaal goed mogelijk, maar als je dit soort dingen allemaal wil gaan doen zou ik toch ook eens serieus naar Access of een andere database gaan kijken. Dit soort bewerkingen is precies waarom databases uitgevonden zijn ;)

Nogmaals, indien je het per se in excel wil doen is het mogelijk, maar dan moet je echt een strakke vormgeving over meerdere bladen gaan gebruiken. De voorbeelden die je hebt laten zien, laten zich moeilijk gebruiken voor automatisering.

Wampier,

Ik heb echt geen kaas gegeten van Access, zeker niet in combinatie met VBA. Ik ga eens neuzen op het access forum.

Bedankt voor je reactie!

Gerald

waarom zou dat niet kunnen werken in Excel ???

Bijlagen

Beste cow18,

Het bestandje dat nu gebruikt wordt is niet helemaal compleet.
Als je het eerste bestand neemt in deze topic (compleet bestand naar database stap1)
zal je zien dat er veel meer mogelijkheden per middel zijn.
Volgens mij is het dan nog steeds mogelijk om een mooie userform te maken.
Het mooiste zou echter zijn (zoals reeds in de topic aangegeven) om de keuzes "soort" (keus uit D, C, K, LM, Gemmae) en vorm (diluut, granules, tablet) en misschien zelfs de verpakkingsgrootte in keuzerondjes of vinkjes op het userform weer te geven.
Ik denk alleen dat je dan het userform iedere keer als het ware moet verversen als er via de keuzerondjes of vinkjes een selectie gemaakt is (omdat je die volgens mij niet automatisch kan vullen met data).
Ik hoor graag van je/jullie.
Een voorbeeld van de userform met de 'layout' heb ik bijgevoegd.

Nog een aanvulling (maakt het denk ik makkelijker):
De soorten "K" en "LM" zijn alleen in de soort "korreltjes" (liever de term "granules" gebruiken) verkrijgbaar.
De soort "Gemmae" is alleen in de soort "diluut" verkrijgbaar in maar één sterkte nl. "1D".
De soorten "D" en "C" zijn in alle soorten ("diluut", "granules" en "tablet") verkrijgbaar.

Alvast weer bedankt en vriendelijke groet,

Gerald

Bijlagen

Laatst bewerkt:
userform aangepast naar jouw versie.
als je nu een artikel kies, dan krijg je alle opties, verkies je dan 1 bepaalde vorm of soort, dan worden de opties nog beperkt. Kies uiteindelijke een vorm en een verpakking en alles wordt doorgestuurd naar je vervolgprogramma.
Dat met die keuzes is mij nog niet volledig duidelijk, dus daar zal nog gesleuteld moeten worden

Bijlagen

Beste Cow18,

Het gaat volgens mij echt perfect worden. Laat ik proberen uit te leggen wat de bedoeling is:

Zodra je in de 1e listbox een naam van een middel kiest, zou in de regel eronder in een 'keuzerondjes' of selectievakjes (met een vinkje, ik bedenk mij nu dat dat 'beter' is)gedeelte moeten komen.
De gebruiker kiest dan vervolgens één (in geval van keuzerondjes) of meer (in geval van vinkjes) de gewenste soort.
Pas daarna (kan dat wel?) in de 'Sterktes in listbox' listbox een overzicht van alle leverbare sterktes voor de gekozen combinatie van naam en soort.
Als je voor de soort gekozen hebt, kan in het 2e keuzerondjes (granules, diluut en tablet) de keus voor de vorm gemaakt worden, waarbij granules de standaard vorm is, diluut een 'goede tweede' en tablet eigenlijk een optie (omdat deze elders ingekocht worden en niet van alle middelen gemaakt wordt).
Zodra je dan én de naam én de soort én de vorm hebt gekozen kan je uiteindelijk de verpakkinggrootte selecteren in de laatste listbox. In deze laatste listbox zijn er dan weer een beperkt aantal standaard keuzes afhankelijk van de soort en vorm. Ik zal een kleine tabel maken met die mogelijkheden en bijvoegen.

Terwijl ik dit type en het userform nog eens bekijk:

Zou het mogelijk zijn om recht onder de 4 verschillende keuzerondjes 4 kleinere listboxen te maken die betrekking hebben op de soort die eboven staat? Dus dat onder het keuzerondje "D" de beschikbare D potenties genoemd worden, onder keuzerondje "C" de C potenties enz.

Voor de rest ziet het er al heel goed uit :)

Als resultaat van het gehele selectieproces zou dan een 'output' gegenereerd kunnen worden, maar daar zijn we nog mee bezig.
Het geheel is in eerste instantie bedoeld om homeopatisch artsen, therapeuten enz. het gemakkelijk te maken een keus te doen uit ons zeer grote assortiment.

Ik hoor heel graag van je als ik 'dom klopwerk' kan doen om jouw userform makkelijk te vullen.

Ik wil je in elk geval heel erg bedanken voor je meedenken en programmeerwerk en zal e.e.a. deze week laten zien aan de apotheker.

Groet,

Gerald

Laatst bewerkt:
inderdaad, met selecties ben je iets flexibeler. bovendien zou ik liever met comboboxes werken ipv listboxes. ik wacht even het gesprek met je apotheker af voor nog verdere wijzigingen ...

Ik heb het vanochtend laten zien, hij was erg enthousiast. Als je liever comboboxen gebruikt, be my guest! En ook selectievakjes vondt hij prima.
Ik zag alleen dat het laastste bestand waaraan je gewerkt had (in eerste instantie door .. aangepast) niet compleet is. Ik voeg hierbij het complete bestand met echt alle levermogelijkheden. Wellicht kan je de code 'knippen en plakken', maar ik denk dat het nu opeens veel mee data is.
Ik heb geprobeerd alle data per regel zoveel mogelijk te scheiden (dus alle D, C, K, LM en Gemmae sterktes in aparte ranges en elke sterkte in een aparte cel).
Daarnaast met wat simpele formules tekst gezet in de andere 'mogelijkheden', bijv. als het K of LM soorten zijn alleen de granules als vorm en 4 gram als de verpakkingsgrootte vemeld. De apotheker wil in eerste instantie nl. alleen de standaard mogelijkheden laten zien. Als de klant iets speciaals wil, moet deze toch contact opnemen met de apotheek.

Als de opbouw van het bestand niet duidelijk of goed is, hoor ik het natuurlijk graag.

Hm, het bestand is in rar vorm te groot als ik de door mij gemaaktte formules erin laat staan, heb deze dus naar waarden/tkest omgeset. Of zal ik het originele bestand via de mail sturen?

Alvast weer bedankt!

Gerald

Bijlagen

begrijp ik het goed dat je maar 1 bepaalde zaak mag kiezen, dus ofwel kies je in soorten ofwel kies je in vormen anders zou je bv niets meer kunnen overhouden ?

Beste Cow18,

Nee, zo is het niet :) Je kiest als eerste een naam. Vervolgens bepaal je welke soort (D, C, K, LM of Gemmea). Van elk van die soorten zijn één of meer sterktes te krijgen. Afhankelijk van de soort en de sterkte wordt de vorm bepaald (K en LM zijn bijv. voor alle sterktes alleen maar in granules te krijgen).
En tenslotte, afhankelijk van de gekozen vorm (granule, diluut of tablet) wordt de verpakkingsgrootte bepaald.
Het geheel is in de eerste plaats bedoeld als raadpleeg mogelijkheid.

Gerald

kijk even wat je hiervan vind, je kan nu meerdere vormen selecteren en daardoor krijg je steeds meer opties in die 2e combobox. Alleen de 3e combobox werkt nog niet deftig

Bijlagen

Goedenavond cow,

Ook nog laat achter de PC?
Ik heb het bestand natuurlijk meteen bekeken, maar mis ik nu een startknop of ligt dat aan mij :)?

Ik heb de userform vanuit VBA gestart en dat ziet er goed uit, wel een heel ander uiterlijk dan de eerste versies, maar ik denk dat het wel goed zit.

Ik zie het al, de userform wordt gestart met de macro "uitlezen".

Denk je dat het mogelijk is (omdat je nu meerdere soorten kun kiezen) in de tweede combobox achter de genoemde sterktes ook de vorm kan zetten? Omdat je anders niet weet bij welke soort de betreffende potentie hoort.

Of, nu ik het aan het bestuderen ben:

Een rij ipv kolom met "kies hier de soorten" en recht daaronder meerdere comdo 0f listboxen die elk gevuld worden door hun eigen "soort". Dus onder de soort D potenties granules alleen de sterktes 'boxen' die daarbij horen.

Ik hoop dat e.e.a. een beetje duidelijk is.

Gerald

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan