levert snellere cf kaart werkelijk snelheidswinst op?

Status
Niet open voor verdere reacties.

onlineous

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2008
hallo,

ik ben van plan binnenkort een 8 gb cf kaart te kopen. ik heb een 4 gb thuisliggen maar die schiet qua opslagcapaciteit als ik een dag veel schiet toch wat te kort.

nu vraag ik mij af of een hogere snelheid van de kaart ook merkbaar snelheidswinst oplevert.

ik heb een alpha 200 dslr en mijn kaart heeft een snelheid van 300x (transcend). dit levert een theoretische schrijfsnelheid van 45mb/s op.
als ik in RAW schiet zijn mijn foto's tussen de 10 en de 15 mb en ik schiet er maximaal 3 per seconde als ik de sluiterknop inhoud.

in theorie zou een doorvoersnelheid van 45mb/s dus betekenen dat ik zonder vertraging achter elkaar de kaart zou moeten kunnen volschieten. in de praktijk werkt dit niet. na een foto of 5 krijgt de camera nog maar zo'n foto per seconde voor elkaar.

dan vraag ik me af of het nut heeft om opnieuw zo'n snelle kaart te kopen (die toch al snel 2x zo duur is)

de inleessnelheden naar de computer kunnen me eigenlijk weinig boeien dus het gaat puur om de snelheid waarmee ik foto's kan schieten.

weet iemand of het nut heeft om opnieuw een 300x kaart te kopen in plaats van een 133x kaart? (die een stuk goedkoper is)

mvg

jaco

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat het nut van een snellere kaart erg beperkt is.
Dat je maar eventjes 3 FPS kan schieten zal komen door een interne snelle buffer die na 5 raw foto's gewoon vol raakt. Zodra die vol raakt ga je de beperking van de tragere CF snelheid merken en daalt de snelheid tot 1 FPS.

Het nieuwe kaartje moet wel spectaculair veel sneller zijn om er merkbaar winst uit te halen. (vooropgesteld dat de CF bus de hogere snelheid aan kan!)

is er een manier om achter de snelheid van de cfbus van mijn camera te komen? googlen levert niets op.
(sony alpha 200)

Kan je zo'n kaartje niet gewoon uitproberen als je bij een van de betere fotospeciaalzaken binnenloopt met je camera?
Bel anders eens met bv Fotokonijnenberg.

Hier heb je nog een tabelletje met snelheden van diverse CF cards.

Laatst bewerkt:
dat is een beetje moeilijk aangezien ik de kaart via internet wil kopen.

en er mogen dan mensen zijn die een winkel binnenlopen, om advies vragen en met dat advies iets op internet kopen, zelf vind ik dat nogal ***lig.

ik heb een 133x 8gb transcend gekocht en ik merk werkelijk geen snelheids verschil ten opzichte van mn oude kaart :)

misschien als je het zou gaan meten met apparatuur maar qua gevoel lijkt de camera niet trager.

dank jullie voor je hulp.

groeten

jaco

geweldig, dat is wat ik zocht!

ik heb ondertussen de kaart al gekocht maar ik ben toch blij dat ik mijn vermoeden nu bevestigd zie:)

dank jullie voor de hulp:thumb:

groeten

jaco

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan