LG CDrom brander

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ben van Spanje

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2006
8 van de 10 keer dat ik probeer om een CD te lezen of te schrijven reageert het apparaat niet.
Ik gebruik Windows XP maar onder Windows 98 had ik dat porobleem ook al, ook met de vorige brander die ik heb vervangen door de huidige omdat ik dacht dat die kapot was.
Ik heb de driver verwijderd en opnieuw geinstallerd, maar geen verbetering.
Waaraan kan dat liggen?
:eek:

Staan er in Apparaatbeheer gele of rode iconen bij CD/DVD-Romstations?
Staat het CD-Rom station op Enabled in de BIOS?
Installeer anders de drivers voor je moederbord opnieuw, of updates ze.

Bedankt voor de reactie.
Er staan geen icoontjes bij de CD rom in Apparatenbeheer.
Ik zal morgen naar de BIOS kijken. Blijft nog een raadsel waarom hij soms wel en soms niet te gebruiken is.
Groet ;)

Ik heb naar de BIOS gekeken, maar kan daar niets vinden dat een relatie zou hebben met de CD/DVD speler. Alleen harde schijven en floppies zijn er te zien.
De CD/DVD werkt mechanisch wel, dat is te merken aan het geluid van het draaien en het groene lampje dat flikkert. Maar ik krijg steeds de mededeling dat ik er een schijfje in moet doen. Dat doe ik dan maar geen succes.
Typisich is dat ik dat onder Windows 98 ook had. Soms pakt hij wel, enige dagen gelden nog, en daarna weer niet.
Ben van Spanje, junior member (73) ;)

Bij verder proberen blijkt dat sommige CD's niet worden gepakt, sommige wel, maar na pas lange tijd. Als deze worden geopend is de reactie traag. :shocked:

De CD-Rom drives moeten in de BIOS staan, kijk eens in het menu BOOT, Boot Devices.
Of onder Advanced, Drive Configuration. Als ze echt niet in de BIOS staan, volg dan mijn eerdere advies: installeer de drivers voor je moederbord opnieuw. Als het goed is heb je bij de PC een CD-Rom met drivers gekregen.

Ik heb nogmaals gekeken, maar kan daar geen boot devices vinden noch advanced driver configuration. Ik heb een VIA KT4AV moederbord. wellicht verouderd?
De secundairy slave driver op CD/ROM zetten resulteert in een foutmelding: ATAPI incompatible.
Sommige CD laten zich wel opstarten sommige waaronder nota bene een met driver voor mijn HP scanner vertikt het.
Ik heb de driver al eens verwijderd en het systeem zelf de driver laten zoeken en installeren. Ook dat levert niets op. :o

Ik adviseerde met de driver-CD je moederbord-drivers opnieuw te installeren. Daar reageer je niet op.:confused:

Op de VIA-site kan ik een KT4AV moederbord niet vinden.

Download Everest en kijk bij Moederbord, Moederbord, Moederbordnaam.

Kijk meteen bij Opslag, Optische apparaten.

Vermeld de nieuwe gegevens in je antwoord.

Bedankt voor de reactie!
Ik heb de driver/het stuurprogramma van de CD/CD ROM speler weggehaalt en mijn PC opnieuw gestart. Dit gaf geen verbetering.
Ik heb een MSI-6712 moederbord versie 1.0. Op een MSI-forum site wordt geadviseerd om de IDE drivers weg te halen en de PC opnieuw te starten. (Maar zijn dat geen drivers van de hard disk?} Windows zou deze dan opnieuw installeren. Echter, als daarvoor de Windows XP CD nodig is, hang ik! :rolleyes:
Groeten, Ben

Windows zou deze dan opnieuw installeren. Echter, als daarvoor de Windows XP CD nodig is, hang ik! :rolleyes:
Groeten, Ben
Als ik het goed heb wordt er dan niet gevraagt om de XP cd.
Niets in het leven is zeker natuurlijk maar ik geef je een kans van 98% dat je de cd niet nodig zult hebben, en dat de controller na herstart weer gewoon zal worden geïnstalleerd.

Ik heb de IDE drivers om de beurt verwijderd en de PC weer opgestart. Maar zonder enige verbetering. Het apparaat draait en het lampje flikkert ijverig, waarna de activiteit stopt. Met een CD van NERO verschijnt na lange tijd in de snelkoppeling op het bureaublad het logo van Nero, daarna verschijnt na lange tijd het menu, maar dat reageert verder niet. Een CD van HP pakt hij helemaal niet. Wat te doen? ;)

Wat ik nog zou proberen is de ide-kabel controleren op breuken.
En zit de kabel goed aangesloten op het moederbord en de brander?
Misschien eens een andere kabel proberen?

Bedankt voor de reactie. Ik zal de kabel nakijken zodra ik weer bukken kan! Ik ben woensdag door mijn rug gegaan!. :confused:

staat de jumper wel goed achterkant van de brander master slave .
zit er wel een 80 aderige kabel op zijn de aspi drivers wel geladen .
staat de brander wel op udma2 .
zijn de chipsetdrivers wel geladen .
chipset drivers voor dat bord zijn de via HyperionPro_V511A.

Ultraplex je vuurt wel een heel aantal vragen af op deze ouwe digibeet!
Ik heb de brander met een nieuwe kabel aangesloten. Geen resultaat.
Het is het enige apparaat aan deze kabel, moet hij dus op master staan?
Waar vind ik of de brander op udma2 staat? Bij apparaatbeheer?
Het vreemde is, dat de brander 2 weken geleden wel werkte.
Volgens mij is er een of andere instelling die niet juist wordt geladen bij het opstarten. Ik heb iets dergelijks met mijn LABTEC draadloos toetsenbord en optische muis. 2 van de 10 keer moet ik de pc stroomloos maken en weer opstarten anders werken ze niet. :rolleyes:

Als het de enige CD drive is en geen andere drives aan de kabel hangen moet hij op Master worden gezet ja. Maar soms is Cable select nodig. Probeer het anders eens op de kabel waar de HD aan hangt? Moet je wel de HD op Master en de Cd op Slave zetten.
Stel bij het branden de snelheid lager in dat voorkomt veel problemen. Maar het lijkt erop dat de drive de CD niet goed ziet. Als na een aantal pogingen de Laser de CD niet goed calibreren kan stopt hij ermee. Ik gooi hoopjes van die dingen weg sommige zijn na minder dan twee jaar onbruikbaar, andere zijn veel ouder en doen het goed.
Probeer het met een ander type Cd.
In elk geval eerst met CD Rom proberen want RW CD's lezen heel slecht.

Ik denk dat de driver de lezer/brander niet ziet. Bij apparatenbeheer staat dat het apparaat werkt! Als ik dan test staat er dat er geen CDin zit!
Wat soort CD betreft, ik heb het geprobeerd met originele CD's met programma's er op, bv. de scanner en de printer. Just forget it!.
Ik heb 2 hard disks, dus anders aankoppelen kan ook niet.
Ik ga volgende week wel naar een reparateur. :evil:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan