LG G-Sync monitor op zwart

Klinkt alsof de gpu of de voeding eerder het probleem zijn. Zeker die klik als je die juist hoorde is een indicatie van relais van de voeding. Zou eerder de temperatuur van je GPU checken, als je al goed stofvrij hebt gemaakt kan dit nog problemen geven. Check ff om met je huidige software gaat anders speccy oid gebruiken.
Kan ook driver probleem zijn, miss laatst update gehad die moeilijk doet of software? Kabels van GPU zou ik checken, voeding en PCI-e. Als je nooit eerder hebt gedaan ff op youtube zoeken.

Wat is de foutmelding van windows eigenlijk als je pc uitvalt? Wat zegt event viewer? Het kan ook zijn dat je aangesloten hardware ligt te klooien dat juist de monitor kuren vertoont maar zou eerder in pc nog zoeken.

Hoi @bierent, dank voor je uitgebreide reactie.
Afgezien van USB 3 drivers, heb ik de laatste tijd geen update gehad/uitgevoerd, ook geen nieuwe hardware aangesloten.
Windows geeft geen melding, het gebeurt onverwachts, dan gaat het beeldscherm op zwart, dus het zou nog kunnen dat Windows nog wel een melding geeft, maar dat ik deze niet meer kan zien.
Ik denk ook aan de monitor zelf als mogelijke verklaring, omdat die al van het begin dat ik deze heb, op bepaalde momenten ineens de helderheid in enige mate in stapjes begint te dimmen, en daarna dat weer herstelt naar normale helderheid. Ik heb altijd gedacht dat dit een of andere zelftest is, maar nu natuurlijk wel gaan twijfelen. Ik heb de monitor wel al jaren (dus garantie zit er niet meer op).
De kabels heb ik gisteren al gecheckt, die zitten goed vast.
Ik zal temp van GPU checken, wat is een normale waarde, of is dat GPU-afhankelijk?
 
Hoi @bierent, dank voor je uitgebreide reactie.
Afgezien van USB 3 drivers, heb ik de laatste tijd geen update gehad/uitgevoerd, ook geen nieuwe hardware aangesloten.
Windows geeft geen melding, het gebeurt onverwachts, dan gaat het beeldscherm op zwart, dus het zou nog kunnen dat Windows nog wel een melding geeft, maar dat ik deze niet meer kan zien.
Ik denk ook aan de monitor zelf als mogelijke verklaring, omdat die al van het begin dat ik deze heb, op bepaalde momenten ineens de helderheid in enige mate in stapjes begint te dimmen, en daarna dat weer herstelt naar normale helderheid. Ik heb altijd gedacht dat dit een of andere zelftest is, maar nu natuurlijk wel gaan twijfelen. Ik heb de monitor wel al jaren (dus garantie zit er niet meer op).
De kabels heb ik gisteren al gecheckt, die zitten goed vast.
Ik zal temp van GPU checken, wat is een normale waarde, of is dat GPU-afhankelijk?
@bierent

Update: temp GPU is 33 gr C, moederbord 51 gr C, CPU is 48 gr C
 
Lijkt mij totaal niet nodig om je eigen berichten te quoten. Sowieso is het compleet quoten van berichten behoorlijk nutteloos, want iedereen kan die berichten er gewoon boven zien staan en lezen. Dus of je daar maar mee wilt stoppen :).
(En nu niet gaan zeggen dat je het grote tekstvak nog nooit hebt gezien...)
 
Je geeft aan dat 17/7 de pc opnieuw opstartte tijdens de problemen met je monitor. Hierbij is er wel grote kans dat hier een log van is gemaakt met een mogelijke reden. Staat er op dat tijdstip helemaal niks qua errors? Of anders een reden waarom windows afsloot filter EV? Kunt proberen met een andere monitor om te checken of dat het is. Temperaturen zijn natuurlijk afhankelijk van wat je aan het doen bent. Als je vaak rond de temperaturen zit die je nu hebt is dat heel netjes.
 
DEEL 1(2)

@OctaFish Hoi, dat deed ik alleen omdat ik veronderstelde dat de afzender van het bericht waar ik op reageer, dan een seintje krijgt dat er een reactie is gepost. Dat is dus niet zo? En bij meerdere reacties onder elkaar om aan te geven op wiens bericht ik reageer.

@bierent Nee, Windows heeft nergens een waarschuwing of reden voor/na de incidenten gegeven. Ik heb helaas niet echt een andere monitor tot mijn beschikking.
De temperaturen zal ik in de gaten houden vanaf nu, bedankt voor de heads-up.
Event viewer (volgens jouw link naar filter EV), heb ik volgens instructie aldaar gefilterd op 41, 1074, 6006, 6008. Ik krijg dan meerdere gelogde events. Kan je hier iets uit afleiden? (zie svp onderstaand).

1) 41: kritieke event

[td width="15px"]-[/td][td width="130px"]System[/td]
[td]
-Provider
[ Name]Microsoft-Windows-Kernel-Power
[ Guid]{331c3b3a-2005-44c2-ac5e-77220c37d6b4}
[/td]
[td]
EventID41
[/td]
[td]
Version8
[/td]
[td]
Level1
[/td]
[td]
Task63
[/td]
[td]
Opcode0
[/td]
[td]
Keywords0x8000400000000002
[/td]
[td]
-TimeCreated
[ SystemTime]2025-07-17T14:05:56.1557230Z
[/td]
[td]
EventRecordID4153463
[/td]
[td]
Correlation
[/td]
[td]
-Execution
[ ProcessID]4
[ ThreadID]8
[/td]
[td]
ChannelSystem
[/td]
[td]
ComputerARCTIC-Arnoud
[/td]
[td]
-Security
[ UserID]S-1-5-18
[/td]
[td width="15px"]-[/td][td width="130px"]EventData[/td]
[td width="130px"]BugcheckCode[/td][td]30[/td]
[td width="130px"]BugcheckParameter1[/td][td]0xffffffffc0000005[/td]
[td width="130px"]BugcheckParameter2[/td][td]0xfffff8077e2434b2[/td]
[td width="130px"]BugcheckParameter3[/td][td]0xfffff80782e728b8[/td]
[td width="130px"]BugcheckParameter4[/td][td]0xfffff80782e89920[/td]
[td width="130px"]SleepInProgress[/td][td]0[/td]
[td width="130px"]PowerButtonTimestamp[/td][td]0[/td]
[td width="130px"]BootAppStatus[/td][td]0[/td]
[td width="130px"]Checkpoint[/td][td]0[/td]
[td width="130px"]ConnectedStandbyInProgress[/td][td]false[/td]
[td width="130px"]SystemSleepTransitionsToOn[/td][td]0[/td]
[td width="130px"]CsEntryScenarioInstanceId[/td][td]0[/td]
[td width="130px"]BugcheckInfoFromEFI[/td][td]false[/td]
[td width="130px"]CheckpointStatus[/td][td]0[/td]
[td width="130px"]CsEntryScenarioInstanceIdV2[/td][td]0[/td]
[td width="130px"]LongPowerButtonPressDetected[/td][td]false[/td]
 
DEEL 2(2)

2) 6008: Fout: (bron: Eventlog)

[td width="15px"]-[/td][td width="130px"]System[/td]
[td]
-Provider
[ Name]EventLog
[/td]

[td]
-EventID6008
[ Qualifiers]32768
[/td]

[td]
Version0
[/td]

[td]
Level2
[/td]

[td]
Task0
[/td]

[td]
Opcode0
[/td]

[td]
Keywords0x80000000000000
[/td]

[td]
-TimeCreated
[ SystemTime]2025-07-17T14:13:52.3668225Z
[/td]

[td]
EventRecordID4153447
[/td]

[td]
Correlation
[/td]

[td]
-Execution
[ ProcessID]0
[ ThreadID]0
[/td]

[td]
ChannelSystem
[/td]

[td]
ComputerARCTIC-Arnoud
[/td]

[td]
Security
[/td]

[td width="15px"]-[/td][td width="130px"]EventData[/td]
[td width="130px"][/td]
[td]23:37:02[/td]

[td width="130px"][/td]
[td]‎16-‎7-‎2025[/td]

[td width="130px"][/td]
[td][/td]

[td width="130px"][/td]
[td][/td]

[td width="130px"][/td]
[td]54000[/td]

[td width="130px"][/td]
[td][/td]

[td width="130px"][/td]
[td][/td]

[td width="130px"][/td]
[td]E9070700030010001700250002007601E90707000300100015002500020076013C0000003C000000000000000000000000000000000000000000000000000000[/td]


Binaire gegevens:
In woorden

0000: 000707E9 00100003 00250017 01760002
0010: 000707E9 00100003 00250015 01760002
0020: 0000003C 0000003C 00000000 00000000
0030: 00000000 00000000 00000000 00000000

In bytes

0000: E9 07 07 00 03 00 10 00 é.......
0008: 17 00 25 00 02 00 76 01 ..%...v.
0010: E9 07 07 00 03 00 10 00 é.......
0018: 15 00 25 00 02 00 76 01 ..%...v.
0020: 3C 00 00 00 3C 00 00 00 <...<...
0028: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
0030: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
0038: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........

3) de andere hebben foutcodes 1074 en 6006, staan voor normale shutdowns.
Deze zijn van de categorie -Informatie-.

P.s. Deze 3 events zijn (op datum afgaande) volgens mij niet van de typische events waarvoor ik deze forum thread heb gestart, die staan er kennelijk niet tussen.
 
Laatst bewerkt:
Whocrashed (analyse van dump files, werd sterk aangeraden) levert dit op:

Crash dumps are enabled on your computer.

[FONT=Segoe UI,Arial]Crash dump directories:
C:\Windows
C:\Windows\Minidump

On Fri 18-7-2025 10:49:24 your computer crashed or a problem was reported
[/FONT]
[FONT=Segoe UI,Arial]Crash dump file:[/FONT][FONT=Segoe UI,Arial]C:\Windows\LiveKernelReports\WFP-20250718-1049.dmp (Kernel memory dump)[/FONT]
[FONT=Segoe UI,Arial]Bugcheck code:[/FONT][FONT=Segoe UI,Arial]0x5A(0x0, 0x0, 0x0, 0x0)[/FONT]
[FONT=Segoe UI,Arial]Bugcheck name:[/FONT][FONT=Segoe UI,Arial][FONT=Segoe UI,Arial]CRITICAL_SERVICE_FAILED[/FONT][/FONT]
[FONT=Segoe UI,Arial]Driver or module in which error occurred:[/FONT][FONT=Segoe UI,Arial][FONT=Segoe UI,Arial]tcpip.sys[/FONT] ([FONT=Segoe UI,Arial]tcpip+0x13FD3F[/FONT])[/FONT]
[FONT=Segoe UI,Arial]File path:[/FONT][FONT=Segoe UI,Arial]C:\Windows\System32\drivers\tcpip.sys[/FONT]
[FONT=Segoe UI,Arial]Description:[/FONT][FONT=Segoe UI,Arial]TCP/IP-stuurprogramma[/FONT]
[FONT=Segoe UI,Arial]Product:[/FONT][FONT=Segoe UI,Arial][FONT=Segoe UI,Arial]Microsoft® Windows®-besturingssysteem[/FONT][/FONT]
[FONT=Segoe UI,Arial]Company:[/FONT][FONT=Segoe UI,Arial]Microsoft Corporation[/FONT]
[FONT=Segoe UI,Arial]Bug check description:[/FONT][FONT=Segoe UI,Arial]This bug check appears very infrequently.[/FONT]
[FONT=Segoe UI,Arial]Analysis:[/FONT][FONT=Segoe UI,Arial]This bugcheck suggests that there is a problem with your hardware system configuration.[/FONT]


[FONT=Segoe UI,Arial]On Wed 16-7-2025 23:37:56 your computer crashed or a problem was reported
[/FONT]
[FONT=Segoe UI,Arial]Crash dump file:[/FONT][FONT=Segoe UI,Arial]C:\Windows\Minidump\071725-493593-01.dmp (Minidump)[/FONT]
[FONT=Segoe UI,Arial]Bugcheck code:[/FONT][FONT=Segoe UI,Arial]0x1E(0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFF8077E2434B2, 0xFFFFF80782E728B8, 0xFFFFF80782E89920)[/FONT]
[FONT=Segoe UI,Arial]Bugcheck name:[/FONT][FONT=Segoe UI,Arial][FONT=Segoe UI,Arial]KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED[/FONT][/FONT]
[FONT=Segoe UI,Arial]Bug check description:[/FONT][FONT=Segoe UI,Arial]This indicates that a kernel-mode program generated an exception which the error handler did not catch.[/FONT]
[FONT=Segoe UI,Arial]Analysis:[/FONT][FONT=Segoe UI,Arial]This could be caused by either a software or hardware problem.
Hardware failure is often caused by overheating. Read this article on thermal issues
[/FONT]


[FONT=Segoe UI,Arial]On Wed 16-7-2025 23:37:56 your computer crashed or a problem was reported
[/FONT]
[FONT=Segoe UI,Arial]Crash dump file:[/FONT][FONT=Segoe UI,Arial]C:\Windows\MEMORY.DMP (Kernel memory dump)[/FONT]
[FONT=Segoe UI,Arial]Bugcheck code:[/FONT][FONT=Segoe UI,Arial]0x1E(0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFF8077E2434B2, 0xFFFFF80782E728B8, 0xFFFFF80782E89920)[/FONT]
[FONT=Segoe UI,Arial]Bugcheck name:[/FONT][FONT=Segoe UI,Arial][FONT=Segoe UI,Arial]KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED[/FONT][/FONT]
[FONT=Segoe UI,Arial]Driver or module in which error occurred:[/FONT][FONT=Segoe UI,Arial][FONT=Segoe UI,Arial]e1r65x64.sys[/FONT] ([FONT=Segoe UI,Arial]e1r65x64!DriverEntry+0x15D2F[/FONT])[/FONT]
[FONT=Segoe UI,Arial]File path:[/FONT][FONT=Segoe UI,Arial]C:\Windows\system32\DRIVERS\e1r65x64.sys[/FONT]
[FONT=Segoe UI,Arial]Description:[/FONT][FONT=Segoe UI,Arial]Intel(R) Gigabit Adapter NDIS 6.x driver[/FONT]
[FONT=Segoe UI,Arial]Product:[/FONT][FONT=Segoe UI,Arial][FONT=Segoe UI,Arial]Intel(R) Gigabit Adapter[/FONT][/FONT]
[FONT=Segoe UI,Arial]Company:[/FONT][FONT=Segoe UI,Arial][FONT=Segoe UI,Arial]Intel Corporation[/FONT][/FONT]
[FONT=Segoe UI,Arial]Bug check description:[/FONT][FONT=Segoe UI,Arial]This indicates that a kernel-mode program generated an exception which the error handler did not catch.[/FONT]
[FONT=Segoe UI,Arial]Analysis:[/FONT][FONT=Segoe UI,Arial]This is possibly a software problem. A third party driver was identified as the probable root cause of this system error.
It is suggested you look for an update for the following driver:
e1r65x64.sys (Intel(R) Gigabit Adapter NDIS 6.x driver, Intel Corporation).[/FONT]
[FONT=Segoe UI,Arial]Google query:[/FONT][FONT=Segoe UI,Arial][FONT=Segoe UI,Arial]e1r65x64 Intel Corporation KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED[/FONT][/FONT]




[FONT=Segoe UI, Arial]Conclusion[/FONT]


[FONT=Segoe UI,Arial]3 crash dumps have been found and analyzed. A third party driver has been identified to be causing system crashes on your computer. It is strongly suggested that you check for updates for these drivers on their company websites. Click on the links below to search with Google for updates for these drivers:

[FONT=Segoe UI,Arial]e1r65x64.sys (Intel(R) Gigabit Adapter NDIS 6.x driver, Intel Corporation)[/FONT]

If no updates for these drivers are available, try searching with Google on the names of these drivers in combination with the errors that have been reported for these drivers. Include the brand and model name of your computer as well in the query. This often yields interesting results from discussions on the web by users who have been experiencing similar problems.

Read the suggestions displayed in the bugcheck analysis above.

Note that it's not always possible to state with certainty whether a reported driver is responsible for crashing your system or that the root cause is in another module. Nonetheless it's suggested you look for updates for the products that these drivers belong to and regularly visit Windows update or enable automatic updates for Windows. In case a piece of malfunctioning hardware is causing trouble, a search with Google on the bug check errors together with the model name and brand of your computer may help you investigate this further.
The analysis process took 0:00:10 (h:mm:ss).[/FONT]
 
Bij dit soort dingen raad ik aan om het even in ai te gooien zoals chatgpt. Alleen bij je laatste bericht staat de oorzaak eigenlijk al vermeld. De newerkdriver ligt te klooien volgens de crash dump en deze crasht de pc. Zou deze updaten of herinstalleren
 
@bierent : Dat (AI) heb ik idd nog niet gedaan. Ik heb eerst wat mogelijke oplossingen van verschillende websites uitgevoerd (aan de hand van mijn system foutenreport in mijn post hierboven). Netwerkdriver heb ik net ook al ge-updatet. Enige vreemde is dat de monitor bij de laatste meltdown klaagde over een erg hoge resolutie die ik zou hebben ingesteld (zelf niet gedaan) -die de meeste pcs niet aankunnen-, gaf daarbij het advies resolutie in te stellen op 1024x768 px, waarna met een harde klik alles ermee ophield. Terwijl dat foutenreport niet rept over iets met de videokaart/-drivers.
 
Zou ook ff
sfc /scannow
en

DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

runnen als administrator in cmd. Video drivers ook even updaten of herinstalleren.
Hierna even kijken of het probleem verholpen is.
 
@bierent : De sfc /scannow had ik net een paar dagen geleden uitgevoerd
(voor een ander probleem/post van me hier dat nog niet is opgelost) , daar kwamen wat corrupte files uit die het heeft gerepareerd/vervangen.

De DISM had ik nog niet uitgevoerd, nu wel gedaan: Restore operation completed successfully.

Video drivers zijn net up to date.

Dank.
 
Terug
Bovenaan Onderaan