Klinkt alsof de gpu of de voeding eerder het probleem zijn. Zeker die klik als je die juist hoorde is een indicatie van relais van de voeding. Zou eerder de temperatuur van je GPU checken, als je al goed stofvrij hebt gemaakt kan dit nog problemen geven. Check ff om met je huidige software gaat anders speccy oid gebruiken.
Kan ook driver probleem zijn, miss laatst update gehad die moeilijk doet of software? Kabels van GPU zou ik checken, voeding en PCI-e. Als je nooit eerder hebt gedaan ff op youtube zoeken.
Wat is de foutmelding van windows eigenlijk als je pc uitvalt? Wat zegt event viewer? Het kan ook zijn dat je aangesloten hardware ligt te klooien dat juist de monitor kuren vertoont maar zou eerder in pc nog zoeken.
Hoi @bierent, dank voor je uitgebreide reactie.
Afgezien van USB 3 drivers, heb ik de laatste tijd geen update gehad/uitgevoerd, ook geen nieuwe hardware aangesloten.
Windows geeft geen melding, het gebeurt onverwachts, dan gaat het beeldscherm op zwart, dus het zou nog kunnen dat Windows nog wel een melding geeft, maar dat ik deze niet meer kan zien.
Ik denk ook aan de monitor zelf als mogelijke verklaring, omdat die al van het begin dat ik deze heb, op bepaalde momenten ineens de helderheid in enige mate in stapjes begint te dimmen, en daarna dat weer herstelt naar normale helderheid. Ik heb altijd gedacht dat dit een of andere zelftest is, maar nu natuurlijk wel gaan twijfelen. Ik heb de monitor wel al jaren (dus garantie zit er niet meer op).
De kabels heb ik gisteren al gecheckt, die zitten goed vast.
Ik zal temp van GPU checken, wat is een normale waarde, of is dat GPU-afhankelijk?