<li> bolletje verticaal uitlijnen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lapixx

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2008
Hallo,

Ik heb een lijst gemaakt die uit een aantal items bestaat. Deze items bestaan uit 2 regels tekst. Ik wil graag dat het bolletje dat voor elk item staat (de 'disc') verticaal word gecentreerd. Momenteel staat dit tekentje namelijk voor de eerste regel.

Dit is dus de huidige situatie:
• regel een
regel twee

Maar het bolletje hoort dus op de helft te staan.

Alvast bedankt

Dat druist in tegen de werking van de HTML lijst.

Die springt expres in qua letters om aan te geven dat het een lijst betreft.

Wat je zou kunnen doen is dit aan je CSS toevoegen

Code:
ul {
  margin-left: -10px;
}
Het is even wat getallen proberen tot je tevreden bent.

Nee, hier is niets mis mee, het gaat zich om de verticale uitlijning: Het bolletje moet tussen de 2 regels instaan, qua hoogte dan.

Dus iets als:

regel een

regel twee

Nee, hier is niets mis mee, het gaat zich om de verticale uitlijning: Het bolletje moet tussen de 2 regels instaan, qua hoogte dan.

Dus iets als:

...regel een

...regel twee

(zonder witregel in het midden uiteraard)

Sorry maar dan zie ik niet in waarom je een lijst gebruikt:(

Wellicht bedoel je dit
HTML:
<ul>
Regel 1
 <li>&nbsp;<li>
Regel 2
</ul>
Maar dat maakt de hele lijst erg omslachtig...

Wellicht heb je een uitgebreider voorbeeld zodat de bedoeling bij mij in iedere geval duidelijk is.

Nee, wat ik bedoel is, dat het bolletje op de eerste regel van een list item word geplaatst, maar ik zie graag dat deze verticaal word gecentreerd, aangezien elk item een <br> tag bevat.

Hoop dat het wat duidelijker is nu. :)

Dat had ik al geprobeerd, maar het bolletje blijft stug boven staan, alsof hij een vertical-align: top eigenschap heeft...

Dan weet ik het 95% zeker dat het niet mogelijk is op een nette manier..

Wat een hele vieze manier is natuurlijk..

Code:
<table border='0' cellpadding='0' cellspacing='2'>
<tr>
  <td valign='middle'><li>&nbsp;</li></td>
  <td>Dump <br> dump some more</td>
</tr>
</table>

Maar het werkt wel ;)

Hmm, dat ziet inderdaad uit als een optie, maar krijgen sommige browsers geen problemen met het gebruik van <table> binnen <ul> tags?

Dat weet ik zo niet.. Je hebt tevens de UL tag niet meer nodig aangezien deze nu toch geen effect er meer op heeft..

Je verliest hier helaas wel je mogelijkheid dus mee om geneste UL tags te gebruiken.. Alhoewel.. Je dit wel even zou kunnen testen.. dit kan ik niet met 100% zekerheid zeggen.. Maar groot kans dat het niet werkt..

Valid zal de pagina niet worden nee, aangezien de meest gebruikte doctypes alleen een <li> toe staan binnen een <ul> of een <ol>.

Veel meer heb ik niet toe te voegen aan deze thread aangezien het het hele lijst principe ontkracht.

Waarom zou je een lijst aanmaken terwijl je wilt dat alle items onder een blokje komen...
Maak dan een geneste lijst en maak die op met CSS.
HTML:
<ul>
 <li>Item 1
  <ul>
   <li>Item 1 Regel 1</li>
   <li>Item 1 Regel 2</li>
  </ul>
 </li>
 <li>Item 2
  <ul>
   <li>Item 2 Regel 1</li>
  </ul>
 </li>
</ul>

Dat wil ik niet, ik wil juist een lijst hebben, maar de tekst binnen een list item verticaal centreren. Er veranderd dus niets aan het feit dat ik een lijst gebruik. Het gaat zich alleen om het verticaal centreren van het markerings-teken ten opzichte van de tekst die uit twee regels bestaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan