Opgelost LibreOffice-vensters zijn te hoog voor m'n beeldscherm

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Graag weer terug naar de kern, zoals ik in mijn eerste bericht (zie daar) heb omschreven.
Graag serieus antwoord. Trollerij heb ik geen zin in, en de anderen hebben daar duidelijk ook geen zin in.
Er worden gewoon normale vragen gesteld, dus geef daar normaal antwoord op.

Snap je nu nog niet dat we antwoord van JOU willen hebben welke Pi-OS je precies draait... ??
Oke, nog 1 keer dan. Wat staat er aan de linkerkant van elk bericht van mij? "Besturingssysteem: "Raspberry Pi"(Linux-versie)-besturingssysteem". Voor degenen die geen Engels kennen; "OS" staat voor "Operating System" en dat is in het Nederlands "besturingssysteem". Duidelijker kan ik het niet maken.
Duidelijk kan jij mij misschien wel maken, waarom je dat zo van belang voor jou vind. Denk jij dat dat ook maar iets gerelateerd is aan mijn probleem zoals ik in mijn openingsbericht (zie daar) schetste. Zo ja, dan lees ik dat graag en anders graag weer terug naar de kern, zoals ik in mijn eerste bericht (zie daar) heb omschreven.

• Grrr
Waarderingen: Aar
Het is duidelijk, maar ik vind het jammer dat je dit vanochtend gewoon niet direct kon beantwoorden met een ja of nee.

Zullen we ook even stoppen met dat 'graag weer terug naar de kern, zoals ik in mijn eerste bericht (zie daar) heb omschreven.'

We helpen je graag, maar met dergelijke gesnauw schieten er niks op. Als je gewoon netjes antwoord had gegeven, had dit ons een hoop ergernis bespaard, en had je misschien nu al een antwoord gehad waar je wat mee kon.

Het is duidelijk, maar ik vind het jammer dat je dit vanochtend gewoon niet direct kon beantwoorden met een ja of nee.
Ik verwacht, dat zeker een "wijsgeer" gewoon begrijpelijk Nederlands kan lezen.
Zullen we ook even stoppen met dat 'graag weer terug naar de kern, zoals ik in mijn eerste bericht (zie daar) heb omschreven.'
Prima, maar dan reageer ik niet meer op reacties van jou die ogenschijnlijk niets met een probleem te maken hebben. Dus straks niet vragen waarom ik niet reageer!
We helpen je graag, maar met dergelijke gesnauw schieten er niks op.
Ik "snauw" niet, maar wanneer jij niet kunt begrijpen, dat mensen moe kunnen worden van jou(w vragen), houdt het op.
Als je gewoon netjes antwoord had gegeven, had dit ons een hoop ergernis bespaard, en had je misschien nu al een antwoord gehad waar je wat mee kon.
Dat laatste betwijfel ik ernstig en wanneer jij je ergert, kun je misschien beter eens een beetje rustig aan doen op al die fora.

• Verdrietig
Wat is er nou moeilijk om gewoon door het stof te gaan? Je kan mij natuurlijk ook negeren, maar dan breng je natuurlijk ook weer ergernis over naar anderen. Dat snap je hopelijk wel.

Negeren is in mijn ogen NOOIT de oplossing!
--------- /klaar --------

Na een hoop posts weten we nu eindelijk jouw operating system. Dus hopelijk weet iemand, of anders zoek ik het misschien even uit, een antwoord op jouw vraag.

Misschien moet je het zoeken in schermresoluties, drivers, of is het gebeurd na een update? Probeer eens aanknopingspunten vinden. Dergelijke userinterface-problemem ontstaan niet zomaar.

Ik vind de houding van de topicstarter niet enkel arrogant maar ook neerbuigend naar de mensen die hem van antwoord willen dienen.

Dat hij tot op heden nog altijd geen oplossing heeft, dat heeft hij enkel maar aan zichzelf te danken.

Ik was hier de eerste in rij om hem een pasklaar antwoord te bieden. Een perfecte oplossing hoe hij met zijn toetsenbord een venster kan verplaatsen zodat de randen terug zichtbaar zijn. En dan kan hij WEL DEGELIJK de grootte ervan aanpassen (met de muis).

Maar goed, volledige office paketten op een Rasberri-Pi laten draaien is volgens mij om problemen vragen. Maar dat laatste zal waarschijnlijk wel onzin zijn.

Ik was hier de eerste in rij om hem een pasklaar antwoord te bieden. Een perfecte oplossing hoe hij met zijn toetsenbord een venster kan verplaatsen zodat de randen terug zichtbaar zijn.
Wanneer je zorgvuldig terugleest, kun je zien, dat ik correct heb gereageerd en heb laten weten dat jouw antwoord GEEN oplossing bood om de hoogte van een LO-venster aan te passen. Jouw idee bood namelijk niet de oplossing om zo'n venster zo hoog te verplaatsen, dat ik bij de onderrand kan om de hoogte te verminderen. Wanneer dat wel zo zou zijn geweest, zou ik jou hebben bedankt en mijn probleem als (mogelijk gedeeltelijk) opgelost hebben kunnen kwalificeren. Waarom "mogelijk gedeeltelijk"? Omdat ik dan (mogelijk) telkens dat zou moeten doen, terwijl elk ander venster geen problemen geeft.
En dan kan hij WEL DEGELIJK de grootte ervan aanpassen (met de muis).
Niet dus (zie boven).
Maar goed, volledige office pakketten
Het gaat niet om "Office"-pakketten (die zijn volgens mij gerelateerd aan Windows van MicroSoft) maar om LibreOffice en dat is niet voor 1 enkel platform en vrij en 'open source'.
op een Rasberri-Pi laten draaien is volgens mij om problemen vragen. Maar dat laatste zal waarschijnlijk wel onzin zijn.
Ik noem dat geen "onzin" maar een "veronderstelling" op basis van onvoldoende kennis. Ook ik "veronderstel" waar mijn kennis te kort schiet. Zo'n veronderstelling is bij voorbeeld, dat jouw besturingssysteem van MicroSoft is (aan de linkerkant van jouw berichten zie ik daarover niets staan).
Zoals je ziet, ben ik uitsluitend ingegaan op datgene wat relevant is voor mijn probleem zoals omschreven in mijn eerste bericht om zodoende dit draadje zo schoon mogelijk te houden. Ik hoop het vol te houden om uitsluitend op voor mijn probleem relevante tekst te blijven reageren.

Laatst bewerkt:
Maar goed, zie je nog wel redenen om aan zelfreflectie te doen en door het stof gaan? De manier hoe je communiceert vind ikzelf verre van sociaal. Begrijp je dat?

Als ik zie op welke manier de topicstarter steeds maar weer zichzelf verdedigt, dan heb ik helemaal geen zin meer om verder naar een oplossing te zoeken.

Ik wens hem veel succes maar vrees dat er weinig animo meer zal zijn om hem verder te helpen.

Beste mensen, de reacties zijn allemaal wat overdreven.
Ik zie toch duidelijk links staan:
Besturingssysteem
"Raspberry Pi"(Linux-versie)-besturingssysteem
Is die software überhaupt geschikt om daar op te draaien?
Kan het met resoluties van het beeldscherm te maken hebben?
Kijk eens of hier iets bij staat.

Beste mensen, de reacties zijn allemaal wat overdreven.
Ik zie toch duidelijk links staan:
Besturingssysteem
"Raspberry Pi"(Linux-versie)-besturingssysteem
Is die software überhaupt geschikt om daar op te draaien?
Kan het met resoluties van het beeldscherm te maken hebben?
Kijk eens of hier iets bij staat.
De vraag als een volledig office pakket al dan niet geschikt is om op een RaspberriPi te draaien, daar stel ik me ook wat vragen bij.

Ik was zelfs in de veronderstelling dat de vraagsteller zijn software op een gewone PC of laptop draait.

Misschien is de hardware de oorzaak van het probleem en hoort dit topic zelfs niet thuis onder de hoofding van Office.

Nee, Pi_OS kent meerdere versies, zie mijn reactie #17...
We wachten nog steeds op:
Code:
cat /etc/os-release

Ik heb geprobeerd op mijn Bullseye maar krijg daar andere dingen te zien, dus ik denk dat TS bookworm heeft.

Het is Bookworm, dan krijg ik dezelfde submenu als TS.

1736793023883.png

Had nota bene ook het probleem, maar lijkt over met gewone toolbar, dus niet de tabbed versie.

1736793083291.png

@GerardX Reactie op quote mist?

Ik las eerst iets van het (niet zo netjes gezegde) "LEES!' ?

Laatst bewerkt:
Bij toeval m'n probleem opgelost. 😊
Wanneer ik, waar dan ook, in een LIbreOffice-venster ga staan en samen met de ingedrukte "Alt"-toets en linker-muisknop m'n muis beweeg, gaat het venster overal heen en zelfs naar boven, zodat ik daarna bij de vensteronderrand kan om de hoogte te verkleinen. 😊
Kennelijk dus geen enkel verband met mijn besturingssysteem. 😉

• Leuk
Gelukkig maar dat het opgelost is. Maar onthoud wel goed: In de IT-wereld kan je niet altijd iets uitsluiten. Dus dan is het fijn om netjes te reageren op de gestelde vragen. Ik denk dat dit topic dan een stuk compacter was geweest.

Maar het belangrijkste is dat je probleem opgelost is. Hopelijk gaat het de volgende keer wat soepeler. :)

Bij toeval m'n probleem opgelost. 😊
Wanneer ik, waar dan ook, in een LIbreOffice-venster ga staan en samen met de ingedrukte "Alt"-toets en linker-muisknop m'n muis beweeg, gaat het venster overal heen en zelfs naar boven, zodat ik daarna bij de vensteronderrand kan om de hoogte te verkleinen. 😊
Kennelijk dus geen enkel verband met mijn besturingssysteem. 😉
Hoezo, geen enkel verband met je besturingssysteem?
De acties die je met je toetsenbord en muis uitvoert zijn net eigen voor je OS.

Ik had een gelijkaardige oplossing gegeven maar dan specifiek voor het Windows OS.

Dus veel commotie voor niets eigenlijk. Als je wat (basis)kennis had gehad hoe je een venster kan verplaatsen m.b.v. een toetsenbord en muis, specifiek voor JOUW OS, dan hadden was de ganse discussie helemaal niet nodig.

• Leuk
Ik heb eens de moeite genomen om ZELF naar een oplossing te zoeken. En rarara, na 1 minuut was het probleem opgelost. Hierbij de oplossing.

----------------------------------------------------

Beste ChatGpt,

Betreft: Linux besturingssysteem

Ik heb een openstaande applicatie waarvan het venster groter is dan mijn beeldscherm.
Ik kan niet bij de randen om het venster te verplaatsen of om de grootte ervan aan te passen.

Hoe kan ik dit oplossen?

Antwoord ChatGpt:

Dit probleem is een veelvoorkomende uitdaging in Linux, maar er zijn verschillende manieren om het op te lossen, afhankelijk van de gebruikte desktopomgeving (bijvoorbeeld GNOME, KDE, Xfce, enz.). Hier zijn enkele algemene methoden die meestal werken:

1. Verplaats het venster met de toetsenbordcombinatie

De meeste Linux-desktopomgevingen hebben een sneltoets om vensters te verplaatsen:

• Druk op Alt en klik en sleep het venster met de linker muisknop.
    • Als dit niet werkt, probeer Super (de Windows-toets) in plaats van Alt.
----------------------------------------------------

Dus de eerste oplossing aangereikt door ChatGPT was al de juiste. En dus maar 1 minuutje werk.
Ik snap niet hoe de vraagsteller dit niet zelf gevonden heeft.

Dagen leuteren en het vertikken om zijn OS mede te delen, triestig hoor.

• Leuk
Terug
Bovenaan Onderaan