licentie: de inhoud

Status
Niet open voor verdere reacties.

famlam

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2008
Wat moet er allemaal in een software (freeware)licentie staan???

Ik heb al:
-niet bewerken
-niet naar de broncode zoeken
-niet verspreiden
-geen commercieel gebruik
-niet namaken
-niet gebruiken in eigen producties
-niet dezelfde naam gebruiken
-niet zeggen dat ik het heb gemaakt als je dat zelf hebt gedaan
-geen onwettig gebruik
-installatiebestand niet aanpassen
-ik ben nooit aansprakelijk

Eh, ik zou gewoon een standaard licentie van het internet plukken; het is geen doen om zo'n ding zelf (en rechtsgeldig) te schrijven.

Heb even gezocht; op deze website kun je je eigen license laten genereren; zowel 'human-readable' als een volledige, juridisch geldige versie:
klikkie

Scheelt je een hoop kopzorgen ;)

Eh, ik zou gewoon een standaard licentie van het internet plukken; het is geen doen om zo'n ding zelf (en rechtsgeldig) te schrijven.

Heb even gezocht; op deze website kun je je eigen license laten genereren; zowel 'human-readable' als een volledige, juridisch geldige versie:
klikkie

Scheelt je een hoop kopzorgen ;)

Het probleem met de CClicenties is dat je het programma altijd vrij mag verspreiden. En dat is iets wat ik niet wil. Ik had namelijk al eerder daar gekeken. Je kunt er niet aangeven dat het niet verspreidt mag worden! Ik heb mijn licentie ook gebaseerd op deze CClicenties, maar ik heb er enkele dingen bijgevoegd, waardoor niemand ze meer mag verspreiden...

Maar inderdaad. Het grote probleem is of het rechtsgeldig is. Maar misschien kent er iemand een (rechtsgeldige) licentie die alle bovenstaande punten 'dekt'???
Of zitten er toevallig advocaten op dit forum die het (kostenloos) eventjes willen doornemen? ik mail de volledige versie dan wel door...

Freeware die niet mag verspreid worden.. ik zoek de logica

Freeware die niet mag verspreid worden.. ik zoek de logica

Gratis software. Ik heb alleen liever niet dat iedereen ze van download.com haalt of van enig andere site van dit type. Ik wil niet dat ik de site voor niets gemaakt heb :D

Misschien is het nuttig hier even te kijken. http://www.fsf.org/licensing/education. Dat is de pagina van de Free Software Foundation, de mensen die onder andere de GNU/GPL uitbrengen.
Zij hebben een lijst met zeer veel mogelijke licenties die je dan zelf kan gebruiken.

De belangrijkste reden om je licentie niet zelf te schrijven, is dat het veel moeilijker is om ze wettelijk te laten gelden.
Aangezien toch bijna niemand een licentie effectief leest, is er kans dat je software toch op download.com terecht komt, wanneer die de moeite is. En dan moet jij dus een claim sturen naar download.com om je software daar te laten weghalen. Veeeeeel eenvoudiger wanneer je een reeds officieel erkende licentie gebruikt.

En als de enige reden is dat je bang bent dat mensen je site niet gaan bezoeken: Zet de documentatie/howto's enkel op jouw site, kom je meteen ook bij de eerste zoekresultaten op google. Plaats je project zelf op sites als sourceforge, betere reclame is er niet..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan