Licentie verloopt

Status
Niet open voor verdere reacties.

pieter53

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2007
Het gaat om een laptop waarop een aantal jaren geleden door iemand van 'een computercursus' een versie van Windows 7 opgezet is.
Na de upgrades naar Win8 en Win8.1 ging het bij Win10 fout waardoor een complete schone herinstallatie van Win10 nodig was.
Sindsdien komt men met de melding 'uw licentie verloopt binnenkort'.
De machine lijkt wel een license-key te kennen, maar die schijnt nu in eens niet langer geldig te blijven.
Heeft dat iets te maken met de oude Windows 7 licentie of komt dat toch door de herinstallatie van Windows 10.

Voor alle duidelijkheid. De laptop is niet van mij maar van een buur.
Ik ben van geen van de upgrades getuige geweest.
De buur is een dermate grote digibeet dat het zeer lastig is om iets zinnigs over de voorgeschiedenis te achterhalen.
Ik vraag me daarom af of er zoiets bestaat als een collectieve Windows 7 licentie,
die nu opnieuw geactiveerd moet worden,
maar wat niet gebeurt omdat de instelling die de computercursus gaf ter ziele is?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Wanneer heb je windows 10 erop gezet? want de "gratis" upgrade is er al een tijdje niet meer dus het zou kunnen dat je een tijdelijke licentie hebt gekregen als je na die tijd naar windows 10 gegaan bent. Als je bij systeemeigenschappen kijkt staat windows dan wel geactiveerd?

Een collectieve Windows 7 licentie voor consumenten, dat bestaat niet. Welke Windowsversie stond op deze laptop bij aankoop, zie sticker aan de onderzijde van het toestel ?

de "gratis" upgrade is er al een tijdje niet meer

Gratis upgraden is op dit moment nog altijd mogelijk.

Alleen voor mensen die toegankelijkheidsopties gebruiken of zeggen dat te doen (geen idee in hoeverre de licentie daarop controleert).
Die optie geldt echter niet voor enterprise versies.

Ik ken geen enkele consumenten PC die over een legale Enterprise versie beschikt.

Ik kan uit het bericht van de OP ook niet opmaken of het legaal is. iemand van 'een computercursus' die Windows 7 installeert kan net zo goed een illegale versie geïnstalleerd hebben.

Bedankt voor de reactie.

De originele installatie was Vista.
De Windows 7 kwam, naar men zegt, van een CD-ROM van een paar honderd euro.
Aangezien daarna zonder licentie problemen Win 8, Win 8.1 en Win 10 geïnstalleerd werden, neem ik aan dat de licentie legitiem was.
Er wordt ook een licence-key weergegeven (die is anders dan de migratie licentie die gebruikt is om Win 10 opnieuw te installeren).
De melding is ook dat de licentie VERLOOPT niet dat deze niet geldig is.

een CD-ROM van een paar honderd euro.

En daar hoort ook een "fysieke licentie" (sticker) bij :

90WhL.jpg

Er wordt ook een licence-key weergegeven

Levert die key hits op via Google ?

Tja, die licentie sticker......
Die schijnt niet te vinden te zijn.
(Ik heb gelezen dat hij wel eens op het accupakket geplakt wordt en dat is inmiddels een keer vervangen.)
Daarmee is echter niet verklaard waarom de licentie eerst goed genoeg was om van Win 7 naar 8 naar 8.1 en naar 10 te gaan
en waarom die licentie nu dan in eens zou verlopen. Of wel soms?

Wat zeggen de jongens (en meisjes) van Microsoft er zelf over ? Je kan het hen hier op Microsoft Community rechtstreeks vragen.

Mijn 'buurman' weet niet wat een Microsoft account is en bovendien verwacht ik uit die hoek
vragen en suggesties waarbij de fysieke aanwezigheid van de laptop noodzakelijk is.
Op het ogenblik kan die laptop slecht gemist worden, dus probeerde ik even de makkelijke weg.
Als hier nu iemand was die van het bestaan van Windows 7 licenties,
die na een aantal jaren verlengd moeten worden, op de hoogte was,
dan had ik een idee waar het probleem zou kunnen zitten.

Wat de licentie-code betreft.
Ik zal zodra ik weer achter die laptop zit op zoek naar de sticker
als ook ProduKey op het apparaat loslaten.

Windows 7 licenties die tijdsgebonden zijn en dus beperkt in de tijd werken bestaan niet.

Aan de hand van een log kan men je daar meteen vertellen hoe het gesteld is met jouw licentie, 't zal dan allemaal vrij snel duidelijk worden. :)

Bedankt voor de hulp.
Zodra ik achter die laptop zit, zal ik het eens proberen.

Sindsdien komt men met de melding 'uw licentie verloopt binnenkort'.
De machine lijkt wel een license-key te kennen, maar die schijnt nu in eens niet langer geldig te blijven.

Via enkele sites, w.o. Slim.nl, wordt software aangeboden voor bepaalde groepen mensen. De student versie heeft een beperkte levensduur. Adobe producten hebben een levensduur van 18 maanden als het student versies zijn. Dit geldt ook voor Microsoft producten.

Bedankt voor de informatie.
Ik hoop binnenkort te weten of zoiets hier ook het geval is
of dat het gewoon een 'bugje' van Microsoft geweest is.

Bij de Windowsversies waar Hythloday het over heeft gaat het over upgrades vanuit een normale (en oudere) Windowsversie.

Het heeft even geduurd maar het telefoontje naar Microsoft eindigde
met de mededeling dat ik de installatie ID nodig had.
Die ID zou uit 9 x 7 letters/cijfers moeten bestaan.
Ik kon hem echter nergens vinden.
Ook ProduKey verklapte hem niet.

De laptop is nu terug naar degeen die de hernieuwde Windows10 installatie verzorgd had.
Hopelijk komt het in orde.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan