Lightbox scrollt niet mee

Status
Niet open voor verdere reacties.

vermijg

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2009
Hallo kenners
Ik heb een lightbox en als de pagina naar beneden scrollt dan blijft de zwarte achtergrond boven. Die scrollt dus niet mee. Iemand idee hoe dit komt.
Volgens mij zit het in dit stukje css

#overlay{ position: absolute; top: 0; left: 0; z-index: 90; width: 100%; height: 4500px; background-color: #000; }

Ik heb de height al veranderd. Dit helpt niks. Het is al 9000px geweest maar ook 100px en 100%. Het blijft hetzelfde. In FF werkt het wel goed. Dit is het vreemde.

gr Gerard
Als iemand meer info wil, wil ik dat wel geven.
Een testpagina is de volgende
http://www.gerardhanny.nl/sites/ballonvaart/index.html

Hallo,

Ik heb je site in allerlei browsers bekeken (Explorer 6, 7 en 8, Firefox, Safari, Google Chrome, Opera), maar die zwarte achtergrond scrollt bij mij keurig netjes mee. In alle browsers scrollt de hele pagina, met achtergrond en al.
't Probleem zou, misschien, bij jou in de browser kunnen zitten. Als je de cache van de browser leegt en alles opnieuw laadt, weet je in ieder geval zeker dat 't geen beschadigde bestanden in de cache zijn die opspelen.
In Internet Explorer zit die mogelijkheid ergens onder Extra -> Internet-Opties, en dan iets als Bestanden verwijderen.
Kun je anders exact opgeven wat er gebeurt en in exact welke browser, ook met de versie van die browser?

Er viel me wel iets anders op waarmee je mogelijk niet de populariteitsprijs voor 't jaar 2009 van internet gaat winnen :D
Je pagina is 3.27 MB groot. Dat is zo groot dat ik de snelheid niet kon meten op m'n vaste site, omdat die 'm te groot vond. Bij mij, met 'n behoorlijk snelle verbinding, duurde 't ruim 6 seconden voor alles op 't scherm stond. Dat kan makkelijk oplopen tot meer dan 'n halve minuut.
Veel mensen zijn dan al weg. Los daarvan is in bijvoorbeeld België 'n download-limiet heel normaal. Dan is 3.27 MB heel erg veel.

Ik ben geen JavaScript-deskundige, maar ik weet wel dat Lightbox 'n mogelijkheid heeft om thumbnails te gebruiken. Dat zijn kleine fotootjes die heel snel laden. Pas als je dan met de muis over 'n thumbnail beweegt, wordt de grote foto geladen. Zodat dat alleen gebeurt als iemand 'm echt wil bekijken.

Laatst bewerkt:
Dat van de tumbnails zal ik gaan toepassen, het is idd erg irritant als het te lang duurd.

Maar het onderwerp met de layers is bij mij nog steeds hetzelfde.
Wel vreemd dat hij bij jou wel werkt. Ik heb IE7 en op mijn laptop IE8 en het werkt niet
???????????
Geen idee wat het is.
Ik heb jou raad opgevolgd en de temp files weggedaan. Maar ook dat hielp niks.
Ik hoop dat jij nog een oplossing hebt.

ps ik gebruik dreamweaver
gr Gerard

Hoe wil je in godsnaam die site in Explorer 6, 7 en 8, Firefox, Safari, Google Chrome en Opera bekijken? je kan zowiezo niet in Explorer 6,7 en 8 bekijken alleen hoogst toch o.o

Ik heb 't nog even nagekeken: bij mij werkt nog steeds alles.
Ik zie aan alle kanten 'n zwarte border van zo'n 4 px. Ik naam aan dat dat die zwarte achtergrond is. Die border scrollt bij mij dus keurig mee.
Dan kan ik alleen nog maar wat ideeën opperen, misschien weet iemand anders meer.

Ik heb geen ervaring met DreamWeaver, maar ik heb begrepen dat de css soms niet goed wordt gelezen door DreamWeaver. Zou dat 't kunnen zijn? Heb je 't al op internet bekeken, niet alleen in je computer? Dus helemaal buiten DreamWeaver om.
Als dat 't niet is en niemand anders met 'n briljant idee komt, zou 't dan 'n mogelijkheid zijn om #bg-black gewoon weg te halen en de border rondom #bg-red te zetten? Dan zou je wel wat dingen iets naar binnen moeten plaatsen.

@DennisBosma: dat kan prima. En dat is zelfs absoluut nodig, want IE 6, 7 en 8 zijn drie compleet verschillende browsers, die feitelijk niets met elkaar te maken hebben.
Je kunt ook op Windows die browsers naast elkaar draaien, met enige moeite. En ik werk zelf met Linux. Op Linux heb ik vmware, dat is 'n programma waarbinnen je weer Windows kunt draaien. Op Linux heb ik IE 6, binnen vmware (dus eigenlijk Windows) IE 7. Eerst had ik daar alle Windows-browsers in, maar dat werd te traag, nu alleen nog maar IE 7.
Dus nu staat er 'n simpele tweede machine met IE 8 en de andere windows-browsers.
Hier staan wat links naar manieren om op Windows meerdere versies van IE te draaien: http://www.css-voorbeelden.nl/links.html#a-ger-meerdere

Hoi-hoi!
IJ zie ze problem! :D
Als ik in IE7 onder WinXP-SP3 de pagina www.gerardhanny.nl/sites/ballonvaart/index.html open, en dan iets naar beneden scroll om op een thumbnail in de onderste series te klikken ... dan (even adem halen) ... opent zich de Light- en Dark-box met de vergrote thumb in het Lightgedeelte en blijft het Dark-gedeelte ergens bovenaan bungelen. In plaats van het hele scherm mooi te verduisteren met een semi-transparante donkerbruin.
Dreamweaver en de cache kunnen we gerust elimineren als fout-bron, want DW heb ik niet, en de pagina kwam gansch versch bij mij naar binnen zweven. ;)
Helaas: een fout reproduceren is 1, maar een diagnose stellen en een oplossing bedenken zijn 2 en 3. De nrs. 2 en 3 heb ik momenteel niet. :confused:

Maar wat in elk geval geen kwaad kan (en misschien ook wel een voorwaarde voor een oplossing), is om eens de bezem door de html en de css te halen:
De ontbrekende Alt-jes in de html zijn niet essentieel voor de layout, maar de links naar stylesheet en javascript-bestand tussen de </head> en de <body> lijken me niet zo jofel:
HTML:
</head>

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="cssverticalmenu.css" />
<script type="text/javascript" src="cssverticalmenu.js"></script>

<body>
Dat zweeft nogal, en als ik browser was zou ik er niet goed bij kunnen. Ik zou ze maar eens in de <head> hijsen! ;)
En met een beetje, of heel veel, geluk roept dit misschien meteen IE tot de orde. Hope so!

Succes!
CSShunter

En in Opera idem. En bij mij in IE 7 ook. Dan is 't dus te reproduceren en heeft 't inderdaad niks met DreamWeaver of de cache te maken. Was ook afdeling ik-weet-het-niet-meer.
Ik heb eigenlijk alleen dat scrollen geprobeerd en even bovenin klikken, omdat 't over 't scrollen van de zwarte achtergrond ging. En er zit 'n zwarte achtergrond in, maar die is dus niet 't probleem.
Ik heb die style buiten de head over 't hoofd gezien. En zoals 't journaal elke dag laat zien: 'n hoofd zonder stijl richt rampen aan.
Goeie kans dat dat 't oplost, en anders kunnen we nu verder zoeken.
't Briljante idee kwam dus (weer 'ns) van css hunter.

Hmm, na enige zelfreflectie: je kunt natuurlijk ook zeggen dat 't idee niet briljant was, maar dat ik gewoon heb lopen sufkonten :D

Laatst bewerkt:
[OT]
@zelfreflecterende GoeroeB:
Ach, af en toe ploft er wel eens op een onverdacht moment een appeltje achter je rug naar beneden, maar je hebt genoeg groen afgevinkte appeltjes aan je boom hangen, dacht ik toch wel. :thumb:
Die kop- en lijf-loze links zag ik trouwens ook pas in 5e instantie (en alleen dankzij de html-validator, die ik veel te laat om opmerkingen vroeg), dus de deksel kan wel op mijn brillantine-potje blijven. :D
[/OT]

Helaas nog niet.

Heren

Ik heb jullie advies opgevolgd maar helaas is het probleem nog niet opgelost.
Ik heb de site iets veranderd en weer online gezet. Als je nog vragen hebt over de ccs bestandenof js bestanden laat het maar even weten.

Als jullie er al niet uitkomen.......?

gr Gerard

't Scheelt 'n stuk als je weet waar je moet kijken :)

't Zit inderdaad in die regel die jij noemde. Die position: absolute voorkomt niet dat die achtergrond gewoon mee omhoog scrollt. Daarvoor heb je fixed nodig. Als je die regel in lightbox.css verandert in
Code:
#overlay {position: fixed; top: 0; left: 0; z-index: 90; width: 100%; height: 4500px; background-color: #000; }
werkt 't goed in Firefox, IE 7 en 8, Google Chrome, Opera en Safari.
Er zitten wel foeilelijke kieren in 'n aantal browsers. Als je bij body in de css nog toevoegt {margin: 0; padding: 0;} ben je die kwijt. Dat is verschillend in diverse browsers, vandaar die kieren.

En natuurlijk werkt 't niet in dat overjarige lijk Internet Explorer 6. Die kent namelijk geen fixed.
Nou zijn er wel manieren om dat ook in Internet Explorer 6 werkend te krijgen, maar die hebben als nadeel dat álles wat 'n position: absolute heeft niet meer scrollt. Ook blijft staan op 't scherm. Dus bij 'n beetje ingewikkelde pagina is dat niet slim om te doen.
Wat je zou kunnen doen is die achtergrond bij IE 6 gewoon helemaal uitschakelen. Dat is dan wat minder mooi, maar in ieder geval zit je dan niet met 'n halve achtergrond of zo. Je kunt 't misschien werkend krijgen in IE 6, maar dat wordt - als het al lukt - echt 'n enorme klus.

De bovenste regel zit al in je head. Als je die regels eronder eraan toevoegt, wordt dat alleen door IE 6 gelezen:
HTML:
<link rel="stylesheet" href="index_files/lightbox.css" type="text/css" media="screen">
<!--[if IE 6]>
	<style type="text/css">
		#overlay {background: none;}
	</style>
<![endif]-->

Dat stuk voor IE 6 moet dus ná de link naar de css. Dan overruled het de css in lightbox.css. En de spaties en woorden in <!...> moeten precies zo worden overgenomen, anders werkt het niet.
Ben benieuwd of dit is wat je bedoelt!

Laatst bewerkt:
Hoera

Hij doet het. haha
Dank je Goeroe.
Ik ga je aan iedereen aanbevelen..
Groetjes Gerard

Laatst bewerkt:
Da's mooi, maar dan wel graag met boeroe, want ik heb 't niet zo op goeroe's :D
En kun je nog even aangeven dat 't is opgelost, zodat mensen niet voor niets gaan kijken?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan