Lightscribe

• Onderwerp starter Onderwerp starter Toke
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Toke

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2007
Goedenavond,

Ik heb een laptop HP Pavilion zd 8000, met Lightscribe en hierop staat ook de nieuwste versie geinstalleerd van Nero, waarbij ik dus Lightscribe kan gebruiken.
Doordat mijn engels niet al te best is heb ik niets aan de site van Lightscribe.com.
Wie kan me helpen, het programma werkt, ik krijg geen foutmeldingen (is succesvol voltooid) maar er is niets gebrand op de cd. Ja ik heb de cd omgekeerd en Verbatim Lightscribe cd's gebruikt.
Graag een simpele uitleg, ik ben een beginnende 50 plus gebruiker.
Hartelijk dank vast voor de reactie/hulp.
:thumb:

zet je de cd er wel mgkerd in en is die cd wel 'Lghtscribe "ready"
want daarvoor heb je speciale Cd's nodug!

Lightsrcibe heeft eigen software, die wordt bij je brander meegeleverd. Enne, BluRay, de twee vragen die jij stelt, heeft TS volgens mij in zijn vraag al benoemd?
zet je de cd er wel mgkerd in en is die cd wel 'Lghtscribe "ready"
want daarvoor heb je speciale Cd's nodug!
Ja ik heb de cd omgekeerd en Verbatim Lightscribe cd's gebruikt.

Laatst bewerkt:
Je hebt inderdaad de software van de Lightscribe website nodig. Met mijn eerste poging was er ook geen plaatje gebrand op het schijfje, bleek dat de lightscribe software niet aan stond :o

Ik zal je een link geven naar de software:
Lightscribe System Software
En mocht je alsnog de aparte label software willen gebruiken: download

Dank jullie wel voor de snelle reactie. Zoals jullie wellicht weten krijg je bij een vooraf ingestelde laptop geen enkel cdtje meer bij. Dus ik heb wel de software hiervoor gedownload bij Lightscribe.com.
Zoals ik al zei, de programmatuur werkt het hele programma af, is ook vrij simpel, maar er komt geen letter op de cd te staan.
Ik heb inderdaad de cd goed in de brander gedaan, dus daar kan het m.i. ook niet aan liggen.
Nou heb ik wel garantie op de laptop, maar dan ben ik hem zowieso als hij opgesdtuurd moet worden enkele weken kwijt, maar ik denk eerder dat ik iets vergeet.
Maar ja.... wat dan???

Is dat nodig dan (die website). Bij de aanschaf van een LS brander wordt toch een CD met LS software meegeleverd.

Heb je een plaatje of tekst gemaakt, hetzij binnen de LS software of Nero (cover design)

plaatje geprobeerd, ging niet. Toen alleen tekst (overigens ook best lastig)

Is dat nodig dan (die website). Bij de aanschaf van een LS brander wordt toch een CD met LS software meegeleverd.

Helaas niet, zowel bij mijn los gekochte brander als de gene die nu in mijn notebook zit heb ik er ook geen software bijgekregen op cd. De software moet je dus van de website halen.

Nero kan zelf toch gewoon LS branden? Ik kan me niet herinneren software van derden gebruikt te hebben.
Gewoon cover designer, zoals eerder genoemd.

Ik heb dit probleem ook gehad. Ten laatste heb ik maar Droppix geïnstalleerd. Dit werkte perfect.

Kijk ook het volgende na:

Start -> Uitvoeren -> regedit.exe
(of: [Windows-toets]R toetscombinatie -> regedit.exe)

Ga naar Hkey_Local_Machine\Software\MicrosoftWindows NT\CurrentVersion\Winlogon

Zet de waarde voor AllocateCDroms op de waarde 0 als dat nog niet het geval is (rechter deelvenster).

Tijs.

vervolg

Hallo Tijs,

Fijn dat ook jij probeert te helpen om een oplossing te zoeken, maar het stond op 0 dus daar kan het ook niet aan liggen.

Ooooooh, ik wilde zo graag van de viltstiften af! :evil:

Ik zou Droppix kunnen installeren, maar heb ik dan niet hetzelfde probleem???

Toke, ja zal echt even moeten experimenteren met de software van LS zelf.
Ik heb nu bijna een jaar zo'n LS brander en tot nu toe heb ik 3 DVD's ermee beschreven. (Slechts 3 keer omdat de resultaten mij ietwat tegenvallen)
Ik herinner mij dat het alle 3 de keren even "zoeken" was naar de juiste "knoppen" / menu's kiezen op het scherm, maar uiteindelijk ging de brander aan de slag. (Omdat ik zo'n klus maar weinig uitvoer, komt er ook geen routine in. Ik weet wél dat het dus al die drie keren weer even puzzelen was.)

Ik zit nu helaas niet thuis anders had ik even een stap-voor-stap bericht kunnen maken. Ga geen onnodige progjes op je machine zetten, da's echt niet nodig. Met de software van LS zelf, gaat het prima.

Laatst bewerkt:
Ik blijf proberen maar zal zeker geen overbodige software downloaden.
Kan ik overigens steeds op dezelfde cd blijven proberen? Hij geeft bij dezelfde cd geen foutmelding aan, dus ik denk het wel.
Mocht het uiteindelijk gaan lukken, laat ik het weten en anders wacht ik gewoon reacties af. Bedankt weer !:thumb:

Ik heb even de LS knop in Start geactiveerd en daaronder het volgende gevonden:

Welkom bij LightScribe!
Overzicht van LightScribe
Een LightScribe-label maken
Veelgestelde vragen

--------------------------------------------------------------------------------

Overzicht van LightScribe
LightScribe is een technologie waarmee u een label direct op een schijf kunt laseretsen. U kunt zo gemakkelijk professioneel ogende schijven maken: brand uw schijf, draai de schijf om en brand vervolgens het label op de schijf. U brandt het label met hetzelfde station als de schijf.

Een voor LightScribe geschikt dvd-station brandt met een laser een beeld in de coating op de labelzijde van een LightScribe-schijf. Voor het LightScribe-labelsysteem hoeft u geen inkt te smeren, papier te vouwen of lijm aan te brengen.

U hebt het volgende nodig om een LightScribe-label te maken:

Een voor LightScribe geschikt dvd-station in uw computer, of een voor LightScribe geschikte dvd-schrijver. Bij computers of schrijvers die voor LightScribe geschikt zijn, is meestal het LightScribe-logo of het woord “LightScribe” op de stationslade of de computer zelf aangebracht.
Schijflabelsoftware die door LightScribe wordt ondersteund. Dergelijke software wordt meestal meegeleverd met de computer of dvd-schrijver die LightScribe ondersteunt. Een lijst met beschikbare softwarepakketten vindt u hier.
LightScribe-systeemsoftware. De software is vergelijkbaar met een stuurprogramma en wordt meestal met de LightScribe-hardware meegeleverd. De meest recente update vindt u hier.
Speciaal gecoate LightScribe-cd’s of -dvd’s (apart te koop bij grote detailhandelaren of online). LightScribe-schijven zijn herkenbaar aan het LightScribe-logo op het mediapakket.
Zie http://www.lightscribe.com/ voor meer informatie over LightScribe.

--------------------------------------------------------------------------------

Een LightScribe-label maken
Een label branden met LightScribe is een fluitje van een cent.

Start eerst labelsoftware die door LightScribe wordt ondersteund. U kunt de labelsoftware starten als een aparte toepassing die deel uitmaakt van een softwarepakket om gegevens te branden. Afhankelijk van de gebruikte labelsoftware, kunt u een label voor of na het branden van de schijfinhoud maken.

OPMERKING: Als u een label wilt branden, moet u de schijf omdraaien en deze met de labelzijde omlaag in de schijflade leggen.
OPMERKING: LightScribe-labels zijn altijd monochroom (grijstinten).

Labels kunnen uit niet meer dan een titel bestaan, of een meer artistieke creatie met achtergronden en afbeeldingen zijn. De mogelijkheden worden bepaald door uw labeltoepassing. Aan de hand van de volgende stapsgewijze instructies kunt u uw eerste, eenvoudige LightScribe-label maken met labelsoftware die door LightScribe wordt ondersteund. Raadpleeg de documentatie bij elke toepassing voor meer informatie over alle beschikbare functies.

OPMERKING: De instructies kunnen wisselen al naar gelang de gebruikte software.

Sonic Express Labeler gebruiken
Nero Cover Designer gebruiken
SureThing CD Labeler (SE Edition) gebruiken
Roxio Easy Media Creator gebruiken
Een LightScribe-label met Sonic Express Labeler maken
Onder Windows

Klik op Start->Alle programma’s->Sonic RecordNow!->Express Labeler.
OPMERKING: U kunt de Express Labeler ook openen vanuit RecordNow! door te klikken op Label Disc.

Zorg dat Disc Label (Schijflabel) in Stap 1: Project selecteren is geselecteerd.
Klik op Disc Titles (Schijftitels) en geef tekst op voor de Title (Titel) en Subtitle (Subtitel).
Klik op Tracks (Nummers) om namen voor nummers op te geven. Klik op New (Nieuw) en geef de tekst op van de informatie die u wilt opnemen. Klik vervolgens op OK. U moet mogelijk een andere labelsjabloon selecteren om namen van nummers weer te geven.
Selecteer een labelsjabloon door op Layout (Opmaak) te klikken en een opmaak te kiezen.
Selecteer desgewenst een achtergrond door op Background (Achtergrond) te klikken. Selecteer een van de bijgeleverde achtergronden of klik op More (Meer) om uw eigen afbeeldingen te uploaden en deze als achtergrond te gebruiken.
Wanneer u tevreden bent over de vormgeving van uw label, plaatst u de LaserScribe-schijf (met de labelzijde omlaag) in de lade van het schijfstation en klikt u op Print (Afdrukken).
Selecteer in het menu Disc Label (Schijflabel) de optie LightScribe 12cm Disc (LightScribe-schijf van 12 cm).
Selecteer een contrastniveau en klik vervolgens op OK om het label te branden. De geschatte tijd om het label te voltooien wordt samen met een voortgangsbalk weergegeven. U kunt uw computer blijven gebruiken terwijl het label met LightScribe wordt gebrand.
Een LightScribe-label met Nero Cover Designer maken
Onder Windows

Start de toepassing Nero Cover Designer. Klik op Start->Alle programma’s->Nero->Labels->Label Cover Design.
Selecteer in het menu New Document (Nieuw document) de optie LightScribe, indien weergegeven. Selecteer anders de optie Empty Document (Leeg document). Klik op OK.
Selecteer het gereedschap Text Box (Tekstvak) door op het pictogram ervan te klikken, of selecteer Object->Insert (Invoegen)->Text Box (Tekstvak) in het menu bovenaan in het scherm. Klik en sleep met de muis om het tekstvakgebied te maken.
Dubbelklik op het tekstvakgebied en typ de gewenste tekst. Klik op OK.
Als u uw eigen achtergrond wilt toevoegen, selecteert u Image Tool (Afbeeldingsgereedschap) door op het bijbehorende pictogram te klikken, of selecteert u Object->Insert (Invoegen)->Image… (Afbeelding…) in het menu bovenaan in het scherm. Upload uw afbeelding en maak de gewenste aanpassingen.
Wanneer u tevreden bent over de vormgeving van uw label, plaatst u de LaserScribe-schijf (met de labelzijde omlaag) in de lade van het schijfstation en klikt u in het menu aan de bovenkant van het scherm op File (Bestand)->Print LightScribe Label… (LightScribe-label afdrukken).
Selecteer een contrastniveau en klik vervolgens op Print (Afdrukken) om het label te branden. De geschatte tijd om het label te voltooien wordt samen met een voortgangsbalk weergegeven. U kunt uw computer blijven gebruiken terwijl het label met LightScribe wordt gebrand.
Een LightScribe-label met SureThing CD Labeler (SE Edition) maken
Onder Windows

Start de toepassing SureThing CD Labeler SE. Klik op Start->Alle programma’s->SureThing->SureThing CD Labeler SE.
Dubbelklik in de schijfopmaak op de velden Title (Titel) en Subtitle (Subtitel) om eenvoudige gegevens voor een titel en subtitel op te geven.
Als u uw eigen achtergrond wilt toevoegen, selecteert u in het menu aan de bovenkant van het scherm de opdracht Backgrounds (Achtergronden)->Use Your Own Background... (Uw eigen achtergrond gebruiken…). Selecteer de afbeelding die u wilt laden en klik op OK.
Als u afbeeldingen aan het label wilt toevoegen, selecteert u in het menu aan de bovenkant van het scherm de opdracht Insert (Invoegen)->Insert Picture... (Afbeelding invoegen…). Selecteer de afbeelding die u wilt laden en klik op OK. U kunt de grootte van afbeeldingen aanpassen en ze in het labelontwerp verplaatsen.
Wanneer u tevreden bent over de vormgeving van uw label, plaatst u de LaserScribe-schijf (met de labelzijde omlaag) in de lade van het schijfstation en klikt u in het menu aan de bovenkant van het scherm op File (Bestand)->Print… (Afdrukken…).
Selecteer een niveau bij Quality (Kwaliteit), zorg dat het vak Use LightScribe (LightScribe gebruiken) is ingeschakeld en klik op OK. De geschatte tijd om het label te voltooien wordt samen met een voortgangsbalk weergegeven. U kunt uw computer blijven gebruiken terwijl het label met LightScribe wordt gebrand.
Een LightScribe-label met Roxio Easy Media Creator maken
Onder Windows

Start de schijflabeltoepassing Roxio Easy Media Creator. Klik op Start->Alle programma’s-> Roxio Easy Media Creator->Tools (Hulpprogramma’s)->Label Creator.
Er wordt standaard een eenvoudige titelopmaak weergegeven. Dubbelklik in de schijfopmaak op de velden Title (Titel) en Data (Gegevens) om eenvoudige gegevens voor een titel en subtitel op te geven.
Als u een andere opmaak wilt gebruiken waarin u het volledige schijfgebied voor het label kunt gebruiken, klikt u op Select Style (Stijl selecteren) in het menu Edit Layout (Opmaak bewerken) links in het scherm. Kies in het venster Select Style (Stijl selecteren) in het linkerdeelvenster een stijlcategorie en selecteer de gewenste stijl in het voorbeeldgebied. Zorg dat de stijl het volledige schijfgebied bedekt.
Als u een eigen achtergrond wilt gebruiken, klikt u links in het scherm in het menu Edit Layout (Opmaak bewerken) op Edit Background (Achtergrond bewerken). Schakel de optie Use the following image as the background image (De volgende afbeelding als achtergrondafbeelding gebruiken) in, klik op Browse... (Bladeren…), selecteer de afbeelding die u wilt laden en klik op OK.
Als u afbeeldingen aan het label wilt toevoegen, klikt u links in het scherm in het menu Add Object (Object toevoegen) op Add Image (Afbeelding toevoegen). Selecteer de afbeelding die u wilt laden en klik op OK. U kunt de grootte van afbeeldingen aanpassen en ze in het labelontwerp verplaatsen.
Wanneer u tevreden bent over de vormgeving van uw label, plaatst u de LaserScribe-schijf (met de labelzijde omlaag) in de lade van het schijfstation en klikt u in het menu aan de bovenkant van het scherm op File (Bestand)->Print… (Afdrukken…).
Selecteer een niveau bij Print quality (Afdrukkwaliteit). Controleer in het gebied Printer settings (Printerinstellingen) of de geselecteerde printer een station is dat voor LightScribe geschikt is. Klik op OK. De geschatte tijd om het label te voltooien wordt samen met een voortgangsbalk weergegeven. U kunt uw computer blijven gebruiken terwijl het label met LightScribe wordt gebrand.

Veelgestelde vragen
OPMERKING: Ga naar www.lightscribe.com/support voor een volledige lijst met Veelgestelde vragen en antwoorden.

Wat heb ik nodig om een LightScribe-label te maken?
U hebt het volgende nodig om een LightScribe-label te maken:

Een voor LightScribe geschikt dvd-station in uw computer, of een voor LightScribe geschikte dvd-schrijver. Bij computers of schrijvers die voor LightScribe geschikt zijn, is meestal het LightScribe-logo of het woord “LightScribe” op de stationslade of de computer zelf aangebracht.
Schijflabelsoftware die door LightScribe wordt ondersteund. Dergelijke software wordt meestal meegeleverd met de computer of dvd-schrijver die LightScribe ondersteunt.
LightScribe-systeemsoftware. De software is vergelijkbaar met een stuurprogramma en wordt meestal met de LightScribe-hardware meegeleverd. De laatste update is verkrijgbaar op www.lightscribe.com/support.
Speciaal gecoate LightScribe-cd’s of -dvd’s (apart te koop bij grote detailhandelaren of online). LightScribe-schijven zijn herkenbaar aan het LightScribe-logo op het mediapakket.

Hoe weet ik of ik een dvd-schrijver of pc heb die voor LightScribe geschikt is?
Bij schrijvers of pc’s die voor LightScribe geschikt zijn, is de naam LightScribe of het LightScribe-logo op de klep van het station aangebracht, of is elders op het apparaat een sticker geplakt.

Hoe maak ik een LightScribe-label?
Nadat de gegevenskant is beschreven met behulp van de brandsoftware, draait u de schijf om en plaatst u hem terug in de schijflade met de labelzijde omlaag. Het LightScribe-label wordt afzonderlijk gemaakt met labelsoftware.

Waar kan ik LightScribe-cd’s en -dvd’s kopen?
In de VS kunt u LightScribe-cd’s en dvd+r-schijven kopen in alle grote elektronicawinkels en kantoorboekhandels of online aanschaffen. LightScribe-dvd-r-schijven zijn bij HP in bepaalde detailzaken beschikbaar.

Zie www.lightscribe.com/buy voor de laatste informatie over plaatsen waar u LightScribe-schijven kunt kopen.

Zijn er LightScribe-schijven beschikbaar die compatibel zijn met Dual Layer hogecapaciteits-dvd’s of dvd-rw’s?
Hoewel u met LightScribe-stations gegevens kunt lezen van en schrijven naar Dual Layer (dl)-dvd’s en -dvd-rw’s, zijn er momenteel geen voor LightScribe geschikte dl-dvd’s of -dvd-rw’s beschikbaar.

Kan ik mijn huidige pc-station of dvd-schrijver geschikt maken voor LightScribe?
Voor LightScribe-schijven is speciale hardware nodig. Niet-LightScribe-schijven kunnen niet voor LightScribe geschikt worden gemaakt.

Kan ik met LightScribe kleurenlabels maken?
U kunt met huidige LightScribe-technologie grijstintafbeeldingen maken, vergelijkbaar met zwart-witfoto’s.

Hoe lang duurt het om een label op een schijf te maken?
De vereiste tijd hangt af van de inhoud, hardware, schijven en gebruikte afdrukmodus. Met de eerste-generatietechnologie moet u voor een label met alleen een titel rekenen op een labeltijd van 2-5 minuten. Voor een complete schijfopmaak van de beste kwaliteit, moet u rekening houden met een labeltijd van 30-35 minuten.

Waarom zien gelabelde LightScribe-dvd’s er anders uit dan gelabelde LightScribe-cd’s?
Dit verschil heeft te maken met de verschillende manieren waarop cd’s en dvd’s worden gemaakt. Dvd’s zijn, in tegenstelling tot cd’s, voorzien van een tweede kunststoflaagje, waardoor een soort “plastic sandwich” ontstaat rond de reflecterende laag waarop de gegevens worden gebrand. Deze extra kunststoflaag scheidt de reflecterende laag van de LightScribe-coating op het oppervlak van de schijf. Wanneer u een gelabelde LightScribe-dvd bekijkt, kijkt u door de extra kunststoflaag die een driedimensionaal effect creëert.

Wat is LightScribe-systeemsoftware?
De LightScribe-systeemsoftware koppelt de stationssoftware aan de labeltoepassing. De systeemsoftware coördineert de functies van de verschillende stations en schijfcombinaties om het labelproces optimaal te laten verlopen. De LightScribe-systeemsoftware wordt meestal meegeleverd met dvd-schrijvers of computers die voor LightScribe geschikt zijn.

Waarom wordt de LightScribe-schijf op mijn station niet herkend?
Waarom word ik gevraagd een update van mijn LightScribe-systeemsoftware te maken
Optische stations en schijven van verschillende merken werken verschillend en moeten worden gekalibreerd om altijd optimaal te werken. In de LightScribe-systeemsoftware zijn instellingen opgenomen waarmee u de labelsnelheid en afbeeldingskwaliteit voor verschillende typen stations en schijven kunt optimaliseren. Wanneer een nieuw type LightScribe-schijf niet wordt herkend, wordt u automatisch verzocht een update van de LightScribe-systeemsoftware met geoptimaliseerde instellingen voor het nieuwe schijftype te installeren. We raden u aan deze updates te installeren telkens wanneer u daarom wordt gevraagd.

Wat is afdrukken in generieke modus?
Met generiek afdrukken wordt een LightScribe-label afgedrukt op basis van een set niet-geoptimaliseerde labelparameters. U kunt deze optie selecteren , doorgaan met labelen wanneer een nieuwe schijf wordt gedetecteerd, en de vereiste update van de LightScribe-systeemsoftware op een later tijdstip uitvoeren. Het kan echter zijn dat de snelheid en afbeeldingskwaliteit niet optimaal zijn.

Hoe maak ik een update van mijn LightScribe-systeemsoftware en waar vind ik deze updates?
Selecteer de optie om een update van de LightScribe-systeemsoftware te installeren wanneer de labelsoftware u daarom vraagt. U wordt automatisch door het updateproces geleid of voor extra informatie naar een website doorgestuurd.
U kunt ook een kopie ophalen op www.lightscribe.com/support. Klik op Downloads en LightScribe System Software (LightScribe-systeemsoftware). Volg de instructies om de update te downloaden en installeren.

Dank je Pasja maar dit had ik allemaal al gelezen. Ik doe alles zoals het er staat en heb de benodigde spullen en apparatuur. Het programma doet ook zijn werk gewoon en het brandproces wordt helemaal uitgevoerd, alleen.... er komt geen letter op de cd.

Staat dit icoontje dan ook rechtsonder in je taakbalk ?

22fd9254.png

Ja, dat ikoontje staat er ook. Ik heb het wéer geprobeerd, zowel met de software van LS als met Nero. Ik ben gespannen als de brander openschiet, maar ze zijn nog net zo blauw als hoe ze erin gaan.
:evil::evil:

Hoelang duurt dat branden?

Ik durf het bijna niet te vragen, ......maar er zit wel een LS brander in?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan