• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lijn in grafiek niet naar 0 laten vallen in onvolledige reeks

Status
Niet open voor verdere reacties.

martinbijl

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2006
Beste mensen,

Ik weet niet of het mogelijk is, maar ik wil graag het volgende. Ik heb een tabel met maanden Jan-Dec en o.b.v. die tabel maakt Excel een lijngrafiek van 3 soorten waarden. Echter zijn (nog) niet alle maanden ingevuld doordat deze nog in de toekomst liggen.

De grafiek reageerd hierop door de lijn naar het nulpunt te laten gaan. Ziet er niet mooi uit en vertekend het beeld. Is het mogelijk dat de lijn gewoon stopt als de volgende waarde lager is dan nul?

M.a.w. als JAN = 100, Feb = 200, moet de stijgende lijn gewoon stoppen bij Feb en niet naar 0 duiken bij Maart. Uiteraard kan ik de sourcedata bijwerken, maar het zijn teveel grafieken om dit telkens te doen.

Alvast dank voor het meedenken.

Kijk eens naar info over dynamische bereiken.

Succes, Cobbe

als je in alle onbekende gegevens gewoon =nb() intikt dan komt die lijn niet meer naar 0, maar houdt hij daar op. Dus in je gegevens maken dat het resultaat de foutwaarde NB wordt. Is die cel het resultaat van een formule dan kan je dit bedenken
Code:
=ALS(A4="";NB();A4)

Dankjewel voor de reacties!

Ik heb geprobeerd het met de dynamische bereiken voor elkaar te krijgen, maar kom daar nog niet uit.

De NB () functie doet het echter gelukkig wel. Is het alleen mogelijk dat Excel #N/B dan niet weergeeft? Heb wel kunnen instellen dat hij het bij het afdrukken niet doet, maar wil ze eigenlijk helemaal niet zien. Wit maken met een conditional format lijkt ook niet te werken.

Ben er uit :). Heb hem nu toch wit kunnen maken met een conditional format.

een formule in je voorwaardelijke opmaak
Code:
=ISFOUT(A1)
waarbij je A1 vervangt door je cel waarin je staat en dan letterkleur aanpassen naar wit

ik reageer net te laat zie ik

Laatst bewerkt:
Toch nog niet klaar

Dacht ik klaar te zijn, lukt het me toch niet. Want moet ook nog met de data rekenen (sommeren) en dat gaat niet als er in 1 van de velden #/N/B staat. Weet iemand een mogelijkheid om dat te omzeilen?

Beste martinbijl ;)

=ALS(ISFOUT("formule");"";"formule")

Groetjes Danny.:thumb:

Danny,

Dankjewel, maar "" (leeg) kon niet, want dan valt de lijn naar 0. Leeg ziet Excel wel als waarde (in tegenstelling tot NB). Dus ik zit met het dubio, of niet verder rekenen met mijn data of lelijke grafiekjes die bij maanden waar geen data voor is ingevuld naar nul duiken. Zo duidelijker?

Laatst bewerkt:
Maak om te rekenen een apparte kolom, zonder de NB() "Niet Beschikbaar"
Eventueel kun je hem verbergen.
Of upload een voorbeeldje

Ik zal pogen even een voorbeeld bestandje te maken. Wordt alleen niet erg makkelijk uitleggen denk ik. Wordt vervolgt!

Popipipo, heel goed voorbeeld, dankjewel! Dat is wel precies wat ik zoek. Kom er helaas (nog) niet helemaal uit.

Ik ga zeker nog even aan de slag, maar misschien dat één van jullie sneller / handiger is. Bijgaand mijn voorbeeldje (dummy file). Ik loop m.n. vast omdat het een verticaal voorbeeld is en ik het horizontaal wil.

Ik heb de dummy sterk moeten uitkleden i.v.m. de bestandsgrootte. De grafiek moet de cumulatieve waarden (eindigen op cum) weergeven. Normaal gesproken telt 1 tabel de waarden van 18 onderliggende tabellen op. Daardoor kan ik niet met "NB()" werken. Alhoewel dat het probleem van de "naar beneden vallende lijnen wel zou oplossen".

Allen in ieder geval bedankt voor het meedenken!

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan