• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lijst gesorteerd houden

Status
Niet open voor verdere reacties.
waar het mij hier om gaat is een belangrijk database concept. Over het zoeken in grote datasets zijn veel algoritmse bedacht en onderzocht.

Feit blijft dat in een gesorteerde lijst je sneller kan zoeken:

(binary search > zoek getal 6):

1
2
3
4
5
6
7

Pak midden, dus 4. Is deze gelijk, groter dan of kleiner dan 6 ? Groter dus lijst word:

5
6
7

pak midden, dus 6. Deze is gelijk aan zoekwaarde en je bent er.

In 2 runs heb je dus de waarde gevonden wat anders pas in de 6de run zou zijn.

Ander concept is dat het toevoegen dan wel verwijderen aan een gesorteerde lijst veel langzamer gaat. Als je immers een getal toevoegd aan de lijst moeten alle waardes die groter zijn dan die waarde een plaatsje opschuiven. Met verwijderen moet het gat gedicht worden.

Dus: Voeg je veel waardes toe en verwijder je ze, gebruik dan Ongesorteerde lijst. Zoek je juist veel en wijzig je de lijst niet zo vaak gebruik dan de gesorteerde lijst.

Ben geen docent ofzo, maar dat zou ik mijn automatiseringsstudenten voor houden. We gaan steeds meer toe naar grote databases en deze concepten gaan meer en meer een rol spelen. Zeker als we praten over internettoepassingen.

Hoi,

Wat ik bedoelde met "een uitleg heb ik echter niet gezien" is een uitleg in het bericht zoals Ingrid die gegeven heeft. Dat is de kracht van helpmij.nl: even kort iets zodanig uitleggen, dat een probleem opgelost is. Dan kan men weer verder.

Probleem in deze discussie is dat bij de eerste reacties slechts aangegeven is dat de functie "bij goed gebruik" geen gesorteerde lijst behoeft. Wat "goed gebruik" is, is toen niet uitgelegd. Gevolg: er is meer op felheid dan op concrete oplossingen gediscussieerd. Dat had voorkomen kunnen worden door direct een oplossing aan te bieden, zoals - nogmaals - Ingrid uiteindelijk gedaan. Persoonlijk ben ik er niet voor om naar links te verwijzen, omdat de uitleg op sites meestal heel uitgebreid, lastig of zelfs onbegrijpelijk is neergezet, terwijl de oplossing vaak veel eenvoudiger is.

Tip dus aan allen die hier aan hebben meegedaan: probeer concreet (en vooral vriendelijk) te reageren en een oplossing aan te dragen. Geldt inderdaad ook voor mezelf. Hoop dat anderen ook naar zichzelf kijken.

Ohja...titels van de boeken:

* Excel gevorderd; diverse uitgaven voor diverse versies, zowel UK als NL. Uitgegeven door de "The Courseware Company". Gelukkig hebben wij de mogelijkheid deze zelf aan (te laten) passen. Ik zal doorgeven dat de tekst mbt. zoek-functies niet klopt en dus aangepast moet worden.

Excel 5 voor Windows, Academic Service, p119. Staat niet concreet dat de lijst gesorteerd moet zijn, maar wordt in het voorbeeld wel zo gegeven. Argument <i>benaderen</i> wordt niet genoemd. Wel een korte uitleg wat er gebeurt als de zoekwaarde niet volledig in de tabelmatrix voorkomt.

Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik het toch fout had (zoals beloofd zou ik dat toegeven als ik fout zat). In onze trainingen is alles voorbereid. Ook de oefenbestanden. Het boek in combinatie met het oefenbestand behandeld het laatste argument niet. Was daardoor min of meer vergeten dat het er wel is. Dacht dus ten onrechte dat lijsten altijd gesorteerd moeten zijn.

Met vriendelijke groet,

feit blijft vind ik dat bij automatiseringsconcepten uitleg over de performanceverschillen van gesorteerde en ongesorteerde lijsten niet mag ontbreken.

Toch Ytos ?

Hoi vaat,

Het ligt er natuurlijk aan aan wie je les geeft. Wat jij automatiseringsstudenten noemt, zijn bij ons werknemers van bedrijven die iets meer dan gemiddeld willen weten over Word/Excel/PPT etc. om hun werk iets beter te kunnen doen. Ze krijgen een standaardpakket aangeboden afhankelijk van de cursus. Daar kunnen ze uithalen wat ze nodig achten. Zo'n cursus duurt 2 dagen. Erg kort dus.

Het zijn vaak gemengde groepen. Dus mensen van een administratiekantoor, cateringmedewerkers, woningcorporaties, de gemeente en ga zo maar door. Die kun je niet alle ins en outs van automatisering uitleggen. Dat gaat te ver c.q. kost teveel tijd. Het hoort zoals men dat dan zegt niet thuis in het curriculum.

Ook is het ondoenlijk om iedereen persoonlijke aandacht te geven en dan per branche een voorbeeld te geven hoe een pakket specifiek gebruikt kan worden.

Praat je echter over echte studenten automatisering c.q. bovenbouw middelbare school, vak Informatica, dan heb je zeker gelijk. Dan komt dat trouwens ook wel aan de orde.

heb je gelijk in. Jammer van mijn binary search verhaal eigenlijk.

Geweldig! Je post een "simpele" vraag, gaat een weekje op vakantie en als je terug komt is er door jou toedoen een gigantische duscussie ontstaan... :D

Ik werk dus met Excel 2002 (office xp), en was gewoon vergeten van dat getal aan het eind (bedankt Ingrid).

Allemaal super bedankt voor het meehelpen...

Fra: Je trekt je alles wel behoorlijk persoonlijk aan vind ik, tis maar excel hoor, let op je bloed-druk

Ytos: Ik ben zelf ook informatica "student" en zou wel willen dat alle docenten die geestdrift van jou hadden, werd het eindelijk een beetje interessant.

Nu ik toch jullie aandacht heb: Kan ik bij een koppeling tussen 2 excel bestanden die melding weg halen of ie de koppeling moet bijwerken? nogal irri en overbodig aangezien het altijd bijgewerkt moet worden.

PS

Geplaatst door fra

Als je de functie vertikaal zoeken goed gebruikt, hoeft je lijst niet gesorteerd te zijn en werken die functies toch prima !

Als je hier nou even had uitgelegd hoe ik hem dan GOED had moeten gebruiken hadden we ons deze ellenlange teksten kunnen besparen :)

Volgende keer beter....

Geplaatst door terbeest
Kan ik bij een koppeling tussen 2 excel bestanden die melding weg halen of ie de koppeling moet bijwerken?
Extra - Opties - Bewerken - Bijwerken automatische koppelingen bevestigen

En iedere keer verbaas ik me over mijn eigen domheid....

Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan