• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Lijst maken op basis van stukjes tekst in rij (kolomkoppen)

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Gwystyl

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 apr 2012
Goedemiddag,

ik heb een Excel sheet (ik gebruik versie 365) waarin ik voor producten die we maken bijhoud hoeveel er gemaakt wordt. Nu wil ik hier ook een voorraadstatus aan koppelen.

Om dit voor elkaar te krijgen heb ik verschillende tabbladen met tabellen gemaakt:
Recept, Productie, Planning en Voorraad

Om alles enigszins leesbaar te houden (vooral in kolomkoppen) probeer ik te werken met afkortingen.
Het probleem is nu dat ik op het tabblad "Planning" een uitklapmenu heb met Producten (die werkt) en één met het revisienummer. Als ik daar een geldige revisie invul, komt het bijbehorende recept eronder te staan. Als het geen geldend revisienummer is, komen er allemaal foutmeldingen te staan. Ik wil dus graag dat er alleen gekozen kan worden uit beschikbare revisienummers. Ook op het tabblad Productie wil ik dit uitklapmenu dan gebruiken.

Hiervoor moet ik volgens mij zoeken in het tabblad Recepten naar kolomkoppen (rij 3) die beginnen met de korte naam van het product. De producten hebben alleen naam met een nummer, en daarna soms wat letters. Ik kan dus ook niet zoeken naar een bepaald aantal tekens, omdat die varieren.

In woorden is dit volgens mij wat ik moet doen:
Zoek in kolomkoppen van de ReceptenTabel naar de korte naam van het product (ofwel alles voor _r), maak een lijst van de gevonden opties en geef de revisies (Rev. x, ofwel het deel na _r) terug.
Het korte lijstje dat daaruit komt kan ik dan een naam geven, en die met gegevensvalidatie als opties geven.

Dit krijg ik niet voor elkaar. Wie kan me op weg helpen?

Een tweede probleem is dat mijn sheet nu nogal traag is, aangezien we enkele honderden producties en tientallen grondstoffen hebben. Ik vermoed dat het omzetten van de hoeveelheid van de grondstof op het productietabblad hiervan de oorzaak is. Als iemand daar nog een tip voor heeft hoor ik het ook graag.

Bijlagen

Het blijkt maar weer dat het proberen te omschrijven wat je probleem is ook kan helpen tot het vinden van de oplossing.

Ik heb het zelf al opgelost:
- transponeer de kolomkoppen in het receptenblad naar een aparte tabel
- laat excel hier automagisch de productnaam uitfilteren
- laat excel de revisie aflezen door het gedeelte achter _r (=TEKST.SAMENV("Rev. ";TEKST.NA([@RevisieNaam];"_r")))
- filter de lijst met revisies voor het gewenste product
- geef de gefilterde lijst een naam (eerste cel met # erachter om de hele lijst te pakken)

Zie bijlage voor het bestand waar dit in verwerkt is.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan